Plejehjemmet Bertram Knudsens Have

Billede af plejehjemmet

Plejehjemmet Bertram Knudsens Have

Bertram Knudsens Vej 178
6000 Kolding

Telefon
79798030
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
seniordrift@kolding.dk
Hjemmeside
Bertram Knudsens Have

Om os

Boliger

90

Beboere

90

Lejligheder

  • Tekøkken
  • 1-værelseslejligheder
  • 2-værelseslejligheder
  • Internet
  • Skabe
  • Altan/terrasse
  • Eget badeværelse
  • TV-Pakke
  • Eget dyr tilladt

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter
  • Afstand til kirke >1000 meter

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet
  • Morgenmad
  • Middagsmad
  • Aftensmad

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut
  • Plejehjemslæge
  • Tilknyttet frisør
  • Vask af sengetøj
  • Mulighed for tilkøb

Faciliteter

  • Kiosk på plejehjemmet
  • Sansehave
  • Træningsfaciliteter
  • Gårdhave/grønne områder
  • Fælles dyr

Aktiviteter

  • Beboerråd
  • Benyttelse af frivillige
  • Faste ugentlige arrangementer
  • Pårørenderåd
  • Udflugter

Plejehjemsleder

Helle Ernst Carlson

E-mail
heca@kolding.dk
Bertram Knudsens Have skal være et godt sted at bo og arbejde

Omgivelser

Bertram Knudsens Have ligger i den nordlige bydel med smuk udsigt til skov og golfbane i nærheden af Kolding Storcenter. Plejehjemmet blev taget i brug den 1. september 2013. Det er bygget med det nyeste inden for velfærdsteknologi for både beboere og personale.

Selvværd og Sammenhæng i alt hvad du siger og gør.

De fem leveregler har alle til formål at skabe mere selvværd og sammenhæng for borgerne.


1: Tal et sprog alle mennesker forstår
Denne leveregel handler om, at når personalet kommunikerer med borgerne, så skal de huske, at deres faglighed ofte skal oversættes. Borgerne forstår ikke mange af de fagudtryk og henvisninger til lovparagraffer, som er hverdagssprog for personalet. Der skal derfor arbejdes med at kommunens personale bliver bevidste om, når grænsen imellem det vi kan kalde ”fagland” og ”borgerland” krydses. Samtidig skal personalet arbejde med at kommunikere enkelt og det der er relevant for borgerne.

2: Alt inden for din radar er dit ansvar
Denne leveregel er inspireret af Tivolis ”tre meter regel”, som handler om, at en medarbejder i Tivoli har ansvaret for alt i en radius på tre meter. Det gælder uanset, om det er skrald, der skal samles op, gæster der har brug for hjælp til at finde vej eller et barn der har slået hul på knæet. Oversat til Senior- og Socialforvaltningen handler det om, at personalet aldrig skal slippe en borger før, en anden har taget over. Samtidig er man altid forpligtet til at reagere, hvis der er en borger, som har brug for hjælp. Dette uanset om borgerens behov for hjælp er inden for personalets eget fagområde. Vi skal hjælpe borgeren med at finde det rette sted hen.

3: Det er borgerens plan
Denne leveregel tager udgangspunkt i ”Min plan” udviklet til Kolding Kommunes sygedagpengeområde i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Vi ønsker at overføre princippet om, at borgeren altid udfylder og ”bærer” sin egen plan – det er ikke forvaltningens plan. Samtidig skal vi arbejde for, at borgeren kun har én plan, også selvom borgeren modtager hjælp fra flere forskellige fagområder inden for kommunen.

4: Sæt fællesskabet i spil
Denne leveregel tager afsæt i en tro på, at alle mennesker kan bidrage med noget, og når de får lov at bidrage, så vokser selvværdet. De fleste mennesker vil gerne være en del af (lokal)samfundet på lige vilkår med andre mennesker, så derfor er det også vigtigt, at vi ikke ser kommunen som hele svaret på borgernes udfordringer og behov for hjælp. Vi skal tænke i at understøtte helhedsløsninger, der rækker ud i civilsamfundet.

