Bobjergcentret
4550 Asnæs
- Telefon
- 59 66 54 20
- Virksomhedsform
- Kommunal
- kommune@odsherred.dk
- Hjemmeside
- Bobjergcentret
Om os
Boliger
48Beboere
48Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- 1-værelseslejligheder ikke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Plejehjemslæge tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
Faciliteter
- Sansehave tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Her er rig mulighed for at deltage i mange aktiviteter, som gør hverdagen mere indholdsrig
Omgivelser
Aktiviteter
Vi har mange forskellige aktiviteter på Bobjerg og cirka 25 frivillige tilknyttet. De hjælper med at gøre hverdagen mere indholdsrig for dig, som bor på centret.
De frivillige hjælper, i tæt samarbejde med personalet, ved de forskellige aktiviteter på Bobjerg, fx
- erindringsdans
- synger og spiller klaver
- udflugter
- gåture i nærområdet og andre udendørsaktiviteter
- bager
- læser højt
- laver gymnastik
- hyggesnakker
- giver it-undervisning
- gudstjenester
- besøg af dagpleje og børnehave
- forårsfest, grill, høstfest og julefrokost
- Jord til Bord aktivitet
Det er kun fantasien, der sætter grænser.
Du kan læse mere i vores folder Frivillige på Plejecentre
Relation til beboerne
På Bobjerg tager vi udgangspunkt i dine behov. Vi er opmærksomme på at hjælpe dig med at fastholde de funktioner og ressourcer du har, når du flytter ind. Vi arbejder også med den rehabiliterende tankegang, hvor du sætter dig et mål for at tilegne dig kompetencer. Det kunne fx være selv at gå på toilettet, selv at skære din mad ud og så videre, hvilket kan give dig en mere meningsfuld hverdag.
Det er en stor hjælp for os, hvis du eller dine pårørende har skrevet din livshistorie ned . Den kan være med til at give os et godt kendskab til dig.
Vi respekterer, hvis du har forskellige ønsker blandt andet i forhold til at deltage i det sociale liv i huset eller være alene.
Samarbejde med pårørende
Vi ved af erfaring, at du kan få brug for hjælp fra dine pårørende eller andre nærtstående til følgende:
Sundhed
- følgeskab til og fra læge, sygehus med mere
- kørsel med prøver til læge, fx urinprøver
- hente akutmedicin, hvor leveringen ikke kan vente til apoteket kommer på plejecentret
Praktisk hjælp
- hjælp til alt vedrørende vasketøj, ved egen vaskemaskine
- oprydning i private skuffer og skabe
- pudsning af sko og/eller sølvtøj
- reparation og strygning af beklædning
- lapning af kørestol eller rollator (hvis der sker mere end én punktering på hvert hjul, sker lapningen på kommunens hjælpemiddeldepot)
Anden form for hjælp
- privatøkonomi
- indkøb af tøj og personlige fornødenheder
- se efter post og håndtere dine breve
Vi ønsker, at du får så hjemlig og hyggelig en hverdag som muligt. Dine pårørende er altid velkomne til at deltage i din dagligdag og ved arrangementer i huset.
Fødselsdag
Når du som beboer har fødselsdag er det muligt at vælge din livret, dvs. hovedretten og kagen til kaffen, enten lagkage, æblekage eller kringle. Der er mulighed for at bestille ekstra, det skal bare gøres 3 dage før.
På grund af pladsmangel, kan vi desværre ikke tilbyde dig at holde fødselsdagen på Bobjergcentret, hvis I er flere end hvad der kan være i din bolig .
Vi håber på og forventer, et godt samarbejde og en god dialog med jer som pårørende, at I er åbne og vil kontakte os, hvis der er tvivl om noget eller I har gode ideer.
Personalet har i gennemsnit 1,0 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023
Dokumenter
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
48Beboere
48Om boligerne
På Bobjergcentret er der 48 lejligheder, som udlejes gennem VAB. Det er Odsherred Kommune, der visiterer til lejlighederne
Hver lejlighed er på 66,4 m² inklusiv fællesareal. Lejen af lejligheden foregår gennem VAB, alt omkring lejemålet såsom indskud, lejekontrakt og syn af lejligheden varetages af VAB. Personalet på Bobjergcentret har ingen indflydelse på udlejningen.
Opstår der problemer i boligen, er det VAB som skal kontaktes.
Indretning af lejlighederne
Hver lejlighed har sammenhængende tekøkken-stue, soveværelse, stort badeværelse. De fleste af lejlighederne er handicapvenlige med loftlifte i soveværelse og bad. Hver lejlighed har køleskab, et værdiskab, et aflåseligt skur på 1,9 m² samt en lille overdækket terrasse. I den nye afdeling E har alle lejligheder udgang til fællesarealer eller fælleskøkken, spise- og dagligstue.
Tilslutning af telefon og tv sker ikke automatisk. VAB kan være behjælpelig med kontaktoplysninger og udbyder.
Centrets indretning
Lejlighederne ligger på fire gange med 8-10 lejligheder på hver. Centralt på centret, ligger fællesrummene med spise stue, dagcenter og dagligstue. Der er desuden en lille dagligstue i den anden ende af centret, hvor man kan trække sig tilbage, hvis man ønsker det.
