Plejecenter Rosengården
7100 Vejle
- Telefon
- 75817100
- Virksomhedsform
- Kommunal
- Senioradm@vejle.dk
- Hjemmeside
- www.rosengaarden.vejle.dk
Om os
Boliger
72Beboere
72Lejligheder
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- Tekøkken ikke tilgængelig
- 1-værelseslejligheder ikke tilgængelig
- Internet ikke tilgængelig
- TV-Pakke ikke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
Mad
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig
Ydelser
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
- Tilknyttet fodterapeut ikke tilgængelig
- Plejehjemslæge ikke tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig
- Tilknyttet frisør ikke tilgængelig
- Vask af sengetøj ikke tilgængelig
Faciliteter
- Fælles dyr tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
- Sansehave ikke tilgængelig
- Træningsfaciliteter ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
- Beboerråd ikke tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer ikke tilgængelig
- Pårørenderåd ikke tilgængelig
Plejehjemsleder
Vi er et traditionelt plejehjem, og er dermed et godt alternativ til leve/bomiljøerne.
Vi har et vaskeri, husassistenter gør rent og maden tilberedes i produktionskøkkenet.
Når vi i afdelingerne laver mad sammen med beboerne eller bager, gør vi det af lyst og nyder det.
Omgivelser
I perioden fra 2006 - 2008 er plejehjemmet blevet moderniseret, og fremstår nu lyst og tidssvarende.
Vi har i alt 72 boliger fordelt på 3 afdelinger, som er opkaldt efter nogle gårde, der lå i området :
• Stampmølle (bolig 102-129)
• Sønderbjerg (bolig 201-228)
• Damgård (bolig 2-29)
Rosengården ligger i naturskønne omgivelser med masser af grønne områder og gode stier omkring hele huset.
Værdier
Rosengårdens 3 vigtigste værdier : ANERKENDELSE ses ved respekt i kommunikationen og tilgangen til hinanden
PLADS TIL ALLE ses ved at vi er rummelige og møder hinanden med tillid, værdighed og respekt
LIVSGLÆDE ses ved glimt i øjet, smil på læben og lysten til at leve livet
Rosengårdens værdigrundlag :
Vi sætter mennesker i centrum og møder beboerne individuelt med værdighed og respekt
Vi lægger vægt på, at beboerne oplever tryghed, nærvær og fællesskab
Beboernes liv, her på stedet, skal tage udgangspunkt i det liv de havde før
Beboerne inddrages i beslutninger omkring det fælles liv, der er i afdelingen
Beboerne har mulighed for at vælge og fravælge aktiviteter
Vi forventer, at den enkelte - såvel beboer som medarbejder - selv tager ansvar
Medarbejderne støtter beboeren i, at leve livet
Medarbejderne inspirerer beboerne til at deltage i daglige gøremål
Vi arbejder efter Edens Alternative konceptet, som går ud på at modvirke ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed bland beboerne.
Vi vægter, de værdier, der var i højsæde på aldersdomshjem og plejehjem i gamle dage. Disse værdier tilføres nytænkning og kreativitet, så beboere og medarbejdernes trivsel er i højsædet.
Beboerne skal igen føle sig værdsatte og værdifulde, og medarbejderne skal føle stolthed og glæde ved deres arbejdsplads.
Aktiviteter
Dagcentret "SOLSTRÅLEN"
Solstrålen er åben mandag til lørdag fra 9.30-16 og søndage fra 13.30-16. Vi holder altid lukket på helligdage.
I Solstrålen foregår mange aktiviteter, som du er velkommen til at deltage i.
Faste aktiviteter:
• bankospil hver tirsdag
• gudstjeneste den 1. og 3. torsdag i måneden
• kiosk mandag og torsdag
• lørdagshygge med morgenkaffe og sang
Endvidere arrangeres der:
• Et større arrangement/fest hver måned, ture ud af huset og årstidsbestemte aktiviteter
Aktuelle tilbud opslås i Rosenbladet, som udkommer hver måned.
