Plejehjemmet Munkensdam

Billede af plejehjemmet

Plejehjemmet Munkensdam

Tøndervej 102
6000 Kolding

Telefon
76325600
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
seniordrift@kolding.dk
Hjemmeside
Munkensdam

Om os

Boliger

30

Beboere

30

Lejligheder

  • Tekøkken
  • 1-værelseslejligheder
  • Skabe
  • Eget badeværelse
  • TV-Pakke
  • 2-værelseslejligheder
  • Internet
  • Altan/terrasse
  • Eget dyr tilladt

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter
  • Afstand til kirke >1000 meter

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet
  • Morgenmad
  • Middagsmad
  • Aftensmad

Ydelser

  • Plejehjemslæge
  • Tilknyttet frisør
  • Vask af sengetøj
  • Mulighed for tilkøb
  • Tilknyttet fodterapeut
  • Tilknyttet tandlæge

Faciliteter

  • Træningsfaciliteter
  • Gårdhave/grønne områder
  • Fælles dyr
  • Kiosk på plejehjemmet
  • Sansehave

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige
  • Faste ugentlige arrangementer
  • Pårørenderåd
  • Udflugter
  • Beboerråd

Plejehjemsleder

jette vinding samuelsen1

Jette Vinding Samuelsen

E-mail
jevs@kolding.dk
Livet leves, hele livet på Danmarks første idrætsplejehjem

Omgivelser

Munkensdam er beliggende lige uden for centrum af Kolding. Det blev bygget i 1987, renoveret i 2007, og ejes af Lejerbo.
Plejehjemmet ligger lidt højt, med udsigt over hele byen. På Munkensdam er der cafeteria, bibliotek, kiosk, fodterapi og frisør. Cafeteriet kan benyttes af folk i nærområdet.

Selvværd og Sammenhæng i alt hvad du siger og gør

De fem leveregler har alle til formål at skabe mere selvværd og sammenhæng for borgerne.


1: Tal et sprog alle mennesker forstår
Denne leveregel handler om, at når personalet kommunikerer med borgerne, så skal de huske, at deres faglighed ofte skal oversættes. Borgerne forstår ikke mange af de fagudtryk og henvisninger til lovparagraffer, som er hverdagssprog for personalet. Der skal derfor arbejdes med at kommunens personale bliver bevidste om, når grænsen imellem det vi kan kalde ”fagland” og ”borgerland” krydses. Samtidig skal personalet arbejde med at kommunikere enkelt og det der er relevant for borgerne.

2: Alt inden for din radar er dit ansvar
Denne leveregel er inspireret af Tivolis ”tre meter regel”, som handler om, at en medarbejder i Tivoli har ansvaret for alt i en radius på tre meter. Det gælder uanset, om det er skrald, der skal samles op, gæster der har brug for hjælp til at finde vej eller et barn der har slået hul på knæet. Oversat til Senior- og Socialforvaltningen handler det om, at personalet aldrig skal slippe en borger før, en anden har taget over. Samtidig er man altid forpligtet til at reagere, hvis der er en borger, som har brug for hjælp. Dette uanset om borgerens behov for hjælp er inden for personalets eget fagområde. Vi skal hjælpe borgeren med at finde det rette sted hen.

3: Det er borgerens plan
Denne leveregel tager udgangspunkt i ”Min plan” udviklet til Kolding Kommunes sygedagpengeområde i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Vi ønsker at overføre princippet om, at borgeren altid udfylder og ”bærer” sin egen plan – det er ikke forvaltningens plan. Samtidig skal vi arbejde for, at borgeren kun har én plan, også selvom borgeren modtager hjælp fra flere forskellige fagområder inden for kommunen.

4: Sæt fællesskabet i spil
Denne leveregel tager afsæt i en tro på, at alle mennesker kan bidrage med noget, og når de får lov at bidrage, så vokser selvværdet. De fleste mennesker vil gerne være en del af (lokal)samfundet på lige vilkår med andre mennesker, så derfor er det også vigtigt, at vi ikke ser kommunen som hele svaret på borgernes udfordringer og behov for hjælp. Vi skal tænke i at understøtte helhedsløsninger, der rækker ud i civilsamfundet.

