Plejehjemmet Kongebrocentret
6070 Christiansfeld
- Telefon
- 73202020
- Virksomhedsform
- Kommunal
- seniordrift@kolding.dk
- Hjemmeside
- Kongebrocentret
Om os
Boliger
38Beboere
40Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- 2-værelseslejligheder ikke tilgængelig
- Internet ikke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
- Afstand til kirke <500 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Plejehjemslæge tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
- Tilknyttet fodterapeut ikke tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig
- Tilknyttet frisør ikke tilgængelig
Faciliteter
- Sansehave tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr ikke tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
På Kongebrocentret er vi interesserede i det liv der er levet for på den måde at medvirke til, at beboere og pårørende oplever en meningsfuld hverdag.
Omgivelser
Kongebrocentret ligger i den historiske Herrnhutby Christiansfeld, tæt på Lillebælt. Centret er bygget i 2007 og ligger i Naturskønne områder, lige ved Taps Å. Der er gode indkøbs- og transportmuligheder
Selvværd og Sammenhæng i alt hvad du siger og gør
De fem leveregler har alle til formål at skabe mere selvværd og sammenhæng for borgerne.
1: Tal et sprog alle mennesker forstår
Denne leveregel handler om, at når personalet kommunikerer med borgerne, så skal de huske, at deres faglighed ofte skal oversættes. Borgerne forstår ikke mange af de fagudtryk og henvisninger til lovparagraffer, som er hverdagssprog for personalet. Der skal derfor arbejdes med at kommunens personale bliver bevidste om, når grænsen imellem det vi kan kalde ”fagland” og ”borgerland” krydses. Samtidig skal personalet arbejde med at kommunikere enkelt og det der er relevant for borgerne.
2: Alt inden for din radar er dit ansvar
Denne leveregel er inspireret af Tivolis ”tre meter regel”, som handler om, at en medarbejder i Tivoli har ansvaret for alt i en radius på tre meter. Det gælder uanset, om det er skrald, der skal samles op, gæster der har brug for hjælp til at finde vej eller et barn der har slået hul på knæet. Oversat til Senior- og Socialforvaltningen handler det om, at personalet aldrig skal slippe en borger før, en anden har taget over. Samtidig er man altid forpligtet til at reagere, hvis der er en borger, som har brug for hjælp. Dette uanset om borgerens behov for hjælp er inden for personalets eget fagområde. Vi skal hjælpe borgeren med at finde det rette sted hen.
3: Det er borgerens plan
Denne leveregel tager udgangspunkt i ”Min plan” udviklet til Kolding Kommunes sygedagpengeområde i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Vi ønsker at overføre princippet om, at borgeren altid udfylder og ”bærer” sin egen plan – det er ikke forvaltningens plan. Samtidig skal vi arbejde for, at borgeren kun har én plan, også selvom borgeren modtager hjælp fra flere forskellige fagområder inden for kommunen.
4: Sæt fællesskabet i spil
Denne leveregel tager afsæt i en tro på, at alle mennesker kan bidrage med noget, og når de får lov at bidrage, så vokser selvværdet. De fleste mennesker vil gerne være en del af (lokal)samfundet på lige vilkår med andre mennesker, så derfor er det også vigtigt, at vi ikke ser kommunen som hele svaret på borgernes udfordringer og behov for hjælp. Vi skal tænke i at understøtte helhedsløsninger, der rækker ud i civilsamfundet.
5: Gå borgeren i møde
Denne leveregel er inspireret af en hollandsk model for klagesagshåndtering, som også Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen arbejder med igennem ”Styrket borgerkontakt”. Modellen bygger på, at når personalet får en indikation på, at en borger er utilfreds eller usikker, så skal man som ansat reagere hurtigt, tage mundtligt kontakt til borgeren og altid afslutte samtalen med at lave en aftale om næste handling. De hollandske erfaringer viser, at på denne måde stiger tilfredsheden blandt borgerne, og der bliver færre klager.
Aktiviteter
Der arrangeres forskellige aktiviteter i løbet af ugen, som f.eks. Banko, Quiz, Gudstjeneste, Busture, foredrag, Gymnastik osv. Vi fejrer alle de traditionelle højtider med forskellige arrangementer. Der er tilknyttet mange frivillige, som også er hjælpsomme i forbindelse med aktiviteterne.
Relation til beboerne
Vores faglige tilgang til beboerne er en ressourceorienteret tilgang, med fokus på den enkeltes ressourcer. Vi arbejder på at skabe forudsigelighed, genkendelighed og struktur ved hjælp af daglige rutiner. Vi arbejder med en holdning om at skabe en meningsfuld hverdag for den enkelte beboer, hvor vi er opmærksomme på at støtte op om, at beboerne bevarer deres funktioner og de aktiviteter, der har størst betydning. Vi respekterer beboernes valg og guider og vejleder omkring faglige spørgsmål og sikrer en god og positiv dialog.
Samarbejde med pårørende
Vi vil gerne dialogen. Dialogen er et værktøj til samarbejdet med pårørende og øvrige samarbejdspartnere. Pårørende bliver mødt med et engageret, imødekommende og kompetent personale. Vi har plads til forskellighed og udvikler gerne vores tilbud til beboerne.
Personalet har i gennemsnit 21,34 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023
Dokumenter
Tilsynsrapporter
Om os
Boliger
38Beboere
40Om boligerne
Kongebrocentret i Christiansfeld er et moderne plejehjem fra 2007, der i 2018 er udvidet med 10 nye plejeboliger, så der nu er 40 pladser til faste beboere. De to af lejlighederne er til ægtefæller. Boligerne er fordelt på fem leve-boenheder. I den nye fløj med 10 plejeboliger er der tænkt velfærds-teknologier ind i indretningen.
Boligen
Alle lejlighederne er lyse og venlige, og består af et stort rum, som ved hjælp af flytbare skabe kan opdeles i opholdsstue og soveværelse. Der er flytbare skabe af hensyn til det skiftende pladsbehov, der kan være ved forflytning og pleje. Det er altså muligt at lave opholdsrummet større eller mindre efter behov.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 6.893 kr.
Huslejen er afhængig af boligens størrelse. Du kan få nærmere information om huslejen i netop den bolig du har fået tildelt ved at henvende dig til Centralforvaltningen.
Kontakt
6070 Christiansfeld
- Telefon
- 73202020
- seniordrift@kolding.dk
- Hjemmeside
- Kongebrocentret
Mad
Beboerne kan vælge at spise i fællesarealerne eller i egen bolig, som de ønsker det. På Kongebrocentret har vi fokus på kost og i særlig grad på de der eventuelt er småt-spisende.
Om ydelser med egenbetaling
Kontakt
6070 Christiansfeld
- Telefon
- 73202020
- seniordrift@kolding.dk
- Hjemmeside
- Kongebrocentret