Plejehjemmet Frihavnen
6623 Vorbasse
- Telefon
- 79727039
- Virksomhedsform
- Kommunal
- Voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- Billund Kommunes plejecentre og plejebolig
Om os
Boliger
21Beboere
21Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
- 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke <500 meter tilgængelig
Mad
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Maden laves på plejehjemmet (Ikke oplyst)
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)
Faciliteter
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr (Ikke oplyst)
- Sansehave (Ikke oplyst)
Aktiviteter
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
På Frihavnen ønsker vi beboerne oplever en individuel livsudfoldelse, hvor den enkelte har selvbestemmelse og plads til ønsker og drømme.
På plejehjemmet vægtes det højt, at plejehjemmet er borgernes eget hjem. Plejehjemmet rummer derudover atmosfære af liv, socialt samvær og aktiviteter.
Personalet tager udgangspunkt i kerneopgaven som er den enkelte borger og dennes ønsker.
Omgivelser
Frihavnen ligger midt i Vorbasse by. Der er udsigt til åben mark med dyr, og beboerne nyder udsigten fra deres terrasse. Plejecenteret ligger i byen med kirke, tæt til indkøb og svømmehal og markedsplads.
Vi ønsker at skabe rettidig velfærd med mulighed for etgodt liv hele livet
Voksenstøtteområdets kerneopgave er at gøre den enkelte borger til herre i eget liv, og understøtte et værdigt liv på borgerens egne præmisser.
Det betyder først og fremmest et liv med selvbestemmelse, hvor borgeren gennem målrettet og kvalificeret støtte, nærvær og omsorg hjælpes til at træffe egne valg og mestre mest muligt selv i hverdagen.
Når vi har fokus på at respektere borgerens selvstændighed og selvbestemmelse
• Vi møder borgeren på den præmis, at borgeren er herre i eget liv
• Vi lader borgeren træffe egne valg, også selvom vi som professionelle tænker andet
• Vi definerer ikke, hvad der er rigtigt for borgeren, men hjælper borgeren til selv at gøre det
• Vi tør give slip på borgeren og lade ham/hende gøre sine egne erfaringer
Når vi har fokus på at borgeren skal mestre livsudfoldelse
• Vi lader borgeren gøre det, han/hun selv er i stand til
• Vi har øje for borgerens ressourcer for at styrke hans/hendes udvikling
• Vi prioriterer tid til borgerens udvikling, selvom udvikling tager tid
Når vi har fokus på at motivere borgeren og bevare deres identitet
• Vi er nysgerrige på borgerens levede liv, samt hvad der betyder noget for den enkelte
• Vi har fokus på at skabe tryghed for borgeren uden at være overbeskyttende
• Vi vil søge at forstå meningen med borgerens handlinger
Aktiviteter
Mange af beboerne er med i de daglige gøremål. På Frihavnen er der aktivitetsmedarbejdere, de laver forskellige aktiviteter som f.eks. gymnastik, spil, bagning, have- og håndarbejde, udflugter og fester. Derudover afholdes forskellige aktiviteter op til højtiderne og der er en gang om måneden gudstjeneste i huset med den lokale præst.
Frihavnen har en meget stor og aktiv Vennekreds, som sørger for mange gode tiltag for beboerne. Af faste arrangementer har vi sangaften, udflugter modeopvisning og flere festdage hvor vennekredsen sørger for både spisning og underholdning.
Frihavnen bliver også brugt af pensionister ude fra byen, der kommer og spiller kort og billard.
Relation til beboerne
Vores måde at løse opgaverne på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS.
Vi arbejder med den personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC – demens, et E-learningsprogram udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet, samt et kursusforløb til alle medarbejder i Kommunen. Dette med udgangspunkt i alle medarbejderne på plejehjemmet har en eller anden relation til beboerne, om man er i plejen, køkkenet, pedel er andet.
Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.
Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.
Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i deres fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en før indflytningssamtale, indflytningssamtale, hvor der i samtalerne om borgerens liv, muligheder, ønsker, drømme og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.
• At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser
• At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige, Ældrerådet og andre relevante aktører i lokalområdet
• At pleje og omsorg på plejecentre matcher beboernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav
• At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet
Samarbejde med pårørende
Pårørende:
Pårørende ses som en ekstra ressource og medspiller i forhold til den enkelte borger. Pårørende er altid meget velkommen til at henvende sig og drøfte evt. ønsker eller udfordringer.
Vi tilstræber et godt samarbejde med de pårørende.
Vi forsøger at holde de pårørende informeret løbende om hvad der sker i huset, tiltage mm. via App. (Dialognet.)
Besøg:
Der er ingen fast besøgstid. Man bedes dog vise hensyn til evt. morgenpleje og spisetiderne, så spisesituationen afvikles stilles og roligt. Beboerne og pårørende er velkomne til at benytte plejehjemmets fællesarealer, og pårørende er altid velkomne til at spise med mod betaling (ved bestilling i forvejen).
