Ældrecenter Fynsgade
9800 Hjørring
- Telefon
- 72335330
- Virksomhedsform
- Kommunal
- eva.boel.graversen@hjoerring.dk
- Hjemmeside
- Ældrecenter Fynsgade hjemmeside
Om os
Boliger
30Beboere
Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- 2-værelseslejligheder ikke tilgængelig
- Altan/terrasse ikke tilgængelig
- Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke >1000 meter tilgængelig
Mad
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
- Plejehjemslæge ikke tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig
Faciliteter
- Sansehave tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr ikke tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
- Træningsfaciliteter ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Vi har over 100 års erfaring i at møde mennesker, der hvor de er.
Omgivelser
Ældrecenter Fynsgade ligger på en lille vej, centralt midt i Hjørring by, tæt på gågaden og indkøbscenter Metropolen. Der er store altaner i forbindelse med opholdsrum ved køkkenerne, som bliver flittigt benyttet i godt vejr. Der er fra stueetagen adgang til en stor vinterhave, der kan åbnes helt op om sommeren. Der er en stor terrasse og en sti hen til en hyggelig havepavillon. Midt i haven er det et gammelt og stort kastanjetræ, hvor der rundt omkring er bygget en bænk, her er der dejligt skyggefuld om sommeren.
På ældrecentrene er vores fælles kerneopgave at sikre, at beboerne får mulighed for at leve et trygt og værdigt liv
Ældrecentrene skal være et godt sted at bo, et godt sted at gæste og et godt sted at arbejde:
- Hvor beboerne føler sig hjemme. Hvor beboerne trives, og får hjælp til at håndtere dagligdagens udfordringer. Hvor beboerne kan udfolde egne evner og interesser, og har mulighed for at indgå i fællesskaber med andre mennesker.
- Hvor pårørende, eller personer med anden tilknytning til ældrecentrene, føler sig velkomne, oplever at være et bidrag til beboernes trivsel, og samtidig føler sig berigede, når de går derfra.
- Hvor der er fokus på både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Herunder, at et godt arbejdsmiljø er fundamentet for høj faglig kvalitet og effektiv løsning af opgaverne.
Aktiviteter
I Hjørring kommune arbejder vi med et bredt aktivitetsbegreb. Vi betragter aktivitet, som alt det vi gør i forhold til at holde os selv i gang, klare os selv, beskæftige os med noget der giver mening og i forhold til at kunne indgå i fællesskaber.
Med denne tilgang forstås aktivitet som noget uafhængigt af beboernes funktionsniveau. Som et begreb, der kan hjælpe os til at være opmærksomme på at inddrage beboerne dér, hvor de har ressourcer til det. Aktivitet spænder lige fra at reagere på sansemæssige indtryk (se, høre, lugte, smage og føle), til at gøre noget fysisk aktivt med sin krop og måske især sin hænder.
Beboerne er i en fase af deres liv, hvor de har brug for vores hjælp og støtte til ikke kun den personlige pleje og hverdagens øvrige gøremål, men også til at få dækket behovet som at opleve, føle sig værdifuld, grine og pjatte, bruge sin krop osv.
I alle sammenhæng gælder, at aktivitet handler om at gribe mulighederne, der hvor de er, når beboerne selv viser eller giver udtryk for ønsker om aktivitet. Eller når vi observerer, at bestemte situationer eller input stimulerer beboernes interesse og giver anledning til "nydning"
Ældrecenter Fynsgade laver hver måned en plan for aktiviteter, der omdeles med beboerbladet. Aktiviteterne fremgår også af infotavlen, som er ved hovedindgangen.
På programmet har vi snapsebrygning, syltning og prøvesmagning. Bankospil, tirsdagsbar, sang og musik, oplæsning og filmeftermiddage. Vi har et samarbejde med dagplejere, som kommer på besøg med jævne mellemrum. Vi har frivillige, der kommer og tilbyder busture og Der er busture og cykelture i rickshaw-cykel.
I maj inviterer vi de pårørende ind til frokost og en hyggelig eftermiddag i haven. Vi holder grillaften, høstfest og julefrokost. Derudover følger vi årets gang og gør noget særligt ud af højtiderne. Juleaften og nytårsaften fejres som en stor familie.
Relation til beboerne
Kerneopgaven på ældrecentrene er at sikre, at beboerne får mulighed for at leve et trygt og værdigt liv. Forudsætningen herfor er, at vi møder beboerne med følelsesmæssigt engagement. Vi skal vise, at vi værdsætter og respekterer beboerne som selvstændige mennesker, der er i en situation, hvor de har fået brug for andres hjælp for at kunne leve en god hverdag.
Vores møde med beboerne bygger på både faglige og menneskelige relationer og vores nærvær er uhyre vigtigt. Både når vi samarbejder om den personlige pleje, eller i andre situationer. Når beboerne oplever, at vi har medmenneskelig interesse i deres liv, så er det i sig selv motiverende for beboerne. Den gode relation mellem beboere og personale er altafgørende for, at vi lykke med kerneopgaven.