Relation til beboerne
Hver afdeling har sin egen medarbejdergruppe tilknyttet. Alle medarbejdere arbejder efter rehabiliteringstankegangen for at bevare beboernes færdigheds længst mulig og dermed være medvirkende til at give beboerne oplevelse af indhold i hverdagen.
Personalet består af social- og sundhedsassistenter, ergoterapeut, social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere og husassistenter, desuden er der tilknyttet en sygeplejerske, en fysioterapeut og en ergoterapeut på tværs i huset. Endvidere har vi jævnligt besøg af en klinisk diætist.
Medarbejderne i dagcentret SOLSTRÅLEN er uddannet social- og sundhedsassistenter og en pædagog. De har tæt kontakt til afdelingerne.
Vi fungerer som uddannelsessted for social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.
Specielt for Rosengården
På Rosengården arbejder vi efter Eden Alternative® konceptet, som er udviklet af den amerikanske læge Bill Thomas, og går ud på at modvirke ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed.
Vi lægger derfor lægger vægt på
• At beboerne og deres familie oplever stedet som deres hjem
• At vi fjerner os fra institutionstanken mest muligt
• At beboerne har reel medindflydelse
De tre plager afhjælpes ved at
• Opbygge venskaber mellem beboere og medarbejdere, dyr og børn
• Opbygge udviklende og stimulerende omgivelser, hvor alle sanser tilgodeses gennem dufte, smagsoplevelser, musik, kropsmassage, hjemlige omgivelser,
planter og inspirerende udsmykninger.
• Udøve udviklende og spontane aktiviteter – gerne med humoristisk islæt. Nedbryde rutiner og afprøve noget nyt og anderledes – tag en chance, grib nuet
og se hvad der sker! Hvis noget ikke virker – så er det et signal om at gøre noget andet.
• Skabe mening og øge den enkelte beboers selvværd gennem størst mulig selvbestemmelse omkring egen situation, hjemmets indretning og dagligdagens
gøremål.
• Inddrage beboerens stærke sider, samt at give ærlig og velment anerkendelse og omsorg til den enkelte.
Samarbejde med pårørende
Mange borgere er ikke selv i stand til at sørge for de praktiske ting i forbindelse med flytning og i hverdagen. Vi vil derfor gerne have et godt samarbejde med pårørende, så vi kan opbygge en hverdag, der så vidt muligt ligner beboerens tidligere liv. Vi lægger vægt på et samarbejde, der beror på gensidig tillid og åbenhed. Det er vigtigt for os, at pårørende betragter huset som beboerens hjem og altid føler sig velkommen.
Vores forventninger til familien/pårørende
Det er af stor betydning, at familie eller pårørende hjælper beboeren med opgaver som
• at betale regninger
• foretage bankbesøg
• indkøb af personlige fornødenheder
Ligeledes vil vi opfordre til, at familie/pårørende ledsager eksempelvis til byture, frisør ude i byen samt ledsagelse til almindelige lægebesøg. Ved mere komplicerede lægebesøg ledsager vi beboeren.
Rosengården er beboernes eget hjem, så vi opfordrer familier/ pårørende til at være behjælpelige med oprydning i hjemmet ved behov.
Desuden forventer vi, at pårørende og gæster til at rydde op og vaske op efter sig selv, da det ikke er en opgave, vi kan påtage os.
Hvad kan pårørende forvente af os?
• Vi går på arbejde for at yde vores bedste
• Vi bruger vores ressourcer først og fremmest på beboerne.
• Pårørende tilgodeses i det omfang, ressourcerne rækker.
• Ingen træffer dårlige valg med vilje
• At tavshedspligten overholdes
• At dialogen foregår høfligt og venligt med respekt for den enkelte.