Kontaktrådet
I kontaktrådet sidder der pårørende, 2-3 beboere, Frihavnens leder, en medarbejderrepræsentant, en repræsentant fra Frihavnens Vennekreds og en repræsentant fra Ældrerådet. Der afholdes som udgangspunkt 4 møder årligt + Generalforsamling. Der afholdes i perioder aktiviteter hvor beboerne kan invitere de pårørende til at deltage.
Fest og arrangementer:
Pårørende inviteres til udvalgte fester og arrangementer.
Informationer til Pårørende
Plejehjemmet informerer én pårørende ved akut sygdom m.v. efter samtykke af den enkelte beboer.
Man bedes sikre at plejehjemmet har alle nødvendige data og telefonnumre m.v.
"Receptionisten" (en digital informationstavle) bliver løbende opdateret med nyheder, herunder madplan, aktivitetsliste og billeder fra udflugter, fester og lignende. Derudover kan pårørende løbe følge med Via App (dialognet). På denne App sendes der ligeledes nyhedsbrev ud til pårørende.
Personalet har i gennemsnit 8,8 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Om os
Boliger
21Beboere
21Om boligerne
Frihavnen ligger midt i Vorbasse by. Den er opført i 1993/94 og udvidet i 1999, så antallet af plejeboliger er 21. Vi har et stort fællesrum med både spisestue og dagligstue, hvor der er god udsigt til "livet" i Vorbasse. Der er gode muligheder for at opholde sig ude på terrasserne, hvor der udsigt til natur og grønne arealer.
Plejehjemmet ledes af en Plejecenterleder, og der er ca. 27 fastansatte medarbejdere og afløsere.
Der er tilknyttet centersygeplejerske samt fysioterapeut, diætist og ergoterapeut. Frihavnen Plejecenter har også tilknytning til praktiksirende læge, som kommer i huset hver anden uge.
Boligen
Der er 13 boliger, hvori der er plads til ægtepar, og 8 lejligheder, der er egnet til enkeltpersoner. Boligen består af entre med faste skabe og tekøkken, stue, toilet med bad og soveværelse. . Boligerne er lyse og venlige med skøn udsigt og adgang til solrige terrasser.
Du kan indrette boligen med dine egne møbler og billeder, som du selv ønsker det.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 6.500 kr.
Du skal betale indskud og husleje i en plejebolig. Du betaler også el og varme. Du kan søge om boligindskudslån og boligstøtte til husleje. Indskud og husleje prisen er vejledende.
Kontakt
6623 Vorbasse
- Telefon
- 79727039
- Voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- Billund Kommunes plejecentre og plejebolig
Mad
Byrådet fastsætter prisen for den kommunale mad.
De fleste vælger at få døgnforplejning, idet alt er indregnet i dette.
Der betales for maden ved træk i pensionen én gang i hver måned. Der bliver forud for madservicen trukket et engangsbeløb som tilsvarende til én måneds betaling. Vi får mad leveret fra produktionskøkkenet i Grindsted
Spisetider
Morgenmad kl. 8.00-10.00
Frokost kl. 11.30-12.30 (varm mad)
Eftermiddagskaffe kl. 15.00
Aftensmad kl. 17.30-18.30 (smørrebrød og lune retter)
Gæster
Der er mod betaling mulighed for gæster ved alle måltider. I tilfælde af flere gæster på én gang, skal der forudbestilles. Der afregnes efter cafépriser.
Særlig behov
Køkkenet sammensætter diæterne efter gældende regler indenfor diætkost. Der er således en '' Friste køleskab'' til småt spisende beboere.
Om ydelser med egenbetaling
Mad:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale mad. Der betales for de valgte måltider ved træk bagud i pensionen én gang hver måned. Der bliver forud for madservicen et engangsbeløb som depositum svarende til én måneds betaling. Taksten for døgnkost kr. 136,00
Tøjvask:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale tøjvask.
Den kommunale tøjvask består af tøjvask på centret og leje af sengelinned samt håndklæder hos Elis. Lejen opkræves hver måned via pensionen. Taksten for tøjvask samt leje af linned er pr. måned 366,00 kr. som reguleres en gang årligt.
Bus:
Flere af centrene i Billund Kommune har en bus. Det er muligt for dig og dine pårørende at leje en af disse. Spørg personalet for yderligere information.
Frisør og fodpleje:
Centeret har en frisør og fodplejer tilknyttet, spørg personalet ved behov.
Fuldmagt:
Du vil blive bedt om at underskrive en fuldmagt ved indflytning på Centeret. Fuldmagten indebærer, at Billund Kommune kan trække betaling for mad og evt. vask mm. i din pension.
Kontakt
6623 Vorbasse
- Telefon
- 79727039
- Voksenstoette@billund.dk
- Hjemmeside
- Billund Kommunes plejecentre og plejebolig