Fynsgades Plejehjem
7200 Grindsted
- Telefon
- 79727048
- Virksomhedsform
- Kommunal
- voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- www.billund.dk
Om os
Boliger
35Beboere
35Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- 2-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
- Eget dyr tilladt (Ikke oplyst)
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)
Faciliteter
- Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
- Sansehave tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr (Ikke oplyst)
- Træningsfaciliteter (Ikke oplyst)
Aktiviteter
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Vi gør vores bedste for at skabe hjemmelig atmosfære og fællesskab med respekt for hinanden. Vi bestræber os på, at se ansigter lyse op og øjne som stråler.
Omgivelser
Fynsgades Plejehjem ligger i den vestlige bydel af Grindsted tæt på skov og grønne områder.
Der er stisystemer i nærheden og ligger ikke langt fra byens kerne. Man kan gå til bymidten på godt 8-10 minutter til fods.
Fynsgades Plejehjem ligger også tæt på anliggende ældreboliger, skoler og dagtilbud
Vi ønsker at skabe rettidig velfærd med mulighed for et godt liv hele livet
Voksenstøtteområdets kerneopgave er at gøre den enkelte borger til
herre i eget liv, og understøtte et værdigt liv på borgerens egne præmisser.
Det betyder først og fremmest et liv med selvbestemmelse, hvor
borgeren gennem målrettet og kvalificeret støtte, nærvær og omsorg hjælpes til
at træffe egne valg og mestre mest muligt selv i hverdagen.
Når vi har fokus på at respektere borgerens selvstændighed og selvbestemmelse
• Vi møder
borgeren på den præmis, at borgeren er herre i eget liv
• Vi lader
borgeren træffe egne valg, også selvom vi som
professionelle tænker andet
• Vi definerer
ikke, hvad der er rigtigt for borgeren, men hjælper
borgeren til selv at gøre
det
• Vi tør give
slip på borgeren og lade ham/hende gøre sine egne
erfaringer
Når vi har fokus på at borgeren skal mestre livsudfoldelse
• Vi lader
borgeren gøre det, han/hun selv er i stand til
• Vi har øje
for borgerens ressourcer for at styrke hans/hendes
udvikling
• Vi
prioriterer tid til borgerens udvikling, selvom udvikling tager tid
Når vi har fokus på at motivere borgeren og bevare deres identitet
• Vi er
nysgerrige på borgerens levede liv, samt hvad der betyder
noget for den enkelte
• Vi har fokus
på at skabe tryghed for borgeren uden at være
overbeskyttende
• Vi vil søge at forstå meningen med
borgerens handlinger
Aktiviteter
Vores aktivitetsmedarbejdere er tovholder for stolemotion, bagning og gudstjenester samt musikalske arrangementer. "Aktiviteten" er åben alle hverdage, og der er særskilt plan herfor.
Vi bestræber os på daglige gåture eller anden form for bevægelse, såsom at cykle en tur på vores eldrevne cykel eller en tur med vores egen bus med efterfølgende spadseretur i det fri.
Vennekredsen har et kolonihavehus, som vi bruger jævnligt til udflugter eller lignende og som vores beboere kan booke og bruge sammen med deres pårørende.
Vi har nogle skønne gårdhaver, som nydes, når vejret tillader det.
Vores flittige vennekreds driver en kiosk på plejecenteret, hvor der kan købes varer til det daglige behov. Er der behov udover sortiment, er vennekredsen meget fleksible.
Relation til beboerne
Faglige tilgange
Vores måde at løse opgaver på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS.
Vi tager udgangspunkt i den enkelte beboer og dennes livshistorie.
Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.
Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.
Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.
På hvert enkelt plejecenter er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til
-
At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser
-
At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet
-
At pleje og omsorg på plejecentre matcher beboernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav
-
At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet
Der er ansat flere faggrupper på Fynsgades Plejehjem og alle beboer er tilknyttet en kontaktperson eller kontaktteam.
Beboerne bliver inviteret til fællesskab og der respekteres også ønsker om alene tid.
Der er lagt op til tæt samarbejde og alle beboere får tilbudt en indflytningssamtale og en opfølgende samtale efter 3 måneder.
Samarbejde med pårørende
For os på Fynsgades Plejehjem er det meget vigtigt, at vi har et godt samarbejde vores pårørende, da det er oftest dem, der kender borgerne bedst og er man kognitiv svækket, kan ens personlighed forandre sig.
Vi bestræber os på, at inddrage vores pårørende vedrørende deres kære, i det omfang de selv ønsker det.