5: Gå borgeren i møde
Denne leveregel er inspireret af en hollandsk model for klagesagshåndtering, som også Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen arbejder med igennem ”Styrket borgerkontakt”. Modellen bygger på, at når personalet får en indikation på, at en borger er utilfreds eller usikker, så skal man som ansat reagere hurtigt, tage mundtligt kontakt til borgeren og altid afslutte samtalen med at lave en aftale om næste handling. De hollandske erfaringer viser, at på denne måde stiger tilfredsheden blandt borgerne, og der bliver færre klager.

Aktiviteter

Stolegymnastik, musikcafe, erindringsdans, banko, cykelture, busture, gåture, weelness arrangementer i grupper og individuelt, sammenkomster i grupper: grandprix og biografaftener, ture i storcenter og dagligdagsaktiviteter i fællesrummet v. anretter-køkkenet

Relation til beboerne

Vi arbejder med en holdning om at skabe en meningsfuld hverdag for den enkelte borger, hvor vi er opmærksomme på at støtte op om, at borgerne bevarer sine funktioner og de aktiviteter, der har størst betydning. Vi respekterer borgernes valg og guider og vejleder omkring faglige spørgsmål og sikrer en god og positiv dialog.
Beboere og pårørende bliver mødt med et engageret, imødekommende og kompetent personale. Vi har plads til forskellighed og udvikler gerne vores tilbud til beboerne.

Samarbejde med pårørende

Vi vil gerne dialogen. Dialog er værktøjet til samarbejdet med borgere/pårørende, personalet og øvrige samarbejdspartnere. Beboere og pårørende bliver mødt med et engageret, imødekommende og kompetent personale. Vi har plads til forskellighed og udvikler gerne vores tilbud til beboerne.

Personalet har i gennemsnit 22,09 sygefraværsdage pr. år


Dokumenter

Om os

Boliger

90

Beboere

90

Om boligerne

Plejehjemmet er bygget i 3 etager med 30 boliger på hver etage, i alt 90 boliger. Der er både almindelige 2-rums, store 2-rums samt 3-rums boliger.

Boligen

 Alle boliger indeholder stue, soveværelse, badeværelse og tekøkken. 3-rums boligerne, som der er 6 af, har desuden et ekstra værelse. Alle boliger er lyse og moderne indrettet og udstyret med enten altan, karnap eller terrasse med godt udsyn. På alle etager er der fælles opholdsrum med altan eller terrasse med udsigt mod skov, golfbane eller haveanlæg. Nogle af opholdsrummene har anretterkøkken. Boligerne er henholdsvis 42,3 m², 45,9 m² og 57,8 m². Dertil lægges andel af fællesarealer og gangarealer, så det samlede areal pr. boliger er ca. 80 m². I stueetagen der udover boligerne køkken, cafeteria og orangeri. På 1. etage er der depoter og personalefaciliteter og på 2. sal er der en stor terrasse, wellnesrum samt multirum til møder og aktiviteter. Til plejehjemmet hører desuden en god stor have med mulighed for forskellige aktiviteter.

Indskud og husleje

Indskud minimum 31.869 kr. Husleje minimum
(før evt. boligydelse)
6.820 kr.
Når du får en plejebolig på Bertram Knudsens Have, indgår du lejekontrakt med By- og Udviklingsforvaltningen, Kolding Kommune.

Kontakt

Plejehjemmet Bertram Knudsens Have

Bertram Knudsens Vej 178
6000 Kolding

Telefon
79798030
E-mail
seniordrift@kolding.dk
Hjemmeside
Bertram Knudsens Have

Mad

Der serveres mad i afdelingernes fællesareal. Man kan også vælge at spise i sin egen bolig.

Om ydelser med egenbetaling

Du kan købe forplejning til et fast beløb hver måned. Det er samme takst for alle plejehjem i Kolding kommune. Desuden skal du betale for serviceartikler. Hver måned får du en regning på beløbet.
 

Kontakt

Plejehjemmet Bertram Knudsens Have

Bertram Knudsens Vej 178
6000 Kolding

Telefon
79798030
E-mail
seniordrift@kolding.dk
Hjemmeside
Bertram Knudsens Have