Duelund
7900 Nykøbing Mors
- Telefon
- 99706159
- Virksomhedsform
- Kommunal
- duelund@morsoe.dk
- Hjemmeside
- www.duelund.morsoe.dk
Om os
Boliger
48Beboere
48Lejligheder
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
- Tekøkken (Ikke oplyst)
- 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
I området
- Afstand til indkøb >1000 meter tilgængelig
- Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Plejehjemslæge tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
Faciliteter
- Fælles dyr tilgængelig
- Sansehave tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Træningsfaciliteter ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Hos os skal livet mærkes og leves i trygge og hjemlige rammer
Omgivelser
Duelund er beliggende i naturskønne omgivelser. Flere lejligheder har udsigt over et vådområde med fugle og vildt. En stor del af plejecentret er omkranset af en fårefold.
Udearealerne, som er på 1,4 ha, fremstår som en stor sansehave med flere stisystemer, hvilket betyder, at der hele tiden vil være nye oplevelser i form af forskellige beplantninger, eksempelvis vingård, Birkelund og frugtlund samt stenskulpturer.
Der er mange bænke og terrasser, så der er god mulighed for at sætte sig. Ligesom der er petanque, golf, krolf m.v., så er det muligt med udendørs aktiviteter. Duelund har desuden et dejligt orangeri, hvorfra udsigten til vådområdet kan nydes.
Alle lejligheder har udgang til egen terrasse.
Fra hver boenhed er der udgang til en gårdhave med havemøbler, grill, højbede, blomsterkrukker m.m.
Vision og værdier
"Vi ser dig - og vi er sammen om det gode liv", det er den vision ledere og medarbejdere på Duelund har lavet, for den kultur er bærende for Duelund. Det er vigtigt for os, at beboerne og pårørende oplever høj faglighed, hjemlighed og atmosfære.
Duelund arbejder ud fra Morsø Kommunes Senior- og Værdighedspolitik samt Demensstrategi, som kan findes nederst på siden, under dokumenter.
Morsø Kommune har fokus på den enkelte borgeres ønsker, behov og ressourcer og hvad livskvalitet betyder for den enkelte borger. Der bidrages til, at plejeboligen er et hjemligt og hyggeligt sted, der så vidt muligt er tilpasset den enkeltes ønsker og behov.
Morsø Kommune møder den enkelte borger på en respektfuld måde, og sikrer en individuel og helhedsorienteret tilgang med fokus på, at den enkelte borger er herre i eget liv.
Morsø Kommunes medarbejdere leverer en professionel service og prioriterer kompetencetilpasning. Der fokuseres på rehabilitering som en helt central og faglig tilgang, og der bidrages til at øge den enkelte borgers livskvalitet og selvbestemmelse.
Morsø Kommune sikrer kvaliteten af maden og fokuserer på kostens betydning for forebyggelse og sundhed i et helhedsorienteret perspektiv. Måltider skal være en god oplevelse, sansemæssigt og så vidt muligt også socialt.
At livet får en værdig og tryg afslutning er et vigtigt fokusområde for Morsø Kommune. Derfor er der fokus på at sikre trygge og sammenhængende forløb med nærvær og omsorg. Der er blandt andet fokus på at sikre en målrettet og lindrende behandling samt at inddrage de pårørende, hvis den døende ældre ønsker det.
Morsø Kommune betragter de pårørende som en vigtig part, og indgår i et respektfuldt samarbejde med disse. Det gode samarbejde fremmer, at hjælpen fra Morsø Kommune løbende bliver afpasset til borgerens og de pårørendes situation og ressourcer. Morsø Kommune respekterer borgerens selvbestemmelse og sikrer kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen ved at involvere pårørende i de forløb, som tilbydes den enkelte borger.
Aktiviteter
Hverdagen tilrettelægges med udgangspunkt i borgernes individuelle ønsker og behov. Hvis man for eksempel har lyst til at sove længe, gør man det - og modsat.
Beboerne spiser sammen, men har man ønske eller behov for at spise for sig selv, efterleves dette.
