Ældrecenter Vesterlund
9800 Hjørring
- Telefon
- 72335460
- Virksomhedsform
- Kommunal
- maria.larsen@hjoerring.dk
- Hjemmeside
- Ældrecenter Vesterlund hjemmeside
Om os
Boliger
56Beboere
56Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- Internet ikke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke 500 - 1000 meter tilgængelig
Mad
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
- Plejehjemslæge ikke tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig
Faciliteter
- Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
- Sansehave tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
På Vesterlund skal alle føle sig set og hørt
Omgivelser
På ældrecentrene er vores fælles kerneopgave at sikre, at beboerne får mulighed for at leve et trygt og værdigt liv
Ældrecentrene skal være et godt sted at bo, et godt sted at gæste og et godt sted at arbejde:
- Hvor beboerne føler sig hjemme. Hvor beboerne trives, og får hjælp til at håndtere dagligdagens udfordringer. Hvor beboerne kan udfolde egne evner og interesser, og har mulighed for at indgå i fællesskaber med andre mennesker.
- Hvor pårørende, eller personer med anden tilknytning til ældrecentrene, føler sig velkomne, oplever at være et bidrag til beboernes trivsel, og samtidig føler sig berigede, når de går derfra.
- Hvor der er fokus på både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Herunder, at et godt arbejdsmiljø er fundamentet for høj faglig kvalitet og effektiv løsning af opgaverne.
Aktiviteter
I Hjørring kommune arbejder vi med et bredt aktivitetsbegreb. Vi betragter aktivitet, som alt det vi gør i forhold til at holde os selv i gang, klare os selv, beskæftige os med noget der giver mening og i forhold til at kunne indgå i fællesskaber.
Med denne tilgang forstås aktivitet som noget uafhængigt af beboernes funktionsniveau. Som et begreb, der kan hjælpe os til at være opmærksomme på at inddrage beboerne dér, hvor de har ressourcer til det. Aktivitet spænder lige fra at reagere på sansemæssige indtryk (se, høre, lugte, smage og føle), til at gøre noget fysisk aktivt med sin krop og måske især sin hænder.
Beboerne er i en fase af deres liv, hvor de har brug for vores hjælp og støtte til ikke kun den personlige pleje og hverdagens øvrige gøremål, men også til at få dækket behovet som at opleve, føle sig værdifuld, grine og pjatte, bruge sin krop osv.
I alle sammenhæng gælder, at aktivitet handler om at gribe mulighederne, der hvor de er, når beboerne selv viser eller giver udtryk for ønsker om aktivitet. Eller når vi observerer, at bestemte situationer eller input stimulerer beboernes interesse og giver anledning til "nydning"
På Vesterlund sker der flere forskellige aktiviteter året rundt.
Hver fredag har vi en hyggegruppe, hvor alle der har lyst, kan komme. Enten for at være kreativ eller for at få en sludder og nyde en kop kaffe.
Vi har zumba hver 2. onsdag, hvor alle kan deltage, og her er der garanti for at alle for rørt, i hvert fald lattermusklen. Vi har banko og gudstjeneste, forskellige musik og sangarrangementer.
Vi har besøg af folkedansere og andre grupper som underholder. Vi har besøg fra skolen og børnehaven. Vi har arrangementer der følger året, julefrokost, høstfest, sommerfest osv. Til de fleste af vores arrangementer inviterer vi pårørende med.
Vi har mange frivillige som enten byder en cykeltur på en af vores 3 rickshaw cykler, eller inviterer til en tur på stranden for at se solnedgangen.
Relation til beboerne
Kerneopgaven på ældrecentrene er at sikre, at beboerne får mulighed for at leve et trygt og værdigt liv. Forudsætningen herfor er, at vi møder beboerne med følelsesmæssigt engagement. Vi skal vise, at vi værdsætter og respekterer beboerne som selvstændige mennesker, der er i en situation, hvor de har fået brug for andres hjælp for at kunne leve en god hverdag.
