Rolighedsparken

Rolighedsparken Rolighedsvej 1
7430 Ikast
Telefon
99605360
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
rolighedsparken@ikast-brande.dk
Hjemmeside
www.rolighedsparken.dk

Om os

Boliger

52

Beboere

56

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke <500 meter tilgængelig

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet ikke tilgængelig

Ydelser

  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig
  • Tilknyttet frisør ikke tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)

Faciliteter

  • Sansehave tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
  • Træningsfaciliteter ikke tilgængelig
  • Fælles dyr (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

Rolighedsparken er et eftertragtet sted at bo, fordi vi har fokus på
- kvalitet og faglighed
- glæde og udvikling
SÅ LIVET LEVES HELE LIVET

Omgivelser

Rolighedsparken

 

Rolighedsparken består af 52 lejligheder opdelt i 5 afdelinger, og til hver afdeling er der indrettet et køkken - alrum - vagtstue og vaskerum.

Cafeen er vores aktivitetsområde, hvor vi arrangere forskellige former for aktiviteter, holder husets fester m.m

Rolighedsparken er omkranset af forskellige haveområder, bl.a. vores sansehave.

Lejlighedernes størrelse og indretning er meget varierende. De mindste er på 56m2 og den største lejlighed er på 110 m2. Lejlighederne indeholder entre - køkken - stue - soveværelse og enkelte lejligheder har et ekstra værelse.

Det oprindelige "De gamles hjem" blev bygget i 1931.

I 1981, 1989, 1995, 2003 til 2005 blev der foretaget ombygninger/tilbygninger.

I de 5 afdelinger arbejder vi efter Leve-Bo tanken.

Det er vort ønske, at borgeren må opleve Rolighedsparken som et sammenhængende tilbud.

Indholdende:

  • En god bolig med mulighed for privatliv.
  • En social hverdag med mulighed for samvær/aktiviteter med de andre i køkkenalrummet og tid til personlig kontakt med personalet.
  • Sociale aktiviteter i det store fælleskab i huset.

Rolighedsparken er omkranset af forskellige haveområder, bl.a. vores sansehave. 

Haven rundt om Rolighedsparken

Aktiviteter

Vi tror på at daglige pleje- og omsorgsopgaver, aktivitets- og træningstilbud, samt dagligt socialt samvær, udvikler og bevarer færdigheder, sundhed og livsglæde og dermed er med til at højne livskvaliteten hos det enkelte menneske.

Vi arbejder med tanken om, at den enkelte beboere har et reelt ansvar for egen livssituation og livsudfoldelse. Den enkelte har pligt til efter evne, at tage ansvar for egen tilværelse, og det er os magtpåliggende, at man kan leve under så selvvalgte forhold som muligt, med den størst mulig selvstændighed og tryghed. Vi skal som personale medvirke til, at de enkelte beboeres funktionsevne bevares og trænes, og vi skal sikre, at de som ikke er i stand til at tage ansvar for egen livssituation, får den nødvendige hjælp. Samtidig skal vi, i samarbejde med de pårørende, sikre, at der skabes rammer, så den enkelte selv kan få mulighed for at skabe- og eller styrke sit netværk.

Vi skal som personale have øje for, hvad den enkelte beboere kan og dermed have fokus på den enkeltes ressourcer.

Konkret handler det om at beboeren:

- Oplever indhold i hverdagen.

- Oplever at det er deres hjem og at de har indflydelse på de daglige gøremål.

- Oplever at der er brug for deres ressourcer og viden i det daglige gøremål.

- Oplever at hverdagens gøremål bliver udført i fællesskab og med respekt for de rammer husaftalerne har.

- Oplever at Rolighedsparkens indretning giver mulighed for fællesskab, både i boenheden og i det store fællesskab.

 

At personalet:

- Skal understøtte beboerne i de daglige handlinger, med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer.

- Er sammen med beboeren og arbejder bevidst på, at beboeren får mange små sejre i dagligdagen.

- Oplever at hverdagens gøremål bliver udført i fællesskab og med respekt for de rammer husaftalerne har.

 

 

Relation til beboerne


Samarbejde med pårørende

Kontakten til pårørende er for os meget vigtigt.

Kontaktpersonerne vil være de centrale personer i denne kontakt.

De har følgende opgaver:

- Hjælpe til og understøtte, så familien kan få mulighed for at opleve Rolighedsparken, som deres forældres hjem.

- Tilbyde beboerne og deres pårørende en opfølgningssamtale 3 måneder efter indflytningen.

- Efter opfølgningssamtalen til bydes beboerne og deres pårørende en årlig samtale.

- 1-2 gange årlig (udover den årlige samtale) kontaktes beboeren og pårørende telefonisk eller i forbindelse med besøg i Rolighedsparken. Her spørges der til hvordan pårørende syntes det går.

Formålet med disse tiltag er, at sikre det gode samarbejde mellem beboerne, pårørende og personalet og derved yde den bedst mulige omsorg for vores beboere.

 

Personalet har i gennemsnit 19  sygefraværsdage pr. år.

Demensmærkning