Rehabiliteringscenter Hegnsgården
2850 Nærum
- Telefon
- 46115120
- Virksomhedsform
- Kommunal
- pleje-hegnsgaarden@rudersdal.dk
- Hjemmeside
- www.rudersdal.dk/hegnsgaarden
Om os
Boliger
30Beboere
30Lejligheder
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- Eget dyr tilladt tilgængelig
- Tekøkken ikke tilgængelig
- 2-værelseslejligheder ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke 500 - 1000 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
- Plejehjemslæge ikke tilgængelig
Faciliteter
- Sansehave tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Fælles dyr ikke tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Omgivelser
Hegnsgården
Plejecentret Hegnsgården ligger i Nærum op til en park og en lille sø.
Aktiviteter
For mange mennesker er det vigtigt at være aktive. På Hegnsgården er der alle hverdage mulighed for fysisk træning, socialt samvær og kulturelle tilbud. Det giver dagen struktur og indhold og højner livskvaliteten. Beboerne er meget velkommen til at deltage i de aktiviteter, der foregår.
Aktiviteter foregår primært i nærmiljøet, det vil sige i
afdelingerne. Men der er også fællesaktiviteter på tværs af afdelingerne.
Fællesaktiviteterne foregår både i afdelingerne, i aktivitetsterapien, i
festsalen og ud af huset.
I tråd med Rudersdal Kommunes sundheds- og forebyggelsespolitik,
har vi på Hegnsgården fokus på det gode liv med særlig fokus på sund kost,
fysisk aktivitet og mental sundhed. Det betyder, at vi opfordrer dig til at
deltage i alle de praktiske og personlige aktiviteter, du magter. At være aktiv
giver fysisk og mental sundhed.
"At være aktiv holder dine færdigheder ved lige og giver mental sundhed!"
Ergo- og fysioterapeuterne afprøver/ tilpasser og sørger for hjælpemidler, hvis du har behov for det.
Endvidere tester og vurderer ergo- og fysioterapeuterne dit funktionsniveau med henblik på at tilbyde vedligeholdende træning, hvis du ønsker og har behov for det. De vil også vejlede plejepersonalet og dine pårørende om, hvilken form for personlig hjælp, du har behov for samt hvad der skal til, for at du i videst muligt omfang bevarer – eller forbedrer dine færdigheder.
Træningslokalet står altid åbent, og du er velkommen til
selv at træne – også efter fysioterapeuternes arbejdstid. Det er en god idé at
fortælle plejepersonalet i din afdeling, hvis du går i træningslokalet alene.
I det hele taget opfordres du til at være så aktiv som muligt samt at gøre så meget som muligt selv.
For at vedligeholde så mange funktioner og færdigheder som muligt, tilbydes stolegymnastik 3 gange ugentlig i fys- ergoterapien ligesom der tilbydes andre fællesaktiviteter som for eksempel ture ud af huset i husets bus eller på dobbeltcykler, fællessang, bagning, banko og andre spil – alle med henblik på at opretholde færdigheder samt at skabe et hyggeligt socialt fællesskab.
HVER UGE
KLASSISKE KONCERTER
Hver tirsdag kl. 19.15 er der klassisk koncert ved en af vores beboere i festsalen. Der bydes på kaffe/te og kage.
Mandag:
10.30-11.00 – Siddende gymnastik (I terapien)
Tirsdag:
10.30-11.00 – Siddende gymnastik (I terapien)
13.30-15.00 – Fællessang (Pilegangen)
Eller erindringsdans se opslag vedr. dette (festsalen)
Onsdag:
13.30-15.00 – Spil (I afdelingerne)
Torsdag:
10.30-11.00 – Siddende gymnastik (I terapien)
13.30-15.30 – Bage-gruppe (Pilegangen)
Fredag:
10.30-11.30 – Styrke og balancetræning (I terapien)
HVER MÅNED
GUDSTJENESTE
Den første tirsdag hver måned afholdes Gudstjeneste af en af præsterne fra Nærum kirke i Kirkesalen på Hegnsgården. To gange om året afholdes en særlig Gudstjeneste i Nærum Kirke for Hegnsgården, med efterfølgende kirkekaffe. Hvis beboerne ønsker at komme i kirke om søndagen er medarbejderne behjælpelige med at bestille kirkebil.