Vores møde med beboerne bygger på både faglige og menneskelige relationer og vores nærvær er uhyre vigtigt. Både når vi samarbejder om den personlige pleje, eller i andre situationer. Når beboerne oplever, at vi har medmenneskelig interesse i deres liv, så er det i sig selv motiverende for beboerne. Den gode relation mellem beboere og personale er altafgørende for, at vi lykke med kerneopgaven.
Det, som både vi og beboerne kan sige i den bedste mening, kan opfattes helt modsat af den anden. Det er et vilkår. Men ved at være interesserede og nysgerrige, spørge ind, lytte og iagttage, kan vi hele tiden blive klogere på, hvad det er for et behov eller ønske, der ligger bag beboerens adfærd.
Der findes ikke noget enkelt svar på, hvad der skal til for, at beboerne har lyst til at samarbejde med os, men det er vores ansvar, at relationerne fungerer.
Fra fokusgruppeinterviews ved vi, at det er vigtigt, for både beboere og pårørendes trivsel, at der er varme og liv i huset, og at man bliver mødt af god stemning. Herunder at familie og andre pårørende har mulighed for at komme på besøg og deltage i aktiviteter og højtider, måske også med mulighed for at overnatte. Vi er i høj grad ”kulturens vogtere”, i forhold til at sikre god stemning og skabe liv og glæde i huset.
Samarbejde med pårørende
Vores kerneopgave er at sikre, at beboerne har mulighed for at leve et trygt og værdigt liv. Heri ligger, at det vi gør, skaber værdi for beboerne. Vi ved, at vi ”lykkes bedst” med kerneopgaven, når beboerne oplever os som deres samarbejdspartnere og når samarbejdet bygger på gode relationer mellem beboerne og os.
Med til dette samarbejde hører også, at beboerne har relationer til andre mennesker end os. Pårørende og andre, der har været en del af beboernes liv, før de flyttede i plejebolig, og som fortsat kan have stor betydning for beboerens trivsel. Eller nye relationer mellem beboerne og andre mennesker, der kommer i huset og er med til at give hverdagen en ekstra dimension.
Vi betragter pårørende som en stor ressource i forhold til beboernes trivsel. Både for den enkelte beboer og for huset generelt. Derfor lægger vi stor vægt på, at pårørende føler sig velkommen hos os.
For pårørende kan deltagelse i livet på ældrecentret være med til at styrke oplevelsen af stadig at være et par eller familie. Det kan betyde meget for både beboere og pårørende, at det på ældrecentret stadig er muligt at have et fælles liv, med det indhold man hidtil har sat pris på.
Langt de fleste pårørende vil gerne, og forventer som noget helt naturligt, at blive inddraget i beboernes hverdagsliv. Der kan dog være pårørende, der ikke har mulighed for at bidrage til beboernes hverdagsliv. I disse situationer finder vi andre løsninger, f.eks. i samarbejde med frivillige.
Pårørende er en uundværlig ressource for både beboerne og os. Vi har fokus på, at det kan være en stor og nødvendig hjælp i hverdagen, at pårørende sørger for, at en række praktiske opgaver omkring beboerne bliver løst, så vi kan koncentrere os om de pleje- og omsorgsrelaterede opgaver. Vi betragter pårørende som en vigtig del af beboernes netværk, herunder tager dem med på råd, når der træffes beslutninger med eller vedrørende beboerne. Vel at mærke forudsat, at det er i overensstemmelse med beboernes ønske.
Grundlagt for, at pårørende kommer til at opleve os som gode samarbejdspartnere, etableres i forbindelse med indflytningen. Derfor er det vigtigt, at vi allerede her afstemmer forventningerne og ligeledes at samarbejdet kræver vores løbende bevågenhed.
Personalet har i gennemsnit 18,25 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
56Beboere
56Om boligerne
Vesterlund blev oprindeligt bygget i 1978. I 2002 begyndte man renovering af Vesterlund, og udvidede med yderligere 14 lejligheder. I 2010 stod det nye Vesterlund klar med i alt 56 lejligheder fordelt på 5 enheder.