Din familie og venner er hjerteligt velkomne. Der er ingen fast besøgstid. Man bedes dog vise hensyn i relation til spisetiderne, således at måltidet kan afvikles stille og roligt. Beboerne og pårørende er velkomne til at benytte plejehjemmets have, fællesarealer og pårørende er altid velkomne til at spise med mod betaling (ved bestilling i forvejen)
Efter indflytningen vil der blive afholdt en forventningssamtale med kontaktpersonen, beboeren og evt. pårørende, hvor vi sammen kan planlægge, hvorledes din dagligdag bliver bedst mulig og hvor vi kan afstemme gensidige forventninger.
Personalet har i gennemsnit 14,2 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023
Om os
Boliger
35Beboere
35Om boligerne
Fynsgades Plejehjem er et alment plejehjem, bygget i 1970, renoveret i 1996, og i 1994 er der bygget 16 boliger til. Alle som er visiteret til plejehjem, kan søge om bolig på Fynsgades Plejehjem.
Der er 4 bo-enheder med 8-9 lejligheder i hver enhed. Der er en dagligstue, hvor beboerne kan spise sammen. Det er også her beboer og personale drikker kaffe sammen.
Beboerne har mulighed for at få vasket deres tøj i vores fællesvaskeri.
Vi har eget køkken, som laver mad af gode friske råvarer til bo-enhederne.
Boligen
Boligen består af en stue med et lille køkken og et toilet med bad.
Du kan indrette boligen med dine egne møbler og billeder, som du selv ønsker det, så den bliver hyggelig efter dit behov.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 4.225 kr.
Priserne er vejledende.
Der opkræves á conto for el, vand og varme.
Antennebidrag opkræves via huslejen.
Lejlighedernes størrelse er ml. 61 - 70 m2
Kontakt
7200 Grindsted
- Telefon
- 79727048
- voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- www.billund.dk
Mad
Køkkenets personale
Køkkenpersonalet som består af 4 medarbejdere byder dig/jer velkommen på plejecentret. Vi bestræber os på, at fremstille en varieret og velsmagende sund og ernæringsrigtig kost af kvalitetsmæssige og hygiejnisk høj standard. Vores målsætning er at skabe god kontakt mellem køkkenet/plejen og borgerne.
Døgnkosten kan indeholde:
Morgenmad:
Øllebrød, havregrød, surmælksprodukter, rugbrød, franskbrød, ost, marmelade, honning. Drikkevarer
Formiddag:
Rugbrød, franskbrød/bolle/rundstykker, ost, marmelade, honning og frisk frugt. Drikkevarer
Middag:
Hovedret: (kartofler/ris/pasta/kød/fisk/fjerkræ/sovs/grønsager) Biret: (frugtgrød/suppe, mælkegrød/suppe, syltet/frisk frugt, fromage, is m.m. Drikkevarer
Eftermiddag:
Brød, kage eller andet. Drikkevarer.
Aftensmad:
Rugbrød, pålæg, pynt og franskbrød med ost, lun ret, eller suppe. Drikkevarer.
Sen aften:
Brød, kiks, småkage eller andet. Drikkevarer.
Dagligt serveres der vand til middagsmaden. I weekender, ved højtider og til arrangementer serveres der øl, vin og sodavand.
Borgerne har mulighed for at ønske kaffebrød til eftermiddagskaffe på deres fødselsdag samt der serveres rundstykker til formiddagskaffen ved fødselsdag.
Når du er på døgnkost, kan du deltage i fester uden yderligere betaling
Til småt spisende:
Proteindrik, desserter, energiberiget is, energiberigede suppe
Gæster:
Der er mod betaling mulighed for gæster ved alle måltider. I tilfælde af flere gæster på én gang, skal det forudbestilles. Der afregnes efter cafépriser.
Om ydelser med egenbetaling
Mad:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale mad.
Der betales for de valgte måltider ved træk bagud i pensionen én gang hver måned.
Der bliver forud for madservicen trukket et engangsbeløb som depositum svarende til én måneds betaling.
Tøjvask:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale tøjvask.
Den kommunale tøjvask består af tøjvask på centret og leje af sengelinned samt håndklæder hos Berendsen. Lejen opkræves hver måned via pensionen.
Taksten for tøjvask samt leje af linned er pr. måned 366 kr. som reguleres en gang årligt.
Bus:
Flere af centrene i Billund Kommune har en bus.
Frisør og fodpleje:
Centret har en frisør og fodplejer tilknyttet, spørg plejepersonalet ved behov.
Fuldmagt:
Du vil blive bedt om at underskrive en fuldmagt ved indflytning på Centeret. Fuldmagten indebærer, at Billund Kommune kan trække betaling for mad og evt. vask mm. i din pension.
Kontakt
7200 Grindsted
- Telefon
- 79727048
- voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- www.billund.dk