Plejecenter Byageren
2850 Nærum
- Telefon
- 46113850
- Virksomhedsform
- Kommunal
- byageren@rudersdal.dk
- Hjemmeside
- www.rudersdal.dk/byageren
Om os
Boliger
72Beboere
72Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- Eget dyr tilladt tilgængelig
- 2-værelseslejligheder ikke tilgængelig
- Internet ikke tilgængelig
- TV-Pakke ikke tilgængelig
I området
- Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
- Afstand til kirke 500 - 1000 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Plejehjemslæge tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb ikke tilgængelig
- Tilknyttet fodterapeut ikke tilgængelig
- Tilknyttet tandlæge ikke tilgængelig
- Tilknyttet frisør ikke tilgængelig
Faciliteter
- Fælles dyr tilgængelig
- Sansehave tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet ikke tilgængelig
Aktiviteter
- Beboerråd tilgængelig
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Byagerens motto: Leve livet...hele livet.
Omgivelser
Leve -bo- miljø koncept
Aktiviteter
På Plejecenter Byageren arbejder vi ud fra leve-bo-miljø konceptet med udgangspunkt i Mette Søndergaard bog: "Livet i leve-bomiljø".
Beboerne bestemmer selv, hvordan deres dagligdag skal forløbe, hvilke aktiviteter de ønsker at deltage i, hvornår de vil være i fællesskabet og hvornår de vil være i deres private lejlighed.
Alligevel har vi tidspunkter, der danner struktur på dagen,
men som kan afviges ved spontane indfald, f.eks. en skovtur.
For mange mennesker er det vigtigt at være aktive. På Byageren er der alle hverdage mulighed for fysisk træning, socialt samvær og kulturelle tilbud. Det giver dagen struktur og indhold og højner livskvaliteten. Beboerne er meget velkommen til at deltage i de aktiviteter, der foregår, både de praktiske med tøjvask og madlavning og de mere hobbybetonede. Nedenfor er listet de faste arrangementer
Fysisk træning
I træningssalen tilbyder vores terapeuter hver dag træning, enten individuelt eller på hold. Vi har stolegymnastik, musik og bevægelse, motionscykler, styrketræning, balancetræning mm. Om sommeren træner vi meget udenfor.
Social samvær
Hver dag er der hyggestunder enten i det hus, man bor i, eller i nabohuset. Vores musiker spiller på skift i husene gennem ugen. Derudover er der mulighed for at deltage i madlavning og andre daglige gøremål, og være med til at planlægge ugens aktiviteter.
Weekends
I weekenden er der ikke så mange medarbejdere på arbejde.
Det er derfor et godt tidspunkt for familiebesøg. Men nogle gange kommer
der frivillige hjælpere, fx fra ”Byagerens Venner”, og afholder et
hyggeligt arrangement. Det kan være et foredrag eller bankospil.
Ellers byder weekenden på almindelig hjemlig hygge, en tur i haven, hvis vejret
er til det, eller en god film i fjernsynet
Bustur
Hver onsdag kl.14.15 er der bustur ”Ud i det blå” i Byagerens minibus. Turen køres af frivillige. Ved behov kører medarbejder med. Der er en beskeden deltagerbetaling.
Café Kig-ind
Hver torsdag kl. 14.30 er der cafe i fællessalen med uforpligtende socialt samvær. Der kan nydes kaffe, te, Irish coffee, Bailey, vin, kage, chips etc. i hyggelige omgivelser. Vores musiker spiller klaver i baggrunden. Kaffe/te og kage er gratis for beboerne, mens der skal betales for vin og spiritus. Beboerne er meget velkomne til at tage familie og venner med. Det er rart at få fælles oplevelser med sin familie
Fredagssang
Fællessang 3 fredage i måneden kl. 14.30 med kaffe og kage i fællessalen. Vi har en pianist, der spiller op til fællessang, og en forsanger, der hygger om beboerne. Beboerne er velkomne til at invitere familie og venner med.
FREDAGSBAR
En gang om måneden afholder vi fredagsbar med tema, f.eks. portvin, øl eller cocktails. Vi spiller dart, billard eller andre spil, hører musik og hygger os med hinanden. Familie og venner er velkomne.
Hver måned
Gudstjeneste
Den første tirsdag hver måned afholdes Gudstjeneste af en af præsterne fra Nærum kirke i fællessalen. To gange om året afholdes en særlig Gudstjeneste i Nærum Kirke for Plejecenter Byageren og Hegnsgården, med efterfølgende kirkekaffe. Hvis beboerne ønsker at komme i kirke om søndagen er medarbejderne behjælpelige med at bestille kirkebil.