Der er ugentlige musikformiddage i hver boenhed. Desuden er der på Duelund blandt andet Herreværksted og Herreklub, foredrag, besøg af børnehaver og skole, dans og hygge, højtlæsning, husflid, spil, café, gå- og cykelture, bankespil osv. Der arrangeres derudover fælles frokoster med daghjemmets brugere.
Aktiviteterne foregår både i boenhederne og i fællesarealerne.
Der afholdes gudstjeneste hver 14. dag, og hver 14. dag mødes Duelunds eget sangkor "De Rustne Søm" med Nordmors koret og synger sammen.
Duelund følger årstidernes traditioner med påske- og julefrokoster, årstidsbestemte fester og udflugter, som beboerne inddrages i planlægningen af.
Frivillige
Duelund har mange frivillige, som alle bidrager til det gode liv for beboerne. De frivillige arrangerer cykel- og gåture, går på besøg hos beboerne, er i sangkoret og deltager i mange af de aktiviteter, der foregår på Duelund.
Relation til beboerne
Personcentreret omsorg er omdrejningspunktet for en fælles faglig tilgang, der tager udgangspunkt i at beboeren skal opleve sig som "herre i eget liv".
Beboerne involveres i planlægningen af deres dagligdag, og den tilrettelægges efter beboerens ønsker eller dagsform, og ikke efter et nøje planlagt tidspunkt. Beboeren har, afhængig af beboerens situation, mulighed for at deltage i små aktiviteter, komme udenfor, eller blot sidde og hygge i fællesarealerne og gårdhaverne med andre omkring sig.
Måltiderne foregår som udgangspunkt som fællesspisning med beboere og medarbejdere, men hvis beboerens behov eller ønsker fordrer andet, så følges dette.
Personalet opfordrer beboerne til at deltage i kendte hyggesituationer fra tidligere, såsom eftermiddagskaffe, aftenskaffe og lignende, så beboerne ikke isolerer sig i hver sin lejlighed. Der søges etableret nye sociale fællesskaber eller naboskaber, så ensomhed undgås.
Der afholdes beboerkonference, så vi fagligt får et dybdegående kendskab til beboeren og derved kan tilbyde den bedste pleje og omsorg i overensstemmelse med de enkelte beboers ønsker og behov, ligesom der igangsættes Marto Meo forløb hos beboere med særlige udfordringer..
Forud for indflytning kontaktes borger og pårørende af afsnittes sygeplejerske og evt. en kontaktperson for at afklare praktiske spørgsmål. Efter indflytning afholdes indflytningssamtale med deltagelse af beboer, dennes pårørende, afsnittets sygeplejerske, kontaktperson samt leder. Denne samtale tager udgangspunkt i beboerens ønsker til en god dagligdag, ønsker til behandling ved sygdom og tanker omkring den sidste tid.
Beboeren har to kontaktpersoner, som har overblikket hos beboeren og tager sig af opgaver som eksempelvis aftaler med frisør, læge samt bestilling af diverse.
Ti gang årligt udsendes Husavisen, som fortælles stort og småt og Duelund, f.eks. om kommende aktiviteter og arrangementer, nyheder, madplan m.v. Husavisen udgives af lederen.
Samarbejde med pårørende
For at skabe de bedste og mest kendte forhold for beboerne er det en forudsætning for Duelund at have en god dialog og et tæt samarbejde med pårørende. De pårørende er velkomne på alle tider, og opfordres til at deltage i aktiviteterne på stedet, f.eks. udflugter og små aktiviteter i dagligdagen. Der opfordres også fælles samvær med andre pårørende i fællesarealer, så den pårørende opbygger et netværk af ligestillede.
Der opstartes pårørendegrupper med fokus på socialt samvær med ligestillede, hvor der er mulighed for fagligt indhold og videndeling, samt uformelt samvær med repræsentanter fra medarbejdergruppen, hvor løst og fast om dagligdagen diskuteres.
Der er café, hvor pårørende og gæster har mulighed for kaffe, the og kakao.
