Pleje- og Omsorgscenter Møllehuset

Pleje- og Omsorgscenter Møllehuset Møllegade 1
8800 Viborg
Telefon
87877045
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
mgy@Viborg.dk
Hjemmeside
Pleje- og Omsorgscenter Møllehuset

Om os

Boliger

16

Beboere

16

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder ikke tilgængelig
  • Internet ikke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke <500 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr ikke tilgængelig
  • Sansehave ikke tilgængelig
  • Træningsfaciliteter ikke tilgængelig

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

marie1
Marie Gylling                      Centerleder
E-mail
mgy@viborg.dk

På Møllehuset tager vi altid udgangspunkt i den enkelte.
Vi lægger vægt på, at hver dag bliver så god som muligt. Vi har en stor rummelighed og samarbejder med borgeren om et selvstændigt, meningsfuldt og aktivt liv.

Omgivelser

Møllehusets beliggenhed i midtbyen gør, at der er kort afstand til dagligvarebutikker og offentlige transportmidler.

På bagsiden af Møllehuset er der en lukket gårdhave, hvor beboere og personale kan nyde en stille stund, og hvor vi drikker kaffe, når vejret er til det.

Vision og værdigrundlag

Logo Moellehuset

Kerneopgaven
Kerneopgaven i vores arbejde er, at ”samarbejde med borgeren om et selvstændigt, meningsfuldt og aktivt liv – hele livet”.

Derfor:

  • Har vi fokus på måden, hvorpå vi møder borgeren og afstemmer forventninger og definerer opgaven sammen med borgeren

  • Tager vi altid udgangspunkt i borgerens muligheder – frem for begrænsninger. Alle kan bidrage med noget og de, der kan selv, skal selv. Vi støtter og udfordrer den enkelte til at kunne selv og arbejder derfor med rehabilitering og progression.

Succeskriterier:
Vi lykkes, når:

  • Vi arbejder efter fælles mål og retning

  • Vi koordinerer vores ressourcer og aktiviteter

  • Borgerne er tilfredse og oplever koordinerede, sammenhængende forløb

  • Vi som ansatte trives

  • Den fælles økonomi er sund.

 

Vision:

  • Samarbejde om et meningsfuldt seniorliv

  • Aktivt medborgerskab og sund livsførelse

  • Trivsel og tryghed, hvis behovet for hjælp opstår

En rehabiliterende tilgang:
Vores mål er at arbejde 100% rehabiliterende i Viborg Kommune med udgangspunkt i følgende fire prioriteringer:

  • Vi afstemmer altid forventninger og definerer opgaven sammen med borgeren

  • Vi sætter det rigtige hold omkring borgeren

  • Vi løser opgaven med stor kvalitet

  • Vi trives og er motiverede af vores kerneopgave

Vi forstår rehabilitering som værende
”en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgernes hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats”

 

Aktiviteter

På Møllehuset har vi ansat en aktivitetsmedarbejder, som planlægger såvel individuelle aktiviteter, som kaffe, gåture og spil, som gruppeaktiviteter som banko, sangeftermiddag, filmaftner eller gudstjenester. 

Der tages udgangspunkt i den enkelte beboers ønsker og livshistorie for at skabe god livskvalitet. 

I løbet af året fejrer og markerer vi højtider, og vi låner også gerne en bus til ture ud i det blå.

Vi har 4 frivillige som jævnligt kommer og hygger om beboerne og deltager i aktiviteter. 

græskar

Relation til beboerne

Det er vigtigt for os, at man kan opretholde sin hverdag i så stort et omfang som muligt,  når man flytter ind på Møllehuset.
Derfor har vi også stort fokus på at inddrage beboerne i hverdagens gøremål med udgangspunkt i den enkeltes psykiske og fysiske formåen. Det er en del af vores fokus på at yde en helhedsorienteret indsats, hvor beboeren er i centrum, og hvor indsatsen tilpasses efter beboeren. Mange af vores beboere har et sparsomt netværk, hvilket betyder at personalet fungere som professionelle pårørende. De pårørende som beboerne har, er altid velkomne.

Samarbejde med pårørende

Mange af vores beboere har et sparsomt netværk, men vi værner om de pårørende, som beboerne har, og de er altid velkomne på Møllehuset.