Banko
Den første søndag i måneden er der banko i fællessalen, arrangeret af frivillige fra Byagerens Venner
Klassisk musik
En gang om måneden spiller en frivillig fra Byagerens Venner, udvalgte cd´ere med klassisk musik. Det annonceres i Agerposten.
Danse Cafe
Den sidste torsdag i måneden kl. 10.30 er der, med hjælp fra frivillighedshuset, dansecafe på skift i Husene. Alle er velkomne
Klassiske koncerter
En gang om måneden kl. 19.15 er der klassisk koncert ved vores huspianist i fællessalen. Der bydes på kaffe/te og kage, og beboernes familie og venner er hjerteligt velkomne til at deltage.
Biograf
En gang om måneden kl. 19.15 vises biograffilm i ”Teater Caféen” i fællessalen. Der serveres lidt godt til ganen.
Kultur arrangementer
En gang om måneden kl. 19.15 arrangeres et kulturelt tilbud i fællessalen. Der serveres kaffe/te og kage.
Familieaftener
Et par gange i løbet af året inviteres til familieaftener
med et oplæg i fællessalen først, og derefter fællesspisning i boenhederne.
Fastelavn
I februar afholdes fastelavnsfest i fællessalen. Det er en festlig dag, hvor vi og beboerne samt beboernes families børn/børnebørn og medarbejdernes børn slår katten af tønden. Efterfølgende får vi fastelavnsboller, kakao, kaffe og te. Der er godteposer til alle børn.
Wienercafe
I maj afholdes Wienercafe i fællessalen. En festlig
eftermiddag, hvor vi har tryllet fællessalen om til et konditori som i de gode
gamle dage. Servitricerne har kapper på håret og små hvide forklæder, og de
serverer kager af alle slags til kaffe med avec. Vi har tre musikere, der
spiller wienermusik.
Sommerudflugt
I maj/juni arrangerer hvert Hus en udflugt, med frokost. Vi
kører i bussen gennem den grønne skov, og finder et hyggeligt sted at spise.
Sct. Hans
Der afholdes en hyggelig aften i hvert hus med
heksebryg og lækkerier, og efter maden er der festligt samvær i fællessalen.
Vedbæk Havn
Hver sommer afholdes Husvise ture til Vedbæk Havn (eller en
anden havn). Vi kører i vores bus og har madpakker med.
Sommerfestival
Hvert år afholdes vi en festlig dag med underholdning,
aktiviteter og konkurrencer. Vi mødes til fælles morgenbord i
fællessalen, og så fortsætter dagen med sjov og ballade. Til frokost er der
grillpølser og fadøl mm. og dagen sluttes af med kaffe/te og kage. Beboernes
familie og venner er velkomne til at deltage.
Byagerens Fødselsdag
Den sidste mandag i september får vi boller, lagkage og
kakao i husene, for at markere indflytningen i 2012.
Efterårsfest
Om efteråret holder vi en større fest i fællessalen. Her
serveres god mad og underholdning, efterfulgt af musik og dans. Beboernes
familie er velkomne, men skal betale egne kuverter. Af pladshensyn kan der være
begrænset tilmelding.
Juletræsfest
Stor traditionel Juletræsfest i fællessalen den første
søndag i december. Vi får besøg af Julemanden, børnene danser om juletræet og
får godteposer. Og så har vi en juletombola, der er meget populær, hvor
gevinsterne er sponsoreret og overskuddet går til beboeraktiviteter. Der
serveres glögg og æbleskiver, sodavand te og kaffe. Alt inkluderet i en
fornuftig billetpris. Vi håber altid på mange deltagere.
Juletur
Hvert år arrangerer hvert hus en indkøbstur til Lyngby
Storcenter eller anden juleudstilling efter beboernes ønske.
Julearrangementer
Der er mange arrangementer i julemåneden. Som eksempel kan nævne:
Hvert hus afholder julefrokost.
Mølleåkoret kommer på besøg.
Lucia-optog gennem hele huset.
Vedbæk garden kommer.
Småkagebagning og julepyntning.
Fløjtekoncert
Hvert år mellem Jul og Nytår afholder vi klassisk
fløjtekoncert på højt niveau i fællessalen. Beboernes familier og venner er
hjerteligt velkomne.
Familie og Venner
Familie og venner er altid velkomne til at deltage. Det kan være hyggeligt for Jer som familie at få fælles oplevelser, og vi har altid brug for en hjælpende hånd.
Relation til beboerne
KONTAKTPERSON
Du har en kontaktperson blandt medarbejderne, som har det nære samarbejde med dig. Kontaktpersonen vil have stort kendskab til din baggrund, plejebehov og ønsker.
