Plejehjemmet Vejlbygade

vejlbygade1
Plejehjemmet Vejlbygade Vejlbygade 7A, 9 + 9A
8240 Risskov
Telefon
87131600
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
plejehjem@mso.aarhus.dk
Hjemmeside
Plejehjemmet Vejlbygade

Om os

Boliger

66

Beboere

66

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder ikke tilgængelig
  • Internet ikke tilgængelig
  • Altan/terrasse ikke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt ikke tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Sansehave ikke tilgængelig

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig

Plejehjemsleder

Omsorg, nærvær, tillid og tryghed for beboere, pårørende og medarbejdere, er meget vigtigt for mig

Omgivelser

Vi sætter stor pris på udelivet og prøver at komme ud på gåtur så ofte som muligt. Vi har flere pæne terrasser og gårdhaver, så der er rig mulighed for at få en mundfuld frisk luft. I den ene gårdhave har vi guldfisk.

Strategi og værdier

11

De fem ledetråde er Sundhed og Omsorgs strategi. Strategien giver retning til vores arbejde og udfordrer vores adfærd og holdninger – med det simple formål, at vi hver dag bliver en smule bedre til at gøre vores arbejde til gavn for borgerne i Aarhus.

Vores fem ledetråde er:

Vi holder borgerne væk - fordi borgerne gerne vil klare sig selv.

Al magt til borgerne - fordi det er dem, vi er her for.

Vi er sammen med borgerne - fordi det er i mødet med borgeren, at det gode liv skabes.

Slip medarbejderne fri- fordi frihedsgrader skaber arbejdsglæde og nytænkning.

Ledelse med vilje - fordi god ledelse giver værdi for borgerne.

Læs mere og se en film om de fem ledetråde her.

Aktiviteter

Dagligdagen går med hverdagslivets aktiviteter, som fx at stå op, spise, snakke med medbeboere og personalet, forskellige aktiviteter, se TV, høre radio. Vi hjælper dig med de ting, du har brug for hjælp til, så du vedligeholder eller øger din funktionsevne og har en god hverdag. Som beboer har du en forløbsansvarlig og en kontaktperson, som er de to personer, der følger dig tættest, men du vil møde flere forskellige personer på plejehjemmet, fx også elever og studerende.

På infoskærmen kan du se oversigt over ugens fælles aktiviteter. Du kan fx deltage i:

•Danse-café

•Banko

•Musik og sang med flere forskellige ugedage

•Gymnastik

•Gå-ture, bl.a. i Vejlby Park, som vi aktivt er med til at udvikle

•Udflugter i vores bus

•Større, årlige arrangementer, fx grillfest, advents-arrangement i caféen og pårørende-aften om demens

Som beboer kan du aftale individuelle oplevelser sammen med personalet, og du er også meget velkommen til at komme med forslag til fælles aktiviteter. Plejehjemmet ligger i samme bygning som lokalcenter Vejlby, hvor der er mange forskellige aktiviteter, som du kan deltage i. Der er for eksempel gudstjenester i lokalcentrets café, og frivillige står klar til at hjælpe dig derhen, hvis du har brug for det.

Rigtig mange af vores aktiviteter er drevet af pårørende og frivillige. Sammen kan vi skabe de rigtig gode oplevelser for beboerne. 

Relation til beboerne

På plejehjemmene i Aarhus Kommune har vi altid fokus på, hvordan vi kan understøtte beboerne i at leve et selvstændigt og meningsfuldt liv. Alle beboere er forskellige og har forskellige opfattelser af, hvad et meningsfuldt liv indeholder. Vi har derfor altid fokus på, hvad der skaber livskvalitet og livsglæde for den enkelte med udgangspunkt i borgerens samlede livssituation.

Hvad enten en beboer har brug for sygepleje, genoptræning, pleje og/eller praktisk hjælp, har vi fokus på at tilrettelægge forløb for beboerne, der tager udgangspunkt i det, der motiverer den enkelte. Det gør vi i tæt samarbejde med beboeren og de pårørende.

Vi arbejder altid forebyggende og ud fra en rehabiliterende tilgang. Vi tager derfor afsæt i beboerens ressourcer og potentialer og har fokus på at støtte og motivere beboeren til at gøre mest muligt selv. Det kan være gennem vejledning, træning, oplæring, ved brug af hjælpemidler eller velfærdsteknologi.

Beboerne på plejehjemmet vil altid have tilknyttet en kontaktperson, der er den fagperson beboeren og de pårørende har den tætteste kontakt til.

Samarbejde med pårørende

Frivillig

Vi har et vennenetværk, som består af pårørende, der støtter op om diverse aktiviteter, og som fx hjælper med at dække bord til adventsarrangementet, deltager i banko, hjælper til med grillfesten, er chauffør i vores bussen m.m. Vi har også frivillige besøgsvenner og frivillige, der deltager i vores gåture. Flere er velkomne og gode ideer modtages gerne!

Råd

På plejehjemmet vil vi gerne inddrage pårørende i alt. Vi holder indflytningsmøder og borgerkonferencer sammen med den enkelte beboer, og døren til personalets så vel som til forstanderens kontor står åbne, når det er muligt - både beboere og pårørende er altid velkomne til at henvende sig.

På plejehjemmet er der et velfungerende Råd. Det består af alle med interesse for plejehjemmet, og rådet er bl.a. optaget af aktiviteter og dele af plejehjemmets drift. Rådet mødes cirka én gang i kvartalet, og medlemmerne bliver valgt på årsmødet, der ligger i årets første kvartal.

Personalet har i gennemsnit 11,7 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024

Tilsynsrapporter

Demensmærkning