Pleje- og Omsorgscenter Åbrinken

Facade
Pleje- og Omsorgscenter Åbrinken Gl Banevej 8
7470 Karup J
Telefon
87876400
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
mav@viborg.dk
Hjemmeside
Pleje- og Omsorgscenter Åbrinken

Om os

Boliger

35

Beboere

35

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke 500 - 1000 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr ikke tilgængelig
  • Sansehave ikke tilgængelig
  • Træningsfaciliteter ikke tilgængelig

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

På Åbrinken har  værdier som omsorg, respekt og anerkendelse stor værdi for os.
Vi vægter et godt samarbejde med de pårørende, som altid er meget velkomne.

Omgivelser

Pleje- og Omsorgscenter Åbrinken er omgivet af terrasser og en dejlig stor have, hvor beboere og deres pårørende kan gå ture eller nyde en stille stund.

Desuden har vi diverse fælles- og møderum, en sygeplejeklinik, et snoozelrum, cafe/festsal m.v.

Et snoezelrum er et sansestimulerende rum, hvor vi kan tilbyde beboerne forskellige kontrollerede stimuli. Sanserne kan vækkes eller dæmpes alt efter den enkelte beboers behov. Her er tale om lyd - og synsstimulering som f.eks. fuglesang, stjernehimmel, lyskegler m.m. Rummet er indrettet med både en vandseng og god lænestol.


Vision og værdigrundlag

Logo Aabrinken

Kerneopgaven:
Kerneopgaven i vores arbejde er, at ”samarbejde med borgeren om et selvstændigt, meningsfuldt og aktivt liv – hele livet”.

Derfor:
 • Har vi fokus på måden, hvorpå vi møder borgeren og afstemmer forventninger og definerer opgaven sammen med borgeren
 • Tager vi altid udgangspunkt i borgerens muligheder – frem for begrænsninger. Alle kan bidrage med noget og de, der kan selv, skal selv. Vi støtter og udfordrer den enkelte til at kunne selv og arbejder derfor med rehabilitering og progression.

Succeskriterier:
Vi lykkes, når:
 • Vi arbejder efter fælles mål og retning
 • Vi koordinerer vores ressourcer og aktiviteter
 • Borgerne er tilfredse og oplever koordinerede, sammenhængende forløb
 • Vi som ansatte trives
 • Den fælles økonomi er sund.

 

 

Vision:
 • Samarbejde om et meningsfuldt seniorliv
 • Aktivt medborgerskab og sund livsførelse
 • Trivsel og tryghed, hvis behovet for hjælp opstår

En rehabiliterende tilgang:
Vores mål er at arbejde 100% rehabiliterende i Viborg Kommune med udgangspunkt i følgende 4 prioriteringer:
 • Vi afstemmer altid forventninger og definerer opgaven sammen med borgeren
 • Vi sætter det rigtige hold omkring borgeren
 • Vi løser opgaven med stor kvalitet
 • Vi trives og er motiverede af vores kerneopgave

Vi forstår rehabilitering som værende
”en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgernes hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats”

 

Aktiviteter

På Åbrinken har vi stjernestundsmedarbejder, som bl.a. står for at afholde aktiviteter for beboerne i hverdagene. Aktiviteterne består f.eks. af gymnastik, sang, wellness, spil, kreativt arbejde, banko m.m.

Vi vægter også fællesskabet, og de spontane hyggestunder i de enkelte afdelinger.

Vi har også faste busture ud i det blå, hvor turen enten går til en bestemt lokation, eller blot ud og se på årstidernes skiften.

Vi sætter også stor pris på samvær, generationer imellem og har samarbejde med både den lokale skole, børnehave og dagplejer.

Vi arbejder med et årshjul for husets aktiviteter, så der er genkendelighed i de faste aktiviteter og, hvor der også er fokus på at følge årets gang.

Billedet ved siden af teksten, er fra et af musikterapeut Ole Brandstrups mange besøg på Åbrinken.

musikterapeut edith og ut beskaaret1

Relation til beboerne

beboer og medarbejder laver mad i køkkenet

Vi arbejder ud fra kerneopgaven "At samarbejde med beboeren om et selvstændigt, meningsfuldt og aktivt liv – hele livet" 

Dette samarbejde forpligter og derfor har værdier som omsorg, respekt og anerkendelse stor betydning og værdi for os i relationen til dig.

 

Vi arbejder rehabiliterende og med udgangspunkt i det levede liv – derfor er kendskabet til din livshistorie meget værdifuld, så vi sammen kan gøre din hverdag, så meningsfuld og indholdsrig som mulig.

I hverdagen gør vi os umage for at skabe og give gode oplevelser i et trygt og omsorgsfuldt miljø.

Samarbejde med pårørende

Vi vægter samarbejdet med de pårørende højt og alle er altid velkomne på Åbrinken - vi har altid kaffe på kanden.

Det er utrolig vigtigt for både beboere og pårørende, stadig at være en del af hinandens liv og hverdag.

Der afholdes indflytningssamtaler, og der er også mulighed for at aftale løbende samtaler, hvis der er behov for dette.

Alle beboere får tilknyttet en kontaktperson.

På Åbrinken har vi et bruger- og pårørenderåd, som arbejder på at styrke dialogen mellem beboere, pårørende og Kommunen. Det vil sige, at pårørenderådet er til for at repræsentere din stemme og dine interesser. Der afholdes møder ca. fire gange årligt eller efter behov. Rådet består af centerlederen (Marianne Villekold), en medarbejderrepræsentant, to til tre pårørende samt to til tre beboere. Vi afholder valg hvert år og repræsentanterne er valgt for en periode af to år.