Hejnsvig Plejehjem
7250 Hejnsvig
- Telefon
- 79 72 70 29
- Virksomhedsform
- Kommunal
- voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- Hejnsvig plejehjem
Om os
Boliger
20Beboere
20Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- Eget dyr tilladt tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke <500 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Morgenmad (Ikke oplyst)
- Middagsmad (Ikke oplyst)
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Plejehjemslæge tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)
Faciliteter
- Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr (Ikke oplyst)
- Sansehave (Ikke oplyst)
- Træningsfaciliteter (Ikke oplyst)
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Vi vil at Hejnsvig Plejehjem opleves
som et hyggeligt sted for både borgere, pårørende og gæster, så alle føler sig velkommen.
Det er borgerens eget hjem ,
så vi vægter den hjemlige atmosfære højt.
Vi tager udgangspunkt i kerneopgaven ,
i vores tilgang til opgaverne.
Omgivelser
Vi ønsker at skabe rettidig velfærd med mulighed for et godt liv hele livet
Voksenstøtteområdets kerneopgave er at gøre den enkelte borger til herre i eget liv, og understøtte et værdigt liv på borgerens egne præmisser.
Det betyder først og fremmest et liv med selvbestemmelse, hvor borgeren gennem målrettet og kvalificeret støtte, nærvær og omsorg hjælpes til at træffe egne valg og mestre mest muligt selv i hverdagen.
Når vi har fokus på at respektere borgerens selvstændighed og selvbestemmelse
• Vi møder borgeren på den præmis, at borgeren er herre i eget liv
• Vi lader borgeren træffe egne valg, også selvom vi som professionelle tænker andet
• Vi definerer ikke, hvad der er rigtigt for borgeren, men hjælper borgeren til selv at gøre det
• Vi tør give slip på borgeren og lade ham/hende gøre sine egne erfaringer
Når vi har fokus på at borgeren skal mestre livsudfoldelse
• Vi lader borgeren gøre det, han/hun selv er i stand til
• Vi har øje for borgerens ressourcer for at styrke hans/hendes udvikling
• Vi prioriterer tid til borgerens udvikling, selvom udvikling tager tid
Når vi har fokus på at motivere borgeren og bevare deres identitet
• Vi er nysgerrige på borgerens levede liv, samt hvad der betyder noget for den enkelte
• Vi har fokus på at skabe tryghed for borgeren uden at være overbeskyttende
• Vi vil søge at forstå meningen med borgerens handlinger
Aktiviteter
Aktiviteter for alle
På Hejnsvig Plejehjem er der tilknyttet en aktivitetsmedarbejder. Der planlægges aktiviteter hver dag. Det kan være alt fra oplæsning, sang, motion , bagning, til besøg af børnehave , besøg af dyr, eller ture ud af huset.
Musik og sang er en stor del af hverdagen.
Der afholdes også forskellige arrangementer, gennem året, f.eks. fastelavn, høstfest, grillaften, og julefrokost. Der afholdes bankospil, film- aften, og en gang om måneden er der gudstjeneste.
De beboer der ønsker det ,kan være med i de daglige gøremål.
Hejnsvig plejehjem har en vennekreds tilknyttet, som sørger for mange gode tiltag for beboerne.
F.eks har de kiosk hver 14 dag på plejehjemmet.
Relation til beboerne
Vi arbejder med den personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC – demens, et E-learningsprogram udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet.
Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.
Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.
Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.
På hvert enkelt plejehjem er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til
• At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser
• At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet
• At pleje og omsorg på plejehjemmet matcher beboernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav
• At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet
Samarbejde med pårørende
Pårørende
Pårørende er altid meget velkommen til at henvende sig og drøfte evt. ønsker eller udfordringer.
Kontaktrådet
I kontaktrådet sidder der pt 4 pårørende, 1 beboere, Plejehjems leder, en medarbejderrepræsentant, en repræsentant fra Hejnsvig plejehjems Vennekreds og en repræsentant fra Ældrerådet, der afholdes som udgangspunkt 4 møder årligt, der er Generalforsamling i januar måned.
