Ældrecenter Lundgården

Ældrecenter Lundgården
Ældrecenter Lundgården Stadionvej , Vrå 6
9760 Vrå
Telefon
72335210
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
louise.hjermitslev@hjoerring.dk
Hjemmeside
Ældrecenter Lundgården hjemmeside

Om os

Boliger

48

Beboere

48

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke <500 meter tilgængelig

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
  • Plejehjemslæge ikke tilgængelig
  • Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
  • Sansehave tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder


Lundgården – Demensby skal give mennesker med demens og øvrige beboere mulighed for at opleve højst mulig grad af frihed og tryghed. På Ældrecentrer Lundgården lægges vægt på at give alle mennesker størst mulig livskvalitet, udfoldelse, selvstændighed og værdighed.  

Omgivelser

Ældrecenter Lundgården er beliggende i Vrå med Idrætscenter Vendsyssel som nabo og med indkøbsmuligheder inden for gåafstand.

Lundgården er indrettet med et butiksstrøg, hvor man finder:

  • Købmandsbutik

  • Frisør og wellness

  • Rottehullet

  • Butikken – genbrug

  • Værksted - træ

  • Café Lunden (aktivitetstilbud)

  • Sanserum

På Lundgårdens udendørsarealer finder man:

  • Kolonihavehus og have med masser af blomster

  • Sansehave med masser af bær og frugttræer

  • Campingvogn

  • Hønsegård/hus

  • Ishus

På ældrecentrene er vores fælles kerneopgave at sikre, at beboerne får mulighed for at leve et trygt og værdigt liv

Puslespil på række
I Hjørring Kommune er det vores vision, at ældrecentrene skal være et attraktivt tilbud til borgere, der ikke længere kan klare sig i eget hjem.

Ældrecentrene skal være et godt sted at bo, et godt sted at gæste og et godt sted at arbejde:
- Hvor beboerne føler sig hjemme. Hvor beboerne trives, og får hjælp til at håndtere dagligdagens udfordringer. Hvor beboerne kan udfolde egne evner og interesser, og har mulighed for at indgå i fællesskaber med andre mennesker.
- Hvor pårørende, eller personer med anden tilknytning til ældrecentrene, føler sig velkomne, oplever at være et bidrag til beboernes trivsel, og samtidig føler sig berigede, når de går derfra.
- Hvor der er fokus på både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Herunder, at et godt arbejdsmiljø er fundamentet for høj faglig kvalitet og effektiv løsning af opgaverne.

Aktiviteter

I Hjørring kommune arbejder vi med et bredt aktivitetsbegreb. Vi betragter aktivitet, som alt det vi gør i forhold til at holde os selv i gang, klare os selv, beskæftige os med noget der giver mening og i forhold til at kunne indgå i fællesskaber.

Med denne tilgang forstås aktivitet som noget uafhængigt af beboernes funktionsniveau. Som et begreb, der kan hjælpe os til at være opmærksomme på at inddrage beboerne dér, hvor de har ressourcer til det. Aktivitet spænder lige fra at reagere på sansemæssige indtryk (se, høre, lugte, smage og føle), til at gøre noget fysisk aktivt med sin krop og måske især sin hænder.

Beboerne er i en fase af deres liv, hvor de har brug for vores hjælp og støtte til ikke kun den personlige pleje og hverdagens øvrige gøremål, men også til at få dækket behovet som at opleve, føle sig værdifuld, grine og pjatte, bruge sin krop osv.

I alle sammenhæng gælder, at aktivitet handler om at gribe mulighederne, der hvor de er, når beboerne selv viser eller giver udtryk for ønsker om aktivitet. Eller når vi observerer, at bestemte situationer eller input stimulerer beboernes interesse og giver anledning til "nydning".

Der laves plan hver uge over hvilke aktiviteter, der afholdes på centret (ugentlige aktiviteter)
 Gåtur
 Wellness
 Gudstjeneste
 Fællesgymnastik
 Rottehullet holder åbent
 Spil i forsamlingshuset
 Dans
 Fredagssang
 Udflugter
 Zumba
 Svømning
 Sang og musik i afdelinger

Derudover er der musik med Lundgårdens Venner.
Der holdes derudover oktoberfest, forårsfest, julefrokost, kyndelmissefest, frokost i Skagen og spontane ture ud i det blå.