Mødelokaler kan lånes til samvær, hvis der er flere, end der kan være i lejligheden, f.eks. til fødselsdage. Mad kan bestilles fra køkkenet, eller bringes med udefra. Servering og oprydning ordner man selv.
Personalet har i gennemsnit 19,1 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
48Beboere
48Om boligerne
Duelund har 48 ens boliger - 18 Leve-Bo boliger og 30 demensboliger. Derudover er der fire hvilestuer, som daghjemmet benytter.
De 18 boliger i Leve-Bo er inddelt i to sammenhængende afsnit, med ni boliger i hver. I hvert afsnit er der spisekøkken, dagligstue og udgang til gårdhave samt de ydre udearealer.
De 30 demensboliger er opdelt i to huse med 15 boliger i hver. De 15 boliger er yderligere inddelt i to sammenhængende afsnit med henholdsvis syv og otte boliger i hver. I hvert afsnit er der spisekøkken, dagligstue og udgang til gårdhave samt de ydre udearealer.
Boligen
Hver bolig er på 72 m2 inklusiv fællesarealer. Selve lejligheden er på 47 m2 og består af stue og soveværelse, adskilt af væg af skydedøre. Der er i stuen et lille køkkenbord med køkkenvask og flytbare kogeplader.
Skydedørsvæggen kan fjernes, så lejligheden kun består af et rum.
Der er et stort badeværelse med bruser, hæve-sænke vask og hæve-sænke armlæn ved toilettet. Der er kombineret vaskemaskine og tørretumbler som en del af servicepakken.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 6.828 kr.
Boligerne udlejes på lige vilkår med andre lejeboliger og der betales indskud, husleje, el, varme og vand samt internet- og TV-bidrag. Der kan søges om boligstøtte efter de gældende regler.
A conto varme: 800 kr. pr. måned
A conto vand: 250 kr. kr. pr. måned
A conto el: 500 kr. pr. måned
Kontakt
7900 Nykøbing Mors
- Telefon
- 99706159
- duelund@morsoe.dk
- Hjemmeside
- www.duelund.morsoe.dk
Mad
På Duelund er der et stort fokus på "Det gode måltid" med sund og ernæringsrigtig mad samt hjemlig og hyggelig atmosfære omkring måltidet. Menuplanlægningen afspejler årets gang, såvel i madtraditioner som i muligheder for at anvende de råvarer, der hører årstiden til.
Som beboer har du medindflydelse på maden og måltiderne, og vi sikrer, at der støttes op om måltider og drikkevarer tilpasset den enkeltes vaner, ønsker og ernæringsbehov.
Maden på Duelund leveres fra Centralkøkkenet Skovparken, eller tilberedes i Duelunds eget køkken, hvor personalet begge steder er uddannet inden for mad- og kostområdet. Maden færdigtilberedes i køkkenerne, der er i hvert afsnit.
Måltiderne er nogle af dagligdagens højdepunkter og serveres i den fælles spisestue, der er i hvert afsnit, hvor beboere og personale spiser sammen. Ønsker man at spise i egen lejlighed, så respekteres dette selvfølgelig.
Morgenmaden tilberedes i hvert afsnit, så man vågner op til duften af kaffe og nybagt brød.
Ved middagstid serveres frokost med både kolde og lune retter. Det varme måltid spises til aften.
Udover de tre hovedmåltider er der kaffe og te samt frugt, snack og evt. natmad samt andre drikkevarer. Og så er der mange beboere, der går en tur forbi Duelunds café for en kop varm ckokolade eller lignende.
Om ydelser med egenbetaling
Der kan tilkøbes følgende (pris pr. måned):
Fuld kost: 4.113 kr.
Rengøringsartikler: 103 kr.
Leje af vaske/tørremaskine: 185 kr.
Vinduespudsning: 30 kr.
Forsikring: 40 kr.
Internet: egen betaling
TV-pakke: egen betaling
Telefoni: egen betaling
Kontakt
7900 Nykøbing Mors
- Telefon
- 99706159
- duelund@morsoe.dk
- Hjemmeside
- www.duelund.morsoe.dk