Plejecenter Christians Have - kommunal

Plejecenter Christians Have - kommunal Christians Torv 124
2680 Solrød Strand
Telefon
56182470
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
Plejecenter@solrod.dk
Hjemmeside

Om os

Boliger

80

Beboere

80

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder ikke tilgængelig
  • Internet ikke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
  • Tilknyttet fodterapeut ikke tilgængelig
  • Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Sansehave tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr ikke tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

Der stilles kærlige krav, så man er aktiv hele livet.

Omgivelser

Til højre for hovedindgangen er der et caféområde, hvor der dagligt afholdes arrangementer. Længere henne ad gangen er der en frisør og et stort lyst lokale der bruges til dans, gymnastik og anden bevægelse. Foran hovedindgangen er der en sø, hvor mange beboere og børn fra daginstitutionerne dagligt kommer for at fodre ænder ved. 
Rundt om plejecentret er der generelt grønt med beplantning af ældre dato. I foråret 2019 blev anlagt en stor og spændende sansehave med blandt andet skovhave, musikhave, træningshave, strandhave, udsigtsbakke samt spændende stisystem der indbyder til at gå ture.

Besøgspony

Aktiviteter og oplevelser er mangeartede
Aktiviteterne er talrige og forskelligartede.

Aktiviteter

Der foregår dagligt mange forskellige aktiviteter. Det kan både dreje sig om aktiviteter, hvor en mindre gruppe beboere er sammen, og det kan dreje sig om større arrangementer. Der er trænings-aktiviteter med en ergo- og fysio-terapeuter. Vores aktivitetsmedarbejder arrangerer og tilrettelægger små og store aktiviteter ud fra beboernes og personalets ønsker. Aktiviteterne udføres sammen med nogle personaler fra bo- grupperne. Til alle aktiviteter får vi dagligt stor støtte fra en dejlig gruppe af frivillige, der utrætteligt stiller op til aktiviteter ude og inde.
Vi har frivillige, der kommer fast og kører tur med beboere i Rickshaw. Nogle kommer for at være dansepartnere i dansegrupperne, opråber ved banko og atter andre kommer for at hjælpe til med praktiske opgaver ved større arrangementer.   
Der er i perioder gå- gruppe, dansehold, diverse spil,  højtlæsning/ bogcafé, håndarbejdsgruppe, blomsterbinding, kagebagning med mere. Besøgshunden Leika kommer hver uge og har sin faste rute rundt til de beboere, der glæder sig til det besøg.
Der er et samarbejde med den lokale folkekirke, og hver måned afholdes der en andagt, ligesom præsten har fast tider i huset med tid til den enkelte beboer for en dybere samtale.
Af større arrangementer er der fast banko og fredagsbar med sang og levende musik, ligesom vi altid markerer højtider med festligheder. I det hele taget er der rigtig mange sang og musik arrangementer, det er noget de fleste har rigtig stor glæde af. 
Plejecentret har egen bus til almindeligt kørekort og der køres flittigt små ture og større udflugter med madkurv.

Relation til beboerne

Omgivelserne hører til lejemålet.
Hele plejehjemmet drives efter leve- bo miljø tanken, hvor hver bo- gruppe har sin helt egen rytme som en familie. 
Vi værner om beboerens værdighed i respekt for, at det er beboerens egen lejlighed. Der stilles kærlige krav i forhold til egenomsorg;  alt det man kan selv, skal man selv. 
Hver beboer tilknyttes en kontakt person, der i videst muligt omfang understøtter beboeren i at videreføre og fastholde de værdier, beboeren vægter. Pleje og støtte til aktiviteter foregår i dialog mellem beboeren og personalet.

I hver bo- gruppe er der tilknyttet fast personale dag og aften, der vil udgøre den faste kerne. Der er social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter dag og aften alle dage, ligesom der er sygeplejersker, der understøtter det faglige tværgående samarbejde.
Terapeuter og diætist har deres daglige gang i huset, ligesom vores aktivitetsmedarbejder, som styrer aktiviteterne på tværs af bo- grupperne. Vi har rengøringsassistenter, der i samarbejde med beboeren forestår den grundige rengøring af beboernes lejligheder jævnfør kvalitetsstandarden hver 3. uge.
Plejepersonalet tager sig af den daglige hygiejniske standard, og vore unge 'spirer' kommer nogle eftermiddage med det formål at hygge lidt ekstra om de beboere, som eksempelvist har lyst til gåture / spil / højtlæsning / gymnastik osv.

Vi er uddannelsessted for hjælper- og assistentelever, samt for sygeplejestuderende, hvorfor der i store træk året rundt vil være 1 – 2 under uddannelse i hver bo- gruppe.
De frivillige vil ikke komme i bo- grupperne med mindre den enkelte beboer inviterer ind til sig, men udelukkende være i café området.

Samarbejde med pårørende

Samarbejde med de pårørende

I forbindelse med indflytningen opfordres de pårørende til sammen med beboeren at udfylde nogle sider med beboerens livshistorie. Det er af stor betydning for personalets mulighed for at understøtte beboeren i at fastholde sine principper, hvis mindet blegner.

Vi oplever generelt at have et varmt og åbent forhold til beboernes pårørende, hvor personalet via dialog har et frugtbart samarbejde til glæde og gavn for beboerens daglige liv. Det handler om alt fra at kunne sige, at beboeren mangler noget, eksempelvis tøj, som pårørende så er behjælpelige med at få indkøbt, til at de pårørende kommer med æbler fra egen have til grød og æblekage.

Personalet har i gennemsnit 4,2 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024

Dokumenter

Demensmærkning