FAMILIEAFTENER
Ca. en gang om måneden inviteres til familieaften for beboerne og deres pårørende på Pilegangen, middagen foregår i vores festsal.
ÅRLIGE AKTIVITETER
FASTELAVN
I februar afholdes fastelavn i festsalen. Det er en festlig dag, hvor vi og beboerne får besøg af børnehaven som kommer og slå katten og tønden.
PÅSKEFROKOST
Til påske holder vi påskefrokost for vores beboeren, hvor der også er musik.
SCT. HANS
Der afholdes en hyggelig aften i hver afdeling med heksepunch og lækkerier, og efter maden er der festligt samvær i afdelingerne.
VEDBÆK GARDEN
I slutningen af november kommer Vedbæk garden og spiller i festsalen.
HEGNSGÅRDENS FØDSELSDAG
Den 26.oktober har Hegnsgården fødselsdag hvor vi får lagkage og kakao på afdelingerne.
JULEARRANGEMENTER
Der er mange arrangementer i julemåneden. Som eksempel kan nævnes.
Fælles Julefrokost i festsalen.
Julefrokost på afdelingen.
Støttekredsen kommer og deler julestjerner og chokolade ud.
Lucia-optog gennem hele huset.
Vedbæk garden kommer.
Småkagebagning og julepyntning.
Relation til beboerne
KONTAKTPERSON
Du har en kontaktperson blandt medarbejderne, som har det nære samarbejde med dig. Kontaktpersonen vil have stort kendskab til din baggrund, plejebehov og ønsker.
PERSONLIG PLEJE
Mange mennesker er bekymrede for standarden for hjælp til personlig pleje. Imidlertid søger vi så vidt muligt at opfylde dine individuelle behov, som du har.
Vi planlægger sammen med dig ud fra individulle hensyn, hvordan plejen skal tilrettelægges. Som eksempel kan nævnes, at du kan få bad flere gange om ugen eller dagligt, hvis det er behovet.
Alle borgere varetager som udgangspunkt alle de funktioner eller delfunktioner, som de kan. Det kan være egenomsorg, personlig pleje og lignende opgaver. Det borgeren ikke kan varetage, får de naturligvis hjælp til. Andre opgaver såsom at tørre støv af på egen stue, hjælpe til med borddækning i fællesstuen, afrydning og lignende, forventes borgeren ligeledes at varetage i det omfang, det er muligt.
Alle borgere bliver ved indflytning, ved forandringer samt hvert ½ år vurderet ved ergoterapeut og fysioterapeut med henblik på at tilpasse og tilrettelægge de opgaver borgeren selv kan varetage og de opgaver, der skal forskellige grader af hjælp til. Derudover tages stilling til, hvilke hjælpemidler der er behov for
Samarbejde med pårørende
INDFLYTNINGSSAMTALE
For at man kan lære hinanden at kende så hurtigt som muligt, og afklare gensidige forventninger, vil afdelingslederen og beboerens kontaktperson invitere dig og din familie til en samtale inden for de første uger efter indflytning
FAMILIEKONTAKTPERSON
Det er en god idé, hvis der er en i din familie, der vil stå for den primære kontakt til Hegnsgården, og være den, der informerer resten af beboerens familie, i overensstemmelse med dine ønsker for samarbejdet. Det er også vigtigt for medarbejderne at vide, hvem der hjælper dig med indkøb, evt. administration af penge m.m.
MEDARBEJDER - KONTAKTPERSON
Der er knyttet en afdelingsleder og personale til hver afdeling. Hver beboer på Pilegangen vil have en medarbejder som kontaktperson.
Kontaktpersonen vil, i højere grad end andre medarbejdere, kende de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til hver enkelt beboer. Det vil også være kontaktpersonen, der står for planlægning og udførelse af din pleje i samråd med afdelingslederen.
BESØG
Familie og venner er altid velkomne på Hegnsgården når det passer dig, og naturligvis er de også velkomne til at deltage i dagens aktiviteter/arrangementer. Vi tænker, at det er naturligt, at du og din familie deltager i borddækning, kaffebrygning og oprydning i det omfang, man formår, så medarbejdernes ressourcer bruges på beboerne.
