Plejecenter - Hjemmet ved Noret, Skælskør
4230 Skælskør
- Telefon
- 58573500
- Virksomhedsform
- Kommunal
- sk.plejecenter@slagelse.dk
- Hjemmeside
- Plejecenter - Hjemme ved Noret, Skælskør
Om os
Boliger
28Beboere
28Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- 2-værelseslejligheder ikke tilgængelig
- Internet ikke tilgængelig
- TV-Pakke ikke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb >1000 meter tilgængelig
- Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig
Mad
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
Faciliteter
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr ikke tilgængelig
- Sansehave ikke tilgængelig
- Træningsfaciliteter ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Visionen er, at eliminere ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed hos den enkelte beboer ved hjælp af Edens principper.
Omgivelser
Hjemmet ved Noret er et arkitekttegnet plejecenter, der ligger i skønne, grønne omgivelser tæt ved Skælskør Nor. Plejecentret er senest renoveret i perioden 2016-2018.
Læs mere om Hjemme ved Noret
Vision og værdier
Hjemmet ved Noret arbejder ud fra Eden filosofiens mission, vision og værdier i hverdagen.
Missionen er ”at forbedre oplevelsen af velbefindende hos ældre mennesker og de, som drager omsorg for dem”. Dette gøres ved at omskabe de nuværende plejeboliger til levesteder, hvor enhver kan vokse og gro.
Visionen er ”at eliminere ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed”.
Værdisættet tager afsæt i Edens 10 principper.
For mere information om, plejecenterets vision og værdier, henvises til dokumentet om Plejecenter Skælskørs værdigrundlag.
Aktiviteter
Det tilstræbes at have mange aktivitetstilbud til beboerne, således at beboerne har mulighed for adspredelse i hverdagen.
Nogle af aktiviteter vil være fastlagte, og andre aktiviteter er mere frie. Der er bl.a. aktivitetstilbud så som gymnastik, bankospil, ”Sjov motion”, ud i den friske luft og meget mere.
Som beboer på plejecenteret er man ikke blot tilskuer til sit eget liv, men lever det i høj grad aktivt også selv om man er ældre.
Relation til beboerne
På Hjemmet ved Noret arbejdes der efter Eden-principperne. Det betyder, at plejecentret er et levested med fællesskaber, hvor alle er involverede og deltager og trives i hverdagslivets facetter. Aldring opfattes som en stadig mulighed for udvikling, også selvom man bliver skrøbelig og har brug for støtte og hjælp.
Her er institutionslivet udskiftet med et genkendeligt hverdagsliv, hvor alle har medindflydelse og medejerskab, og hvor der naturligvis samtidig sørges for den nødvendige pleje, omsorg og støtte. Dette sikres via månedlige husmøder hvor alle beboere har mulighed for at bidrage med deres ønsker til hverdagslivet.
Når der leves på denne måde, mindskes ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed, og vi sikrer borgerinddragelse.
Det kommer beboere til gode på plejecenteret.
Samarbejde med pårørende
Samarbejdet med de pårørende vægtes højt. Det er væsentligt at pårørende føler sig velkomne og man forsøger altid at skabe rammerne for, at pårørende har mulighed for at indgå i hverdagsaktiviteterne. Der er bl.a. mulighed for, at man som pårørende kan spise med ved måltider og deltage ved aktiviteter.
Filosofien er at beboerne bør have samme muligheder for at leve et socialt og frit liv på plejecenteret som, hvis de boede i eget hjem.
Fire gange årligt inviteres der til pårørendemøder.
Personalet har i gennemsnit 29,11 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023
Dokumenter
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
28Beboere
28Om boligerne
Hjemmet ved Noret består af to huse med i alt 28 plejeboliger samt 2 aflastningspladser, der alle har eget bad, altan eller terrasse og en dejlig udsigt over noret og skoven.
Plejeboligen betragtes som beboerens eget hjem, og den kan således derfor indrettes stort set efter beboeren eget ønske og behov, dog med et hensyn til sikkerheden både for beboer og medarbejdere. Det forventes at beboeren selv medbringer møbler, hovedpude og dyne, lamper, gardiner og personlige ejendele, der gør boligen til en hyggelig og hjemmelig bolig.
Har beboeren brug for en plejeseng, stiller plejehjemmet denne til rådighed, og ellers skal egen seng selv medbringes.
Boligen
Boligerne lejes igennem DAB-Lejerbo efter anvisning af Slagelse Kommune, Center for Kommunale Ejendomme, boligadministration.
Er en borger visiteret til en plejebolig, kan der rettes henvendelse til boligadministrationen for spørgsmål vedrørende lejekontrakt, huslejeforhold, indskud mv.
Slagelse Kommune Sundhed og Ældre, står for at visitere og leverer ydelser, så som pleje og øvrig praktisk bestand efter Sundheds- og Serviceloven, imens borgeren har lejemålet.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) - kr.
Boligselskabet kan informere om priser for lejemål og indskud.
Lejen på de enkelte boliger er uden el, vand og varme.
Ved indflytningen betales der indskud, ligesom der skal betales husleje, el, vand og varme.
Der opkræves el á conto særskilt for den enkelte bolig ved det tilknyttede El-selskab.
Der kan søges varmetillæg gennem Udbetaling Danmark. Tillægget er afhængig af beboerens indtægt.
Antenne kabel og lign. afregnes mellem forsyningen og lejer.
Kontakt
4230 Skælskør
- Telefon
- 58573500
- sk.plejecenter@slagelse.dk
- Hjemmeside
- Plejecenter - Hjemme ved Noret, Skælskør
Mad
I hvert hus er der et tekøkken, hvor husets beboere mødes og spiser. Det skaber både hygge og samvær. Hvis beboeren ønsker at spise i egen bolig, er der også mulighed for dette.
De faste måltider består af:
Morgenmad, formiddagskaffe, middagsmad, eftermiddagskaffe med kage eller andet godt, aftensmad og aftenkaffe med tilbehør.
Køkkenet vil dog altid være åbent for beboerne, hvis den lille sult skulle trænge sig på ind i mellem måltiderne.
Den varme aftensmad bliver leveret fra Madservice Skovvang.
Morgenmad, frokost og bagværk tilberedes af plejecenterets eget personale i de enkelte køkkener.
Om ydelser med egenbetaling
Få mere information på Slagelse Kommunes hjemmeside om takster for serviceydelser med egenbetaling:
https://www.slagelse.dk/da/om-kommunen/okonomi-og-priser/priser-i-plejeboliger/
Kontakt
4230 Skælskør
- Telefon
- 58573500
- sk.plejecenter@slagelse.dk
- Hjemmeside
- Plejecenter - Hjemme ved Noret, Skælskør