Sydtoftens Plejehjem

Sydtoftens Plejehjem Sydtoften 100
7200 Grindsted
Telefon
7972 7034
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
voksenstoette@Billund.dk
Hjemmeside
Billund.dk

Om os

Boliger

10

Beboere

10

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder (Ikke oplyst)

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet (Ikke oplyst)

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Sansehave (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder



Plejehjemmet er
kendt for at have fokus på Kerneopgaven ”den enkelte borger” og for at være et
rart og hyggeligt sted at bo.

Omgivelser

Vi bor i den sydlige del af byen Grindsted, med direkte adgang til et rekreativt område "engen", som om sommeren står i det mest fantastiske blomsterflor.

Vi ønsker at skabe rettidig velfærd med mulighed for et godt liv hele livet

kerneopgaven1
Voksenstøtteområdets kerneopgave er at gøre den enkelte borger til herre i eget liv, og understøtte et værdigt liv på borgerens egne præmisser.

Det betyder først og fremmest et liv med selvbestemmelse, hvor borgeren gennem målrettet og kvalificeret støtte, nærvær og omsorg hjælpes til at træffe egne valg og mestre mest muligt selv i hverdagen.

Når vi har fokus på at respektere borgerens selvstændighed og selvbestemmelse
• Vi møder borgeren på den præmis, at borgeren er herre i eget liv
• Vi lader borgeren træffe egne valg, også selvom vi som professionelle tænker andet
• Vi definerer ikke, hvad der er rigtigt for borgeren, men hjælper borgeren til selv at gøre det
• Vi tør give slip på borgeren og lade ham/hende gøre sine egne erfaringer

Når vi har fokus på at borgeren skal mestre livsudfoldelse
• Vi lader borgeren gøre det, han/hun selv er i stand til
• Vi har øje for borgerens ressourcer for at styrke hans/hendes udvikling
• Vi prioriterer tid til borgerens udvikling, selvom udvikling tager tid

Når vi har fokus på at motivere borgeren og bevare deres identitet
• Vi er nysgerrige på borgerens levede liv, samt hvad der betyder noget for den enkelte
• Vi har fokus på at skabe tryghed for borgeren uden at være overbeskyttende
• Vi vil søge at forstå meningen med borgerens handlinger

Aktiviteter



Mange af beboerne er med i de daglige gøremål og der er faste aktiviteter som f.eks. spil og oplæsning.

Vi har et kontaktråd, der mødes ca. 4 gange årligt.

Vi har en aktiv vennekreds, som sørger for mange gode tiltag for borgerne, og hjælper til ved vores faste arrangementer f.eks. sang og musik.

Derudover er der i huset ansat to aktivitetsmedarbejdere.

sydtoften 471

Relation til beboerne

Faglige tilgange

Vores måde at løse opgaver på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS. (Hvad er ETIKOS - beskrivelse)
Vi arbejder med den  personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC-demens, et E-learning program udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet.

Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.

Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.

Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.

Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.

På hvert enkelt plejehjem er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til

  • At hjemmet er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser

  • At udvikle hjemmet i samskabelse med plejehjemslederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet

  • At pleje og omsorg på plejehjemmet matcher borgernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav

  • At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet 

Samarbejde med pårørende

På plejehjemmet er der et kontaktråd, som består af en repræsentant fra Vennekredsen, en repræsentant fra kiosken, to pårørende repræsentanter, to borger repræsentanter, en medarbejderrepræsentant, plejehjemslederen og en repræsentant fra Ældrerådet, hvor der samarbejdes omkring dagligdagen på centret.

Personalet har i gennemsnit 19 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023

Tilsynsrapporter