Personalet har i gennemsnit 19 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Dokumenter
Demensmærkning
Om os
Boliger
30Beboere
30Om boligerne
Plejecentret Hegnsgården ligger i Nærum op til en park og en
lille sø. Vi yder omsorg og pleje til den enkelte borger med respekt for
individuelle behov.
Boligen
Du vil flytte ind med dit eget indbo, lamper, gardiner og vaskbare dyner og puder. Når du indretter din bolig, skal du være opmærksom på, at vores medarbejdere skal kunne få plads til at hjælpe dig, så møblerne må ikke stå for tæt.
Har du små løse tæpper, skal der være skridsikker underlag, så hverken du eller medarbejderne falder. Hvis vi skal bruge hjælpemidler i din pleje, kan det af arbejds- og sikkerhedsmæssige årsager blive nødvendtigt at fjerne gulvtæppet. I det tilfælde taler vi sammen om det.
Syntes du, det er vanskeligt at indrette din bolig, kan du få hjælp af vores persoale.Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) kr.
Du skal betale husleje, el og varme i din plejebolig hver måned.
Lejen beregnes på baggrund af boligens omkostninger og den
enkelte beboers indtægt. Beboeren betaler 10 procent i leje af indkomst på op
til kr. 202.900 (2018). Hvis beboeren har en indkomst der overstiger dette
beløb, betales 20 procent i leje af den resterende indkomst. I lejen indregnes
beboerens forbrug af vand, varme og el.
Du betaler et fast beløb for husleje, varme og el hver
måned. Beregningen sker efter Socialministeriets fastsatte regler.
Opkrævningen sker via Rudersdal kommune. Der betales fra
indflytningsdagen og til boligen er tømt i forbindelse med fraflytning.
Rudersdal Kommune har tegnet en forsikring for privat
løsøre, privatansvar og simpelt tyveri for beboere på kommunens plejecentre.
Forsikringen dækker privat løsøre med op til 50.000 kr. pr. beboer – hvis der er tale om simpelt tyveri dog kun op til 10.000 kr. pr. beboer og med 500 kr. i selvrisiko. Herudover skal beboeren selv tegne forsikring.
Kontakt
2850 Nærum
- Telefon
- 46115120
- pleje-hegnsgaarden@rudersdal.dk
- Hjemmeside
- www.rudersdal.dk/hegnsgaarden
Mad
MAD OG MÅLTIDER - VISION
Mad- og måltidspolitikken på Hegnsgården skal medvirke til, at den enkelte
beboer får en god oplevelse og velsmagende mad, og samtidig sikre, at de
ernæringsmæssige behov hos den enkelte beboer bliver opfyldt.
MÅL
At sikre den enkelte beboer størst mulig livskvalitet, velbefindende og
funktionsniveau.
At sikre fokus på det rette ernæringstilbud til den enkelte beboer.
At skabe en fælles ramme for tilbud af mad i afdelingerne.
RÅVARER
Maden bliver så vidt muligt blive lavet af friske råvarer. Der bliver lagt stor
vægt på at bruge årstidens produkter. Rudersdal kommune har besluttet, at ved
udgangen af 2020 skal minimum 60% af råvarerne være økologiske.
TILBEREDNING
Tilberedning af maden sker i vores produktionskøkken hvor der er kostfagligt
personale ansat køkkenet er bemandet fra 6.30 til 18. I det ud omfang det kan
lade sig gøre, færdigøres maden på afdelingerne.
Menuens tilberedning vil tage udgangspunkt i, at de fleste beboere er
småtspisende og der vil blive lavet mad efter "principper for
småtspisende".
PRINCIPPER FOR SMÅTSPISENDE
Brug fede levnedsmidler til maden, da beboerne har behov for meget fedt.
Saucen skal være tilsat fløde.
Kun små mængder kartofler, grønt og frugt.
Servér mange små måltider.
