Demensafsnittet Svalegangen

Demensafsnittet Svalegangen Voldgade 14A
7600 Struer
Telefon
96848710
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
sundhed-Omsorg@struer.dk
Hjemmeside
Plejebolig

Om os

Boliger

13

Beboere

13

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder ikke tilgængelig
  • Internet ikke tilgængelig
  • Altan/terrasse ikke tilgængelig
  • TV-Pakke ikke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig

Ydelser

  • Mulighed for tilkøb tilgængelig
  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig

Faciliteter

  • Sansehave tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

På Plejeboligerne Svalegangen arbejder vi ud fra Struer Kommunes værdier, som er
NÆRHED - GENNEMSIGTIGHED - ORDENTLIGHED - TOLERANCE - FLEKSIBILITET

Omgivelser

Svalegangen er centralt placeret i et naturskønt område i nærheden af Limfjorden og Kilen. Der er kort afstand til dagligvareforretninger.

Værdier og Værdighedspolitik

Værdier:
Vi arbejder ud fra Struer Kommunes fem overordnede værdier

Nærhed
Vores kommunikation, i forhold til borgerne, foregår med respekt, forståelse og værdighed.

Gennemsigtighed
Vi arbejder sundhedsfremmende, forebyggende og rehabiliterende med sammenhængende og helhedsprægede borgerforløb for øje.

Ordentlighed
Vi arbejder professionelt og anvender den nyeste viden indenfor området.

Tolerance
Vi besidder det personlige overskud og den lydhørhed, som skal til for at skabe forståelse, respekt og accept omkring borgernes personlige frie valg. Og vi kan tage individuelle hensyn ud fra tænkningen - “mennesket kommer før systemet”.

Fleksibilitet
Vi tilpasser os i størst mulig grad borgernes individuelle behov og samarbejder både på tværs af afdelinger, centre, sektorer og med civilsamfundet. 


Værdighedspolitik 2021
- Værdighedspolitikken sætter retning for, at alle ældre oplever et værdigt liv og sætter retning for ledere og medarbejdere i ældreområdet.
- Værdighedspolitikken beskriver overordnede         værdier og prioriteringer for ældreområdet i relation til 7 temaer.
- Værdighedspolitikken gør det klart, hvad borgere kan forvente af ældreplejen i Struer Kommune. 





1. Livskvalitet
Vi arbejder med nærværende og personcentreret omsorg, hvor vi bidrager til en hverdag, som øger livskvalitet og giver mening for kommunens ældre borgere.

2. Selvbestemmelse
Vi arbejder for, at borgerne har ret til selvbestemmelse og selvstændighed hele livet og for at sikre rammer, der kan rumme forskellighed og mangfoldighed. 

3. Pårørende
Vi arbejder for et godt pårørendesamarbejde ved at sikre information, dialog og inddragelse, med det formål at skabe bedst mulig pleje og omsorg.

4. Mad og ernæring
Vi arbejder for, at du tilbydes ernæringsrigtig kost og måltider af høj kvalitet. Mad og ernæring er vigtigt for at opretholde funktionsevne, energi niveau og livskvalitet.

5. Ensomhed
Vi arbejder for at tilbyde meningsfulde aktiviteter. Vi hjælper med at skabe relationer og indgå i fællesskaber, så ingen er uønsket alene.

6. En værdig død
Vi arbejder for at værdighed bevares hele Livet, også frem til døden. Vi giver kærlig pleje og omsorg i den sidste tid og sikrer, at ønsker og behov respekteres.

7. Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng
Vi arbejder for til stadighed at sikre bedst
mulig sammenhæng og koordinering mellem behandling, omsorg og pleje.





Aktiviteter

Støtte/træning i daglige gøremål. Socialt samvær i fællesrum. Cykelgruppe. Gåture. Mandegruppe. Bowling, Banko og gymnastik. Sang hver 2. uge.  Gudstjeneste 1 gang i måneden. Køreture ud i det blå ca. 1 gang ugentlig. Vi har aktiviteter der er tilpasset den enkelte beboer.

Relation til beboerne

Vi sætter borgeren i centrum
Vi skaber en tryg og meningsfyldt hverdag for den demente borger med særlige behov.
Vi bestræber os på at opfylde borgerens ønsker og behov og dermed skabe en meningsfyldt  hverdag for den enkelte Vi arbejder med lyd og borgerens musiklivshistorie Vi tager udgangspunkt i borgerens livshistorie.

Samarbejde med pårørende

Tæt samarbejde med de pårørende
De pårørende tilbydes indflytningssamtale,  forventningssamtale og samtaler efter behov.
Der er tilbud om pårørende grupper
De pårørende inviteres til fester og arrangementer.