Caspershus

Caspershus Caspersvej 7
9900 Frederikshavn
Telefon
98424355
Virksomhedsform
Selvejende
E-mail
info@caspershus.dk
Hjemmeside
www.caspershus.dk

Om os

Boliger

60

Beboere

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder ikke tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Sansehave tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig

Plejehjemsleder

For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end han - men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når (hvis) jeg ikke gør det, så hjælper min mere-forståen ham slet ikke.                      - Søren Kierkegaard

Omgivelser

Caspershus ligger i Frederikshavn midtby, med kort afstand til byens gågade og butikker, og ikke langt fra rekreativt område ved Nørregade/Skagensvej.
På institutionen findes træningscenter med varmtvands-træningsbassin, samlings- og aktivitetsstue. På udearealet findes et 55 m2 stort orangeri med terrasse som beboerne og pårørende har stor glæde af.

Vision

Livsorienteret rehabilitering - en tilgang udviklet på Caspershus.

På Caspershus betyder en rehabiliterende faglig tilgang, at der sættes fokus på borgernes oplevelse af meningsfuldhed og værdighed i hverdagslivet, at borgerens ønsker for sin egen livssituation tages alvorligt i praksis, og at vores faglige indsats afstemmes herefter. I denne afstemning tages højde for borgerens eksistentielle værested i en balance mellem skrøbelighed og styrke.

Disse tilgange hviler på anerkendelse, som skal opleves udtrykt i personalets kommunikation med beboere og pårørende, og blandt ledelse og medarbejdere.

Aktiviteter

Den daglige hovedaktivitet er livet i boenheden. Det er en hverdag, hvor beboeren oplever at personalet er omkring dem og skaber en god stemning, og at der laves og serveres god mad hver dag. Derudover bidrager plejepersonalet til aktiviteter i og ud af huset i det omfang det er muligt. Der er desuden ansat fire engagerede medarbejdere i fleksjob som arbejder med aktiviteter for beboere. Aktiviteterne består at både fælles arrangementer man kan deltage i og af mindre grupper som mødes over fælles interesser. Når muligheden er for det arrangeres også tur ud af huset i institutionens bus. Vores 55 m2 store orangeri, samt stor udendørs terrasse bruges også til anledninger med beboere.

Caspershus har to frivilliggrupper tilknyttet. Den ene gruppe arrangerer en månedlig kulturaften og den anden gruppe varetager besøgstjeneste hos enkelte beboere eller som gæst i boenhedens fællesareal.

Relation til beboerne

Rehabilitering betyder overordnet set, "at leve som vanligt". At skulle flytte i en plejebolig opleves som oftest af borgeren som et brud med "det sædvanlige liv". Det er dette brud, der fører til behovet for at inddrage rehabilitering som tankeramme for vores faglige tilgang på Caspershus. I vores forståelse ses rehabilitering som en vedvarende proces, hvor det altid handler om at støtte borgeren til at kunne være mest muligt "hjemme i sit eget liv". Vi arbejder for, at borgeren, i størst mulig udstrækning, gennem støtte, pleje og træning, oplever hjælp til selv at kunne håndtere sin hverdag, og derved at kunne leve "så vanligt som muligt". Det handler om, at understøtte borgeres muligheder for at have/genvinde mest mulig kontrol over, og kræfter til at kunne håndtere sit liv ud fra egne forudsætninger og ønsker.

Samarbejde med pårørende

Medarbejdere og ledelse ser familie/venner til beboere på Caspershus, som mennesker der på en måde også flytter ind. Caspershus prioriterer at være et åbent sted. Et sted, hvor man som pårørende føler sig hjemme og oplever, at man kan tale med alle. Ledelse og medarbejdere er alle under samme tag, og det er derfor enkelt at komme i kontakt med os. Vi indbyder til, at man som pårørende vil benytte sig heraf.

Vores erfaring siger os, at samarbejdet mellem beboer, pårørende og personale er en af hjørnestenene for at skabe en tryg hverdag. Det medvirker til at skabe gode fælles løsninger på de spørgsmål som er vigtige for bl.a. beboerens dagligliv, for pårørendes tryghed og for personalets indsats.  Vi bestræber os på, at aftaler udformes så entydigt og præcist som muligt, og altid under forudsætning af beboerens accept.

Afstemning af forventninger betyder for os, helt basalt, at vi ved, hvor vi har hinanden og ved hvad vi hver især kan bidrage med. På den måde bliver vi i stand til at skabe gode relationer til gavn for beboernes hverdag.