MÅLTIDER
Morgenmaden mellem 8-10
Består af surmælksprodukter, morgenmadsprodukter, havregrød, øllebrød, brød, ost, marmelade og frugt efter beboernes ønske. Søndag kan der efter ønske serveres krydderboller, Ved specielle lejligheder kan der serveres røræg og bacon. Hvis der ønskes blødkogte æg, kan de tilberedes i fælleskøkkenet, og æggene opbevares i køleskabet på afdelingen.
Mellemmåltid formiddag
Der tilbydes drikke og eventuelt frugt. Til småtspisende tilbydes et ernæringsrigt mellemmåltid i form af koldskål, energidrik, chokolade, is eller varm kakao med flødeskum.
Frokostmåltidet ca. kl. 12.30
Der serveres brød og pålæg efter planlagt menuplan, som skal overholdes, da den er planlagt ud fra beboernes ønsker, samt et ernæringsmæssigt perspektiv. Der skal serveres 3 slags pålæg, sild og ost daglig, ca 1 gang om ugen serveres der enlun ret. Maden bliver anrettes og pyntes så den fremstår appetitvækkende og lækker, og danne grundlag for et hyggeligt måltid.
Eftermiddag ca. kl 14
Der serveres brød eller kage og eventuelt frugt.
Aftensmåltidet kl. 18
Der serveres hovedret og enten forret eller dessert, som er efter planlagt menuplan. Der kan som hovedregel ikke ændres på menuen, da den er bestemt af beboerne samt ud fra et ernæringsmæssigt perspektiv.
Sen aften
Der serveres kage, småkage eller ostemad.
Der tilbydes i løbet af dagen juice, saft, kaffe, the og mælkevarer efter behov. Øl, sodavand og vin kan købes.
Det samlede kosttilbud sikrer at borgerne får dækket deres ernæringsbehov, derfor er det vigtigt at borgerne tilbydes alle måltider. Hvis borgerne ikke kan indtage alle måltider, skal det overvejes om der skal tilbydes andre indsatser.
MÅLTIDERNE
Måltiderne er for mange mennesker nogle af dagens højdepunkter. Vi lægger vægt
på, at de foregår i en god atmosfære. Ved måltidet tager vi hensyn til den
enkelte beboers behov, og som udgangspunkt spiser beboerne i fællesstuen.
Beboerne kan hvis behovet er der spise på egen stue, men skal så vidt muligt
selv være med til at hente maden i køkkenet.
I fællesstuen deltager minimum 2 medarbejdere i måltiderne og tilbyder hjælp i nødvendigt omfang. De sørger for at skabe en samtale ved bordet og inddrage alle i samtalen. Dette skal sikre, at alle føler sig velkomne og styrke appetitten. Der er fokus på beboerne og deres appetit, så der hurtigt kan reageres, hvis der sker en ændring. Unødige forstyrrelser begrænses mest muligt, her tænkes op unødvendig gennemgang og færdsel gennem afdelingerne, oprydning mv. Vi skal give os god tid til det hyggelige måltid, som bør vare en time.
Hvert måltid skal indbyde til hygge. Bordet skal dækkes pænt, gerne med blomster og gerne med beboernes hjælp. Ved festlige lejligheder kan der bruges kulørte servietter og duge. Maden serveres på fade for at sikre individuelle behov og for at skabe en hjemlig atmosfære.
FØDSELSDAGE PÅ PILEGANGEN
Når en fast beboer har fødselsdag på Pilegangen, har fødselaren mulighed for at
bestemme dagens menu, og der er mulighed for at købe friskbagt kringle, boller
eller lagkage til husets beboere efter eget ønske.
MENUPLAN
Der udarbejdes en menuplan for en uge af gangen for frokosten, og for en måned
af gangen for aftensmåltidet. Hovedvægten i menuplanen lægges på traditionelle
danske retter for at sikre beboernes tryghed og genkendelse af maden. Der
lægges vægt på, at der i weekenden og helligdage serveres søndagsretter. I
planlægningen tages der hensyn til årets traditioner og fester. Der vil blive
vist individuelle hensyn til særlige behov på grund af allergi, kultur og
religion.
De køkkenfaglige medarbejdere er ude og spise på afdelingerne 2 gange om ugen, hvor de snakker med beboerne om deres ønsker m.m.