Det, som både vi og beboerne kan sige i den bedste mening, kan opfattes helt modsat af den anden. Det er et vilkår. Men ved at være interesserede og nysgerrige, spørge ind, lytte og iagttage, kan vi hele tiden blive klogere på, hvad det er for et behov eller ønske, der ligger bag beboerens adfærd.
Der findes ikke noget enkelt svar på, hvad der skal til for, at beboerne har lyst til at samarbejde med os, men det er vores ansvar, at relationerne fungerer.
Fra fokusgruppeinterviews ved vi, at det er vigtigt, for både beboere og pårørendes trivsel, at der er varme og liv i huset, og at man bliver mødt af god stemning. Herunder at familie og andre pårørende har mulighed for at komme på besøg og deltage i aktiviteter og højtider, måske også med mulighed for at overnatte. Vi er i høj grad ”kulturens vogtere”, i forhold til at sikre god stemning og skabe liv og glæde i huset.
Samarbejde med pårørende
Vores kerneopgave er at sikre, at beboerne har mulighed for at leve et trygt og værdigt liv. Heri ligger, at det vi gør, skaber værdi for beboerne. Vi ved, at vi ”lykkes bedst” med kerneopgaven, når beboerne oplever os som deres samarbejdspartnere og når samarbejdet bygger på gode relationer mellem beboerne og os.
Med til dette samarbejde hører også, at beboerne har relationer til andre mennesker end os. Pårørende og andre, der har været en del af beboernes liv, før de flyttede i plejebolig, og som fortsat kan have stor betydning for beboerens trivsel. Eller nye relationer mellem beboerne og andre mennesker, der kommer i huset og er med til at give hverdagen en ekstra dimension.
Vi betragter pårørende som en stor ressource i forhold til beboernes trivsel. Både for den enkelte beboer og for huset generelt. Derfor lægger vi stor vægt på, at pårørende føler sig velkommen hos os.
For pårørende kan deltagelse i livet på ældrecentret være med til at styrke oplevelsen af stadig at være et par eller familie. Det kan betyde meget for både beboere og pårørende, at det på ældrecentret stadig er muligt at have et fælles liv, med det indhold man hidtil har sat pris på.
Langt de fleste pårørende vil gerne, og forventer som noget helt naturligt, at blive inddraget i beboernes hverdagsliv. Der kan dog være pårørende, der ikke har mulighed for at bidrage til beboernes hverdagsliv. I disse situationer finder vi andre løsninger, f.eks. i samarbejde med frivillige.
Pårørende er en uundværlig ressource for både beboerne og os. Vi har fokus på, at det kan være en stor og nødvendig hjælp i hverdagen, at pårørende sørger for, at en række praktiske opgaver omkring beboerne bliver løst, så vi kan koncentrere os om de pleje- og omsorgsrelaterede opgaver. Vi betragter pårørende som en vigtig del af beboernes netværk, herunder tager dem med på råd, når der træffes beslutninger med eller vedrørende beboerne. Vel at mærke forudsat, at det er i overensstemmelse med beboernes ønske.
Grundlagt for, at pårørende kommer til at opleve os som gode samarbejdspartnere, etableres i forbindelse med indflytningen. Derfor er det vigtigt, at vi allerede her afstemmer forventningerne og ligeledes at samarbejdet kræver vores løbende bevågenhed.
Personalet har i gennemsnit 19,27 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
30Beboere
Om boligerne
Fynsgade er opført i 1906, moderniseret i 2004/2005 og består af 30 boliger fordelt på 2 etager:
1. sal med 15 plejeboliger, hvoraf en er egnet til ægtepar
2. sal med 15 plejeboliger, hvoraf en er egnet til ægtepar
Boligen
Hver bolig indeholder badeværelse, et te-køkken og der tilhører et kælderrum på ca. 3 m2.
Derudover findes der spise- og opholdsstue på hver etage.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 6.843 kr.
Priserne er vejledende. Der skal påregnes tilvalg af ydelser af servicepakke og forplejning.
Varme, el, vand og antennebidrag afregnes alle steder efter forbrug
Kontakt
9800 Hjørring
- Telefon
- 72335330
- eva.boel.graversen@hjoerring.dk
- Hjemmeside
- Ældrecenter Fynsgade hjemmeside
Mad
På Ældrecenter Fynsgade bliver alle måltider serveret i den fælles opholdsstue, hvis man har lyst til det. Nogle vil helst spise hjemme hos sig selv.
Morgenmad og formiddagskaffe serveres løbende alt efter individuelle ønsker.
Frokosten, der består af smørrebrød eller små lune retter serveres ca. kl. 11.45.
Der er eftermiddagskaffe ca. kl. 14.30 og aftensmad, der består af varm mad og forret eller efterret serveres ca. kl. 17.
Der tilbydes aftenskaffe ca. kl. 20.
Har du pårørende, der kan spise med, skal det bestilles i god tid.
Om ydelser med egenbetaling
Frivillig Servicepakker 2025
Kontakt
9800 Hjørring
- Telefon
- 72335330
- eva.boel.graversen@hjoerring.dk
- Hjemmeside
- Ældrecenter Fynsgade hjemmeside