PERSONLIG PLEJE
Mange mennesker er bekymrede for standarden for hjælp til personlig pleje. Imidlertid søger vi så vidt muligt at opfylde de individuelle behov, som du har.
Vi planlægger sammen med dig ud fra individulle hensyn, hvordan plejen skal tilrettelægges. Som eksempel kan nævnes, at du kan få bad flere gange om ugen, hvis det er behovet.
I det ene af vores 6 huse har alle lejligheder installeret vaske- skylletoiletter, for at afprøve, om det giver større selvhjulpenhed og komfort.
Samarbejde med pårørende
Indflytningssamtale
For at man kan lære hinanden at kende så hurtigt som
muligt, og afklare gensidige forventninger, vil afdelingslederen
og beboerens kontaktperson invitere dig og din familie til en samtale
inden for de første uger efter indflytning
Det er en god idé, hvis der er en i din familie, der
vil stå for den primære kontakt til Byageren, og være den, der informerer
resten af beboerens familie, i overensstemmelse med dine ønsker for
samarbejdet. Det er også vigtigt for medarbejderne at vide, hvem der
hjælper dig med indkøb, evt. administration af penge m.m.
Der er knyttet en afdelingsleder og et personaleteam til
hvert hus Hver beboer i huset vil have en medarbejder som
kontaktperson.
Kontaktpersonen vil, i højere grad end andre medarbejdere, kende de særlige
forhold, der gør sig gældende i forhold til hver enkelt beboer. Det vil også
være kontaktpersonen, der står for planlægning og udførelse af din pleje i
samråd med afdelingslederen.
Familie og venner er altid velkomne på Byageren når det
passer dig, og naturligvis er de også velkomne til at deltage i dagens
aktiviteter/ arrangementer. Vi tænker, at det er naturligt, at du og
din familie deltager i borddækning, kaffebrygning og oprydning i det
omfang, man formår, så medarbejdernes ressourcer bruges på beboerne.
Kaffe og te er gratis for familie og venner, i det omfang,
der er noget i kanderne. Man er selvfølgelig velkommen til at give et økonomisk
bidrag til beboernes aktivitetskasse.
Personalet har i gennemsnit 19,5 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Dokumenter
Tilsynsrapporter
Demensmærkning
Om os
Boliger
72Beboere
72Om boligerne
Plejecenter Byageren ligger i Nærum, tæt på Nærum Hovedgade,
Nærum Torv og Jægersborg Hegn. Byageren blev indviet i 2012.
Boligen
Møbler i din lejlighed
Du flytter ind med dit eget indbo, lamper, gardiner og
vaskbare dyner og puder. Hvis du er interesseret i at købe brugte gardiner er
det måske muligt, du kan spørge medarbejderne. Når du indretter din lejlighed,
skal du være opmærksom på, at medarbejderne skal kunne få plads til at hjælpe
dig, så møblerne må ikke stå for tæt.
Synes du, det er vanskeligt at indrette din bolig, kan du få
hjælp af vores ergoterapeut.
Vi har et elektronisk nøglesystem, og du kan få udleveret op
til tre nøglebrikker, der giver adgang til din lejlighed. I din lejlighed
findes et værdiskab, der er aflåst. Det er en afgrænset gruppe af medarbejdere,
der har adgang til værdiskabet, og du og din familie kan få nøgleadgang, hvis I
ønsker det. I kan også få nøgleadgang til hoveddøre og havedøre.
Af sikkerhedsmæssige årsager må du ikke udlevere din pinkode
til medarbejderne. Derfor må din familie eller din økonomiske værge hjælpe dig
med pengesager, der kræver pinkode adgang.
Vil du holde en fest, eller have en sammenkomst, hvor din
lejlighed ikke er stor nok, kan du låne fællessalen. Du skal reservere
fællessalen hos sekretæren.
Der findes telefon-, internet- og TV-stik i alle boligerne.
Radio og TV findes desuden i dagligstuerne.Du skal selv bestille flytning af
telefon hos teleselskabet. Du skal betale sædvanligt telefonabonnement.
Du skal også betale licens, hvis du ikke er dækket af en
hjemmeboende ægtefælles licens.
Da man på Byageren bor i eget hjem, og er Herre i eget Hus,
har vi selvfølgelig hverken faste sengetider eller andre regler, der begrænser
den personlige frihed. Men vi har et par ting, vi vil gøre opmærksom på.