HYGIEJNE
Maden skal til enhver tid overholde gældende fødevarelovgivning. Der bliver
dokumenteret egenkontrol i køkkenet, og kontrolbesøg dokumenteres ved ophæng i
indgang til huset og på hver afdeling.
INDIVIDUELLE ERNÆRINGSMÆSSIGE HENSYN
Beboernes behov for ernæring og diæter er i centrum og aftales med
kontaktperson og Økonoma.
Der vil være opmærksomhed på tand- og synkestatus, der kan betyde, at der skal
serveres mad med ændret konsistens.
Beboerens BMI vil blive beregnet ved indflytning og efter behov. Er der behov for det bliver borgerne ernæringsvurderet, dette gøres af det kostfaglige personale.
Ved lavt BMI under 24 vil der blive iværksat ekstra opmærksomhed på beboerens ernæring. Der vil være opmærksomhed på utilsigtet vægttab. Der skal altid udarbejdes en handleplan i Nexus ved øget opmærksomhed på faldende/stigende vægt hos den enkelte beboer. Beboer og evt. familie skal orienteres og inddrages i konsekvenserne af faldende/stigende ernæringsstatus. Hvis denne ikke ønsker en særlig ernæringsindsats, skal det dokumenteres. Kostfaglig konsulent skal altid konsulteres ved afklaring.
Om ydelser med egenbetaling
SERVICEPAKKE MED MAD, TØJVASK MM
·
Vask af personligt tøj (se afsnit tøj/vask).
·
Vask/leje af linned og håndklæder (se afsnit
tøj/vask).
·
Rengøringsartikler og toiletpapir.
·
Vinduespudsning 2 gange årligt.
Hvis du fx skal på ferie eller besøger familie/venner, kan
du afbestille din middag m. m. i perioder. Du skal afbestille senest 3 dage før
inden kl. 12 til medarbejderne i huset, og prisen vil blive reguleret via din
månedsregning i løbet af de kommende 3 måneder.
Hvis du gerne i mindre omfang, vil have en gæst til at
deltage i et måltid, skal medarbejderne have besked dagen før. Prisen på
måltider oplyses i huset.
Hvis du i øvrigt har familie og venner på besøg, er det på
samme måde, som I er vant til I Jeres familie. I sørger selv for Jeres
forplejning, men har du ikke plads nok i din lejlighed, kan I leje festsalen
eller glasstuen. De kan reserveres hos vores ledende Økonoma.
TØJ/VASK
Den Servicepakke, du får tilbudt ved indflytning, giver tilbud om vask og leje
af linned. Det betyder, at du får sengetøj, håndklæder m.m. fra Vaskeriet og
dit personlige tøj vasket på Hegnsgården. Ønsker du ikke denne aftale, skal du
selv sørge for vask.
Tøj, dyner og puder der ikke tåler vask, sendes til rensning
af dine pårørende. Det er ikke muligt at få håndvasket privat tøj.
MÆRKNING AF TØJ
Tøjet skal mærkes ved indflytningen. Ønsker du at oldfruen skal gøre dette,
aftales det ved indflytningen.
Husk at nyt tøj skal mærkes inden det tages i brug eller lægges på plads i
skabe eller skuffer. Således får du dit eget tøj tilbage efter vask. Vi sætter
stor pris på, at tøjet er rent ved indflytningen.
Du får gjort rent i henhold til Rudersdal Kommunes standard af et privat
rengøringsfirma hver 2 uge, dog vil badeværelset blive rengjort 2 gange
ugentligt. I dørkarmen til din lejlighed er der markeret, hvilken dag du vil få
gjort rent.
Rengøringsartikler og toiletpapir betales via Servicepakken, som aftales i forbindelse
med indflytning.
Der bliver pudset vinduer af vores firma 2 gange om året.
Det betales også over Servicepakken.
Hver måned betaler du for en servicepakke. Den dækker mad, tøjvask og rengøring. Du kan se, hvad servicepakken indeholder, og hvad den koster i denne pdf-fil.
Kontakt
2850 Nærum
- Telefon
- 46115120
- pleje-hegnsgaarden@rudersdal.dk
- Hjemmeside
- www.rudersdal.dk/hegnsgaarden