5: Gå borgeren i møde
Denne leveregel er inspireret af en hollandsk model for klagesagshåndtering, som også Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen arbejder med igennem ”Styrket borgerkontakt”. Modellen bygger på, at når personalet får en indikation på, at en borger er utilfreds eller usikker, så skal man som ansat reagere hurtigt, tage mundtligt kontakt til borgeren og altid afslutte samtalen med at lave en aftale om næste handling. De hollandske erfaringer viser, at på denne måde stiger tilfredsheden blandt borgerne, og der bliver færre klager.

Aktiviteter

Der afvikles aktiviteter ud fra borgernes ønsker og behov. Der er fokus på bevægelse, og vedligeholdelse af fysiske og psykiske funktioner og færdigheder. Aktiviteterne kan være stolegymnastik, gåture, bankospil eller andre spil. Der afvikles ligeledes gudstjeneste efter aftale med præsten fra området.
Munkensdam er Danmarks første certificerede senioridrætscenter.
En certificering indebærer, at der skal være faste ugentlige aktiviteter.
Det kan f.eks. være stolegymnastik, stoledans, morgensmil, ribbegolf, erindringsdans, sjov leg, cykling, krolf osv.

Relation til beboerne

Vi arbejder med at fastholde/vedligeholde funktioner og færdigheder i det omfang det magtes af beboerne. Derud over er målet at skabe tillid, forudsigelighed, genkendelighed og struktur ved hjælp af daglige rutiner. Samt at beboeren oplever en meningsfuld hverdag og at personalet udviser høj faglighed og professionalisme.
Vi arbejder med en holdning om at skabe en meningsfuld hverdag for den enkelte borger, hvor vi er opmærksomme på at støtte op om, at borgerne bevarer sine funktioner og de aktiviteter, der har størst betydning. Vi respekterer borgernes valg og guider og vejleder omkring faglige spørgsmål og sikrer en god og positiv dialog.

Samarbejde med pårørende

Vi vil gerne dialogen. Dialog er værktøjet til samarbejdet med borgere/pårørende, personalet og øvrige samarbejdspartnere. Beboere og pårørende bliver mødt med et engageret, imødekommende og kompetent personale. Vi har plads til forskellighed og udvikler gerne vores tilbud til beboerne.

Personalet har i gennemsnit 11,11 sygefraværsdage pr. år


Dokumenter

Om os

Boliger

30

Beboere

30

Om boligerne

Plejehjemmet er i to plan og rummer i alt 30 boliger.

Boligen

Den enkelte bolig er indrettet med entre med tekøkken, badeværelse og en stue. Der er et dobbeltskab på hjul som kan flyttes rundt, så man kan opdele stuen med en soveafdeling.

Indskud og husleje

Indskud minimum 18.200 kr. Husleje minimum
(før evt. boligydelse)
5.756 kr.
Når du får en plejebolig på Munkensdam, indgår du lejekontrakt med Boligselskabet Alfabo

Kontakt

Plejehjemmet Munkensdam

Tøndervej 102
6000 Kolding

Telefon
76325600
E-mail
seniordrift@kolding.dk
Hjemmeside
Munkensdam

Mad

Den varme mad leveres som kølemad, der opvarmes på stedet. Den kolde mad fremstilles/anrettes på stedet. Borgerne vælger selv hvor de ønsker at spise maden: i egen bolig eller i fælles spisestue.

Om ydelser med egenbetaling

Du kan købe forplejning til et fast beløb hver måned. Det er samme takst for alle plejehjem i Kolding kommune. Desuden skal du betale for serviceartikler. Hver måned får du en regning på beløbet.

Kontakt

Plejehjemmet Munkensdam

Tøndervej 102
6000 Kolding

Telefon
76325600
E-mail
seniordrift@kolding.dk
Hjemmeside
Munkensdam