Plejecenter Lyngehus

Plejecenter Lyngehus Hillerødvej 48A
3540 Lynge
Telefon
20690560
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
lyngehus@alleroed.dk
Hjemmeside
Lyngehus

Om os

Boliger

42

Beboere

44

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Altan/terrasse ikke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet tandlæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr ikke tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
  • Sansehave ikke tilgængelig

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

Lyngehus, et godt sted at bo, at besøge og at arbejde 

Omgivelser

Vi bor i naturskønne omgivelser, centralt i Lynge og tæt på indkøbsmuligheder. Der ligger et bibliotek i samme bygning som Lyngehus.

Ældre og Sundhed - Et fælles ansvar

Vi er i alt 65 medarbejdere ansat på Lyngehus, og vi har oftest alle stillinger besat. Medarbejdergruppen består af  en gruppe sygeplejersker og  SSA til, at varetage de sygeplejefaglige opgaver. Herudover har vi en stor gruppe SSH til at varetage pleje og omsorg for beboerne.
Husets aktivitetskoordinator er socialpædagog. Hun  står for at planlægge og udføre aktiviteter sammen med beboerne - med fokus på beboernes ønsker og deres ressourcer og potentiale.
Vores husassistenter står for rengøring og spisestuemedarbejdere står for forskellige praktiske opgaver . Maden modtages og anrettes i ét fælles køkken under vejledning af  medarbejder med ernæringsfaglig baggrund. Slutteligt har vi en koordinator, en administrativ medarbejder samt en souschef og en plejecenterleder.

Aktiviteter

Aktivitetstilbud:
Alle ugens dage er der mulighed for hyggeligt samvær  med øvrige beboere i spisestuen.
På alle hverdage står vores aktivitetskoordinator for afholdelse af mange, forskelligartede aktiviteter - indimellem med hjælp fra husets sosu-elever.
Aktiviteterne kan  fx være: Gå ture, kreative aktiviteter såsom at strikke, klippe/klistre mm., sang og musik, quiz, gudstjeneste, besøg af  besøgshunde, gymnastik, boldspil, cykelklub, besøg fra vores venskabsbørnehave, bankospil, bustur og meget mere.  Når det gode vejr melder sig, har vi også en sofacykel til ture ud af huset.

Traditioner og arrangementer:

På Lyngehus fejrer vi altid  både års- og højtider. Vi har fast tradition for at holde Nytårskur, Fastelavn, Påskefrokost, Skt. Hans/sommerfest,  Høstfest, Lucia og  Julefrokost.
Juleaftensdag holder vi brunch for beboere og medarbejdere samt gløgg arrangement om eftermiddagen, hvor pårørende kan komme og ønske god jul - inden julemiddagen serveres om aftenen. Nytårsaften er der ligeledes brunch for beboere og personale samt festliggørelse af aftenen. Til nogle af arrangementerne er der mulighed for, at pårørende kan deltage. Vi har flere gange årligt levende musik til arrangementerne.
Vi har et stort frivilligkorps, der gerne hjælper os ved arrangementerne og også selv står for afholdelse af fx bankospil.

Alle aktivitetstilbud og arrangementer synliggøres i vores beboerblad, der udkommer hver måned - samt bliver hængt op flere steder i huset.





traening paa lyngehus1

Relation til beboerne

beboermoede2
Vi vægter beboerenes værdighed, deres muligheder for at leve et aktivt liv - samt deres ret til selvbestemmelse meget højt.
Vi arbejder ud fra en hverdagsrehabiliterende tilgang med afsæt i ovenstående. Hverdagsrehabilitering har til formål at styrke beboernes evne til at klare sig selv bedst muligt i hverdagen.
Det er derfor vigtigt, at opretholde de aktiviteter, der gør hverdagen meningsfuld for beboerne.

Ledelse og beboere holder fælles møder hvert kvartal, hvor beboerne har mulighed for at komme med input til hverdagslivet - fx ønsker til aktiviteter og til måltiderne.

Samarbejde med pårørende

Pårørende er altid velkomne til at komme på besøg.
Vi henstiller til, at pårørende viser hensyn til døgnrytmen og de øvrige beboere. For at beboerne i ro og mag kan komme op og i gang med dagen, opfordrer vi til, at besøg ikke lægges for tidligt om morgenen.
Det er vigtigt for os at skabe ro omkring måltiderne – vi opfordrer derfor til, at besøg omkring spisetid foregår i boligerne.
Vi opfordrer til, at der vælges en pårørende fra familien, som kan være personalets primære kontaktperson. Beboerne vil få tildelt en forløbsansvarlig sygeplejerske samt en eller flere faste kontaktpersoner fra plejegruppen, som i videst muligt omfang vil hjælpe i dagligdagen. Pårørende kan altid  henvende sig til forløbsansvarlig sygeplejerske på mail eller telefon.
Ved større ændringer i beboerens helbredstilstand eller i medicinen kontakter vi, efter forudgående aftale med beboerne, de pårørende.
Er der behov for ledsagelse til lægebesøg, tandlæge eller ambulant hospitalsbesøg, aftales dette med de pårørende, idet personalet som udgangspunkt ikke har mulighed for at hjælpe med denne opgave. 
Der findes ikke længere et decideret pårørenderåd, men der afholdes 2 årlige Stormøder, hvor ledelse, beboere,  pårørende, frivillige samt Seniorrådet mødes og drøfter relevante emner.