Centret har tre sansehaver, hvoraf den ene er placeret i en lukket gårdhave.
Det er VAB, der står for vedligeholdelse af haven og for snerydning.
Kontakt VAB
Se hjemmesiden: Vestsjællands Almene Boligselskab (VAB)
Boligen
Når du bliver tilbudt bolig, skal personalet kontaktes for aftale om besigtigelse.
Cirka en måned efter indflytningen vil du og eventuelt pårørende blive inviteret til en indflytningssamtale. Samtalen har til formål at afdække forventninger til hinanden, plejebehov, lave aftaler om tilkøbsydelser og indhente tilladelse til at kontakte læge for oplysninger, måling af blandt andet blodtryk og lignende.
Dit hjem er også en arbejdsplads. Det kan give nogle udfordringer i forhold til, hvordan du gerne vil indrette dig kontra medarbejdernes arbejdsmiljø. Fx er det ikke muligt at have hængende loftlamper i soveværelset, da der er en loftlift.
Inden du tager beslutning om, hvilke møbler du vil medbringe, er det en god idé at henvende dig til centret. Af sikkerheds- og arbejdsmiljømæssige hensyn er det for eksempel ikke muligt at have løse tæpper. Vi anbefaler, at du før indflytningen taler med en forflytningsvejleder eller arbejdsmiljørepræsentant om indretningen.
Vi har desværre ikke mulighed for at opmagasinere de møbler, du ikke har plads til.
Hvad skal jeg have med
Personlige effekter
- personlige hjælpemidler, fx briller, inkontinenshjælpemidler (bleer, kateterposer) og høreapparat
- dit tøj, fx overtøj, undertøj, strømper, fodtøj og hjemmesko
- toiletsager, fx hårshampoo, sæbe/intimsæbe, creme, tandbørste, tandpasta, proteserens, negleklipper/-renser, tandkrus og vatpinde
Medicin
- egen medicin
- to doseringsmapper (ugeboks med otte æsker, hver med fire faste rum - fås på apoteket)
Andre effekter
- affaldsspand til badeværelset
- pengekasse med lås til værdier
- rollator, kørestol, bækkenstol og andre hjælpemidler
- personlige papirer
Fast inventar
Der er altid skabe til opbevaring og en plejeseng i din bolig.
Hvad skal jeg i øvrigt sørge for
Du skal selv sørge for ophængning af gardiner og gardinstænger. Du må hænge billeder og andet på alle vægge i din lejlighed, dog med undtagelse af badeværelset. Her må der ikke må sættes noget op af hensyn til skjulte installationer og lignende.
Du skal selv stå for tilslutning af tv. Vær opmærksom på, at du skal betale for antenneafgift jævnfør lejeloven, også selvom du ikke har tv.
Der er telefonstik i boligen, så du kan få din egen telefon og dit eget telefonnummer med - kontakt da dit telefonselskab.
Der er ingen fælles indboforsikring på plejecentret. Kontakt selv dit forsikringsselskab og forhør dig om dine fremtidige forsikringsbehov.
Husk at melde flytning.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) kr.
Bobjergcentret består af to forskellige adresser Stadionvej 1 og Stadionvej 3.
Boligerne er alle 67 m2 og med to rum.
Kontakt Boligselskabet VAB for oplysninger om Indskud og husleje.
Kontakt
4550 Asnæs
- Telefon
- 59 66 54 20
- kommune@odsherred.dk
- Hjemmeside
- Bobjergcentret
Mad
På Bobjergcentret er der tre spiseområder. Maden bliver de fleste dage lavet fra bunden af, så når der f.eks steges frikadeller eller kylling, bliver duftesansen stimuleret i hele huset.
Om ydelser med egenbetaling
Aftaleskema
Ved indflytning skal du udfylde et aftaleskema. Aftaleskemaet indeholder forskellige ydelser, du kan købe.
-
kostpakke - morgenmad, frokost, aftensmad, mellemmåltider og drikkevarer
-
vaskepakke - vask af tøj, sengelinned og håndklæder
-
rengørings-, toilet- og husholdningsartikler
Alle ydelserne betales månedsvis forud. Du skal give tilladelse til, at ydelserne må trækkes automatisk i din pension.
Gratis ydelser
Der er også gratis ydelser, når du bor på et plejecenter fx:
- forbindingsmateriale og produkter til sårbehandling (råd og vejledning ydes af personalet)
- behandling hos praktiserende fysioterapeut og ergoterapeut (efter gældende regler)
- personlige hjælpemidler, fx kørestol og rollator (søges individuelt)
- inkontinensprodukter (brug af bleer), der er bevilget efter Serviceloven § 112
- bistand til ansøgning af hjælpemidler (ydes af personalet)
- rengøring af din bolig*
*Der er ansat husassistenter til at varetage den almindelige rengøring. Du får gjort rent i din bolig hver anden uge, da denne ydelse følger kommunens kvalitetsstandard for hjemmeboende ældre. Der skal betales for rengøringsartikler (fx via servicepakken). Der foreligger regler om, hvilke midler det er tilladt at benytte. Pårørende er velkommen til at supplere rengøringen, alt efter dine behov og ønsker.
Kontakt
4550 Asnæs
- Telefon
- 59 66 54 20
- kommune@odsherred.dk
- Hjemmeside
- Bobjergcentret