Af hensyn til brandfare vil vi bede om, at du ikke bruger
levende lys i din lejlighed. For din og de andre beboeres sikkerhed beder vi
om, at du ikke ryger i sengen. Vi ved, at det er meget svært for nogle at
overholde, og i så fald må medarbejderne inddrages for særlige
sikkerhedsforanstaltninger.
På Byageren er dyr meget velkomne på besøg, hvis det er
venlige og renlige dyr. Hvis du gerne vil flytte ind med et dyr, vil det være
for krævende at anskaffe en hundehvalp, men din gamle hund eller kat må
du gerne tage med dig, hvis den ikke vil kræve for meget opmærksomhed fra
medarbejderne.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) kr.
Der betales husleje hver måned. Lejen består af:
Varme à conto
Vand à conto
El
Forbrug af varme og vand afregnes årligt efter måler. Der fremsendes årsregnskab for hver bolig.
Forbrug af el afregnes efter måler til DONG energy.
Lejen er en balanceleje, det vil sige, at lejen fastsættes ud fra budgettet, således at udgifterne svarer til omkostningerne og skal balancere med huslejeindtægterne.
Udgifter til antenne afhænger af valg af pakke.
Der er mulighed for at søge boligydelse via Udbetaling
Danmark til boligen. Boligydelsen afhænger af beboerens indkomst, formue,
boligudgift samt boligens størrelse.
Der er mulighed for at søge om hjælp til varmeudgiften via
Udbetaling Danmark. Varmetillæggets størrelse afhænger af beboerens indkomst og
formue samt det årlige varmeforbrug.
Rudersdal Kommune har tegnet en forsikring for privat
løsøre, privatansvar og simpelt tyveri for beboere på kommunens plejecentre.
Forsikringen dækker privat løsøre med op til 50.000 kr. pr. beboer – hvis der er tale om simpelt tyveri dog kun op til 10.000 kr. pr. beboer og med 500 kr. i selvrisiko.
Herudover skal beboeren selv tegne forsikring.
Kontakt
2850 Nærum
- Telefon
- 46113850
- byageren@rudersdal.dk
- Hjemmeside
- www.rudersdal.dk/byageren
Mad
Vision
Mad- og måltidspolitikken på Byageren skal medvirke til, at
den enkelte beboer får en god oplevelse og velsmagende mad, og samtidig sikre,
at de ernæringsmæssige behov hos den enkelte beboer bliver opfyldt.
Mål
At sikre den enkelte beboer størst mulig livskvalitet,
velbefindende og funktionsniveau.
At sikre fokus på det rette ernæringstilbud til den enkelte
beboer.
At skabe en fælles ramme for tilbud af mad i boenhederne.
Råvarer
Maden vil så vidt muligt blive lavet af friske råvarer. Der
bliver lagt stor vægt på at bruge årstidens produkter. Rudersdal kommune har
besluttet, at ved udgangen af 2020 skal minimum 60% af råvarerne være
økologiske.
Tilberedning
Tilberedning af maden sker i boenhedens køkken, tæt på
beboerne og eventuelt med beboernes hjælp, i det omfang de har lyst til og
mulighed for det. Denne nærhed har betydning, da madduftene stimulerer
appetitten. Der er i hver afdeling ansat en kostfaglig medarbejder, og ved
fridage og om aftenen er det de sundhedsfaglige medarbejdere, der står for
tilberedningen af maden.
Menuens tilberedning vil tage udgangspunkt i, at de fleste
beboere er småtspisende og der vil blive lavet mad efter ”principper for
småtspisende”.
Principper for småtspisende
Brug fede levnedsmidler til maden, da beboerne har behov for
meget fedt. Sovse skal være opbagte med tilsat fløde.Kun små mængder kartofler,
grønt og frugt. Servér mange små måltider. Begræns indtag af saftevand og
server i stedet energirige drikkevarer.Næringstætheden kan reduceres til
beboere med behov herfor, ved at begrænse mængden af de fedtrige elementer og i
stedet give ekstra af de fedtfattige elementer.
Måltider
Morgenmaden:
Morgenmaden består af surmælksprodukter,
morgenmadsprodukter, havregrød, øllebrød, brød, ost, marmelade og frugt efter
beboernes ønske. Søndag kan der efter ønske serveres krydderboller, tebirkes
eller wienerbrød. Ved specielle lejligheder kan der serveres røræg og bacon.
Hvis der ønskes blødkogte æg, kan de tilberedes i fælleskøkkenet, men æggene
opbevares i køleskabet i teamkøkkenet eller hos den enkelte beboer.
Der tilbydes drikke og eventuelt frugt. Til småtspisende
tilbydes et ernæringsrigt mellemmåltid i form af koldskål, energidrik,
chokolade, is eller varm kakao med flødeskum.