Fest og Arrangementer
Pårørende er meget velkomne til at deltage til de fester og arrangementer med mod betaling. Beboerne og pårørende er velkomne til at benytte plejehjemmets fællesarealer, og pårørende er altid velkomne til at spise med mod betaling (ved bestilling i forvejen).
Informationer til Pårørende
"Receptionisten" ( en digital informationstavle) her bliver der løbende lagt information omkring husets aktiviteter og fester.
Personalet har i gennemsnit 7,7 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Dokumenter
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
20Beboere
20Om boligerne
Hejnsvig plejehjem begyndte som De gamles hjem i 1940 og er gennem tiden blevet ud - og ombygget flere gange, der er nu 20 gode plejeboliger. Af fællesarealer har plejehjem en spisestue og en dagligstue med TV, hvor der kan vises gudstjeneste direkte fra Hejnsvig kirke. Plejehjem har eget køkken, hvor der laves varm mad hver dag, og der er muligheder for specielle ønsker.
Boligen
Der er 13- 2 rums boliger og 7- 1 rums boliger. Boligerne er indrettet med eget tekøkken, stue, soveværelse og badeværelse. Boligerne er lyse og venlige, nogle har udsigt til gårdhaven og andre har udsigt til vejen.
Du kan indrette boligen med dine egne møbler og billeder, som du selv ønsker det, så den bliver hyggelig og indrettet (hensigtmæssigt) efter dit behov.
Der er således også et hvilerum med plejeseng med hvilestol og fjernsyn.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 5.640 kr.
Du skal betale indskud og husleje i en plejebolig. Du betaler også el og varme. Du kan søge om boligindskudslån og boligstøtte. Indskud og husleje priserne er vejlendende
Kontakt
7250 Hejnsvig
- Telefon
- 79 72 70 29
- voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- Hejnsvig plejehjem
Mad
Hejnsvig Plejehjem har eget køkken og serverer god traditionel dansk mad. Duften af hjemmelavet mad skaber en hjemlig atmosfære. Vi opfordrer til at maden bliver indtaget i spisestuen hvor der er mulighed for samvær, og altid dækket hyggeligt op på borderne.
Maden serveres på følgende tider:
Morgenmad mellem kl. 8.00-10.30
Middag mellem kl.11.30-13.00 (Der serveres varm mad, efter beboernes eget ønske)
Eftermiddagskaffe ca. kl. 14.30
Aftensmad ca. kl.17.30-18.30 (smørrebrød og lune retter)
Aftenskaffe mellem kl. 19.30-20.30
Gæster
Der er mod betaling mulighed for gæster ved alle måltider. I tilfælde af flere gæster på én gang, skal der forudbestilles. Der afregnes efter cafépriser.
Særlig behov
køkkenet sammensætter diæterne efter gældende regler indenfor diætkost. Der er altid mulighed for tilrettelse af kosten, så den dækker borgerens behov.
Om ydelser med egenbetaling
Mad:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale mad. Der betales for de valgte måltider ved træk bagud i pensionen én gang hver måned. Der bliver forud for madservicen et engangsbeløb som depositum svarende til én måneds betaling. Taksten for døgnkost er kr. 140,00. Gæstemiddag er kr. 114,00
Tøjvask:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale tøjvask.
Den kommunale tøjvask består af tøjvask på centret og leje af sengelinned samt håndklæder hos Elis. Lejen opkræves hver måned via pensionen.
Taksten for tøjvask samt leje af linned er pr. måned 377,00 kr. som reguleres en gang årligt.
Bus:
Flere af centrene i Billund Kommune har en bus. Det er muligt for dig og dine pårørende at leje en af disse. Spørg personalet for yderligere information.
Frisør og fodpleje:
Centeret har en frisør og fodplejer tilknyttet, spørg personalet ved behov.
Fuldmagt:
Du vil blive bedt om at underskrive en fuldmagt ved indflytning på Centeret. Fuldmagten indebærer, at Billund Kommune kan trække betaling for mad og evt. vask mm. i din pension.
Kontakt
7250 Hejnsvig
- Telefon
- 79 72 70 29
- voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- Hejnsvig plejehjem