Kortspil

Relation til beboerne

Logo Ældrecenter Området
Relationer og nærvær
Kerneopgaven på ældrecentrene er at sikre, at beboerne får mulighed for at leve et trygt og værdigt liv. Forudsætningen herfor er, at vi møder beboerne med følelsesmæssigt engagement. Vi skal vise, at vi værdsætter og respekterer beboerne som selvstændige mennesker, der er i en situation, hvor de har fået brug for andres hjælp for at kunne leve en god hverdag.

Vores møde med beboerne bygger på både faglige og menneskelige relationer og vores nærvær er uhyre vigtigt. Både når vi samarbejder om den personlige pleje, eller i andre situationer. Når beboerne oplever, at vi har medmenneskelig interesse i deres liv, så er det i sig selv motiverende for beboerne. Den gode relation mellem beboere og personale er altafgørende for, at vi lykke med kerneopgaven.

Det, som både vi og beboerne kan sige i den bedste mening, kan opfattes helt modsat af den anden. Det er et vilkår. Men ved at være interesserede og nysgerrige, spørge ind, lytte og iagttage, kan vi hele tiden blive klogere på, hvad det er for et behov eller ønske, der ligger bag beboerens adfærd.

Der findes ikke noget enkelt svar på, hvad der skal til for, at beboerne har lyst til at samarbejde med os, men det er vores ansvar, at relationerne fungerer.

Fra fokusgruppeinterviews ved vi, at det er vigtigt, for både beboere og pårørendes trivsel, at der er varme og liv i huset, og at man bliver mødt af god stemning. Herunder at familie og andre pårørende har mulighed for at komme på besøg og deltage i aktiviteter og højtider, måske også med mulighed for at overnatte. Vi er i høj grad ”kulturens vogtere”, i forhold til at sikre god stemning og skabe liv og glæde i huset.

Samarbejde med pårørende

Vores kerneopgave er at sikre, at beboerne har mulighed for at leve et trygt og værdigt liv. Heri ligger, at det vi gør, skaber værdi for beboerne. Vi ved, at vi ”lykkes bedst” med kerneopgaven, når beboerne oplever os som deres samarbejdspartnere og når samarbejdet bygger på gode relationer mellem beboerne og os.

Med til dette samarbejde hører også, at beboerne har relationer til andre mennesker end os. Pårørende og andre, der har været en del af beboernes liv, før de flyttede i plejebolig, og som fortsat kan have stor betydning for beboerens trivsel. Eller nye relationer mellem beboerne og andre mennesker, der kommer i huset og er med til at give hverdagen en ekstra dimension.

Vi betragter pårørende som en stor ressource i forhold til beboernes trivsel. Både for den enkelte beboer og for huset generelt. Derfor lægger vi stor vægt på, at pårørende føler sig velkommen hos os.

For pårørende kan deltagelse i livet på ældrecentret være med til at styrke oplevelsen af stadig at være et par eller familie. Det kan betyde meget for både beboere og pårørende, at det på ældrecentret stadig er muligt at have et fælles liv, med det indhold man hidtil har sat pris på.

Langt de fleste pårørende vil gerne, og forventer som noget helt naturligt, at blive inddraget i beboernes hverdagsliv. Der kan dog være pårørende, der ikke har mulighed for at bidrage til beboernes hverdagsliv. I disse situationer finder vi andre løsninger, f.eks. i samarbejde med frivillige.

Pårørende er en uundværlig ressource for både beboerne og os. Vi har fokus på, at det kan være en stor og nødvendig hjælp i hverdagen, at pårørende sørger for, at en række praktiske opgaver omkring beboerne bliver løst, så vi kan koncentrere os om de pleje- og omsorgsrelaterede opgaver. Vi betragter pårørende som en vigtig del af beboernes netværk, herunder tager dem med på råd, når der træffes beslutninger med eller vedrørende beboerne. Vel at mærke forudsat, at det er i overensstemmelse med beboernes ønske.

Grundlagt for, at pårørende kommer til at opleve os som gode samarbejdspartnere, etableres i forbindelse med indflytningen. Derfor er det vigtigt, at vi allerede her afstemmer forventningerne og ligeledes at samarbejdet kræver vores løbende bevågenhed.

Personalet har i gennemsnit 23,97 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024

Demensmærkning