2 af enhederne er skærmede enheder med plads til 9 beboere i hver. I de 3 enheder bor der fra 12-14 beboere. Hvis man flytter ind som ægtepar får man 2 lejligheder.
Vesterlund er et alsidigt ældrecenter med en god stemning og en rar atmosfære, hvor der er en hverdag som er præget af, at beboere og medarbejdere kommer tæt på hinanden – Vi forsøger at skabe en hjemlig og hyggelig atmosfære for dig og din familie, man kan deltage i fællesskabet og man kan trække sig tilbage og nyde privatlivet.
Vi vægter højt, at du bliver mødt med respekt for din livshistorie, og at dine individuelle behov og ressourcer bliver tilgodeset bedst muligt.
For os er det en selvfølge at være imødekommende og give dig den bedste service hver dag.
Boligen
Derudover er der til hver bolig tilknyttet en lille terrasse med egen udgang.
De skærmede plejeboliger er stue og soveværelse i et rum.
Boligerne er ikke møbleret det skal man selv sørge for.
I hver enhed er der et fælles køkken/opholdsrum, indrettet med spiseplads og flere hygge/fjernsyns kroge, her er der også adgang til fælles terrasser/have.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 5.612 kr.
Priserne er vejledende. Der skal påregnes tilvalg af ydelser af servicepakke og forplejning.
Varme, el, vand og antennebidrag afregnes alle steder efter forbrug
Kontakt
9800 Hjørring
- Telefon
- 72335460
- maria.larsen@hjoerring.dk
- Hjemmeside
- Ældrecenter Vesterlund hjemmeside
Mad
I Hjørring Kommune har vi fokus på, at det gode måltid ikke kun handler om, hvad vi spiser, men også i høj grad om de fysiske og sociale rammer omkring maden: At vi har god tid til at nyde maden, dyrke relationerne og om muligt deltage i madlavningen.
Måltiderne skal være gode stunder for beboerne. Derfor har vi fokus på både spisemiljøer og det samvær og fællesskab, der tilknytter sig måltiderne, og som kan være med til at inspirere beboerne til at spise og drikke mere.
Et godt spisemiljø giver mulighed for at snakke om livretter og absolut ikke livretter, om nye og gamle madtraditioner, og om ønsker til mad og måltider i det hele taget.
Måltidet er en god mulighed for, at f.eks. mindre grupper kan have fællesskab omkring et måltid og dermed få en hyggelig stund sammen. Både i fællesrum, eller måske som gæst i hinandens lejligheder.
Har du pårørende, der kan spise med, skal det bestilles i god tid.
På ældrecenter Vesterlund prioriterer vi god tid til at nyde maden, og dyrke relationerne.
Vi har stor fokus på måltider og det samvær og fællesskab der knytter sig til måltiderne. Måltiderne skal være gode stunder for beboerne, da det ofte kan medvirke til en bedre appetit, enten pga. man sidder i hyggeligt selskab, eller bare det at se andre også spiser.
Som udgangspunkt spiser alle i fællesrummet i de enkelte enheder, har man lyst til at spise i egen lejlighed gør man selvfølgelig det.
Vi har de 3 hovedmåltider som indtages på forskellige tidspunkter i hele huset, alt efter hvordan behovet er.
Der serveres eftermiddagskaffe og aftenkaffe, ind imellem er der frugt som altid står fremme.
Har man individuelle behov, hjælpes man selvfølgelig til dette.
Læs mere om hvor maden kommer fra, og hvad du kan forvente af maden, når du bor på et ældrecenter i Hjørring Kommune i nedenstående pjece
Om ydelser med egenbetaling
Der er egenbetaling for servicepakke og forplejning på alle ældrecentre i Hjørring Kommune.
Kontakt
9800 Hjørring
- Telefon
- 72335460
- maria.larsen@hjoerring.dk
- Hjemmeside
- Ældrecenter Vesterlund hjemmeside