Pleje- og Omsorgscenter Blichergården

Billede af facade
Pleje- og Omsorgscenter Blichergården N.F.S. Grundtvigs Vej 13
8800 Viborg
Telefon
87876702
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
dor@viborg.dk
Hjemmeside
Pleje- og Omsorgscenter Blichergården

Om os

Boliger

62

Beboere

63

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Altan/terrasse ikke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Sansehave tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr ikke tilgængelig

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

 Henvendelse til  Centerleder      Dorte Guldborg Ritter
E-mail
dor@viborg.dk

Blichergården er et sted, hvor vi selv ønsker at blive gamle.

Omgivelser

Blichergården er beliggende midt i Digterparken ved Møllers Dam, som er omgivet af skøn natur, uden at miste busforbindelser og adgang til byen. En oase midt i Viborgs pulserende liv.

Vision og værdigrundlag

Logo Blichergaarden

Kerneopgaven
Kerneopgaven i vores arbejde er, at ”samarbejde med borgeren om et selvstændigt, meningsfuldt og aktivt liv – hele livet”.

Derfor:

  • Har vi fokus på måden, hvorpå vi møder borgeren og afstemmer forventninger og definerer opgaven sammen med borgeren

  • Tager vi altid udgangspunkt i borgerens muligheder – frem for begrænsninger. Alle kan bidrage med noget og de, der kan selv, skal selv. Vi støtter og udfordrer den enkelte til at kunne selv og arbejder derfor med rehabilitering og progression.

Succeskriterier:
Vi lykkes, når:

  • Vi arbejder efter fælles mål og retning

  • Vi koordinerer vores ressourcer og aktiviteter

  • Borgerne er tilfredse og oplever koordinerede, sammenhængende forløb

  • Vi som ansatte trives

  • Den fælles økonomi er sund.

 

Vision:

  • Samarbejde om et meningsfuldt seniorliv

  • Aktivt medborgerskab og sund livsførelse

  • Trivsel og tryghed, hvis behovet for hjælp opstår

En rehabiliterende tilgang:
Vores mål er at arbejde 100% rehabiliterende i Viborg Kommune med udgangspunkt i følgende fire prioriteringer:

  • Vi afstemmer altid forventninger og definerer opgaven sammen med borgeren

  • Vi sætter det rigtige hold omkring borgeren

  • Vi løser opgaven med stor kvalitet

  • Vi trives og er motiverede af vores kerneopgave

Vi forstår rehabilitering som værende
”en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgernes hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats”

 

Aktiviteter

Vi har mange tilbud til beboerne, som bl.a. består af:

  • Gudstjeneste, både her i huset og i Domkirken.

  • Sang, musik og bevægelse (vi har ansat en musikpædagog)

  • Banko

  • Malehold

  • Oplæsning

  • Rickshawcykling

  • Udflugter som f.eks. løvsprings- og løvfaldsture, samt aftenture i december hvor vi tager rundt og ser alt den flotte julepynt i byen.

Til daglig bruger vi vores smukke park, og der bliver gået mange ture ned til dammen.

Hyggelig udflugt

Relation til beboerne

Hygge med sang og musik

Vi lægger vægt på, at beboerne oplever:

  • At Blichergården er deres hjem

  • At blive respekteret

  • At have reelle valg og indflydelse på deres hverdag

Samarbejde med pårørende

Samarbejdet med den enkelte beboers familie/netværk, starter gerne før indflytningen. Plejehjemslederen og den koordinerende medarbejder fra afdelingen tilbyder at komme på et hjemmebesøg. Her har vi mulighed for at planlægge indflytningen og lære hinanden lidt at kende.

Samarbejdet omkring den enkelte beboers trivsel betyder rigtig meget for os. Vi har fået far/mor/ bedstefar/bedstemor i vores hus, og vi vil gøre vores bedste både fagligt og menneskeligt for at det bliver en god hverdag på den enkelte beboers præmisser. Til dette har vi jo brug for familie/netværk, der bedst kender beboerens liv.