Personalet har i gennemsnit 2,32 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023
Dokumenter
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
72Beboere
72Om boligerne
Hver bolig består af 2 rum og indeholder:
• en køkkenniche med køleskab
• et depotrum (husk at opsætte en lampe her)
• et badeværelse med 2 indbyggede skabe
• et soveværelse med 2 indbyggede eller flytbare skabe
• en stue med terrassedør til egen terrasse (gælder dog ikke for bolig 201-228, da de ligger i 1. sals niveau).
Boligen
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) kr.
Henvendelse til :
Flemming Andersen, Bolig- og Ejendomsservice på tlf. 76 81 81 30
Kontakt
7100 Vejle
- Telefon
- 75817100
- Senioradm@vejle.dk
- Hjemmeside
- www.rosengaarden.vejle.dk
Mad
Når du er flyttet ind i din bolig, modtager du samtlige måltider fra Rosengårdens store køkken.
Der er tilknyttet en økonoma, så vi altid har det bedste tilbud til dig, uanset om du er småt spisende, skal have diæter eller på anden vis skal have en særlig kost.
Det er op til dig selv, hvor du vil spise måltiderne henne og der er følgende muligheder
• I afdelingens dagligstue
• I Caféen (middagsmaden, hvis du selv kan gå derhen og vælge maden ved cafédisken)
• Inde i din egen bolig
Da vi lægger stor vægt på, at vi ikke er en institution, og at livet for Jer beboere skal have mening og indhold, er det vigtig, at alle deltager i opgaver i forbindelse med måltiderne i det omfang, de kan. Det betyder, at det er værdifuldt, at du deltager i borddækning, oprydning og opvasken i det omfang, du er i stand til det.
Vi ser også det, at beboerne hjælper hinanden i den situation, som en meningsfuld opgave.
Der er faste spisetider i afdelingerne, og samtidig er der mulighed for at tage individuelle hensyn.
Alle tre afdelinger har morgenmadsbuffet fra kl. 8-9.30, hvor der er flere valgmuligheder for den enkelte beboer.
Rosencaféen
Rosengårdens Café byder på forskellige tilbud som smørrebrød, lune retter og dagens ret + dagens biret.
Caféens åbningstider er:
• Hverdage 8.30-14.15
• Weekend 11-14.15
Efter kl. 14.15 er der mulighed for at købe kaffe og kage i afdelingerne eller via Solstrålen.
Gæster til hverdag
Rosengården er dit hjem og er derfor altid åben for dine gæster. Du er velkommen til at invitere gæster til spisning i Caféen, hvor du enten kan betale kontant for gæsterne eller få det skrevet på din månedsregning. Hvis du forventer flere gæster, er den en god idé at meddele det i køkkenet, så de er forberedt på det.
Gæster til festlige sammenkomster
Hvis du vil holde din fødselsdag eller en anden mærkedag, skal det enkelte arrangement aftales med køkkenpersonalet.
Hvis I er flere, end der er plads til i din bolig, kan I holde arrangementet i Caféen eller evt. Solstrålen (afhængigt af, hvor der er ledigt). Vi har ikke direkte festlokaler til rådighed.
Køkkenet tilbyder mod betaling at lave maden og leverer drikkevarer efter aftale med dig. Af hensyn til køkkenets planlægning, vil de meget gerne, at du laver aftaler med dem i så god tid som muligt og mindst 8 hverdage før.
Borddækning og oprydning vil du og dine gæster selv skulle varetage, medmindre der er lavet andre aftaler med køkkenet.
Hvis vi ikke kan levere maden og du vælger at få maden udefra, vil du blive opkrævet et beløb for opvask og vask og leje af duge m.m.
Vi gør opmærksom på, at personalet i afdelingerne ikke kan være behjælpelige i forbindelse med gæstebud.
Om ydelser med egenbetaling
Kontakt
7100 Vejle
- Telefon
- 75817100
- Senioradm@vejle.dk
- Hjemmeside
- www.rosengaarden.vejle.dk