Der serveres hovedret og enten forret eller dessert, som er
efter planlagt menuplan. Der kan som hovedregel ikke ændres på menuen, da
den er bestemt af beboerne.
Der serveres brød eller kage og eventuelt frugt.
Der serveres brød og pålæg efter planlagt menuplan,
som skal overholdes, da den er planlagt ud fra beboernes ønsker. Der skal
serveres 5 slags pålæg daglig, 1 slags pålæg kan skiftes ud med en lun ret.
Maden skal anrettes og pyntes så den fremstår appetitvækkende og lækker, og
danne grundlag for et hyggeligt måltid.
Det er muligt at bytte om på middag og aften, hvis det er
efter beboernes ønske og efter aftale.
Der serveres kage, småkage eller ostemad.
Der tilbydes i løbet af dagen juice, saft, kaffe, the og
mælkevarer efter behov. Øl, sodavand og vin kan købes.
Måltiderne
Måltiderne er for mange mennesker nogle af dagens
højdepunkter. Vi lægger vægt på, at de foregår i en god atmosfære. Ved måltidet
tager vi hensyn til den enkelte beboers behov, og beboeren kan frit vælge, om
måltidet skal indtages i fællesstuen eller i egen bolig. I fællesstuen deltager
medarbejdere i måltiderne og tilbyder hjælp i nødvendigt omfang. De sørger for
at skabe en samtale ved bordet og inddrage alle i samtalen. Dette skal sikre,
at alle føler sig velkomne og styrke appetitten. Der er fokus på beboerne og
deres appetit, så der hurtigt kan reageres, hvis der sker en ændring. Unødige
forstyrrelser begrænses mest muligt. Vi skal give os god tid til det hyggelige
måltid, som nemt kan komme til at vare en time.
Hvert måltid skal indbyde til hygge. Bordet skal dækkes
pænt, eventuelt med blomster og gerne med beboernes hjælp. I weekenden og ved
festlige lejligheder kan der bruges kulørte servietter og duge. Maden serveres
på fade for at sikre individuelle behov og for at skabe en hjemlig atmosfære.
Fødselsdage
Når en beboer har fødselsdag, har fødselaren mulighed for at
bestemme dagens menu, og der vil blive serveret friskbagt kringle, boller eller
lagkage til husets beboere efter ønske.
Menuplan
Der udarbejdes en menuplan for en uge af gangen, både for
middags- og aftensmåltidet. Dette foregår i et samarbejde mellem husets beboere
og medarbejderne, indenfor de økonomiske rammer. Hovedvægten i menuplanen
lægges på traditionelle danske retter for at sikre beboernes tryghed og
genkendelse af maden. Der lægges vægt på, at der søndage og helligdage serveres
søndagsretter. I planlægningen tages der hensyn til årets traditioner og
fester. Der vil blive vist individuelle hensyn til særlige behov på grund af
allergi, kultur og religion.
Hygiejne
Maden skal til enhver tid overholde gældende
fødevarelovgivning. Der bliver dokumenteret egenkontrol i køkkenet, og
kontrolbesøg dokumenteres ved ophæng i indgang til huset. Medarbejderne har
forklæde på, når de arbejder i køkkenet.
Individuelle ernæringsmæssige hensyn
Beboernes behov for ernæring og diæter er i centrum og
aftales med kontaktperson og kostfaglig konsulent.
Visse diæter skal være lægeordinerede.
Om ydelser med egenbetaling
Servicepakken er en skriftlig aftale du indgår med Rudersdal
kommune.
·
Alle måltider, kaffe/te, mælkeprodukter, juice
og saft.
·
Vask af personligt tøj (se afsnit tøj/vask).
·
Vask/leje af linned og håndklæder (se afsnit
tøj/vask).
·
Rengøringsartikler og toiletpapir.
·
Vinduespudsning 2 gange årligt.
Hvis du fx skal på ferie eller besøger familie/venner,
kan du afbestille din middag m. m. for en enkelt dag eller for en periode. Du
skal afbestille senest dagen før inden kl. 12 til medarbejderne i huset, og
prisen vil blive reguleret via din månedsregning i løbet af de kommende 3
måneder.
Den Servicepakke, du får tilbudt ved indflytning, giver tilbud om vask og leje
af linned. Det betyder, at du får sengetøj, håndklæder m.m. fra Vaskeriet og
dit personlige tøj vasket på Byageren. Ønsker du ikke denne aftale, skal du
selv sørge for vask.
I dit hus er et vaskerum, hvor vi eller du selv kan maskinvaske dit personlige
tøj. Dit tøj bliver ikke blandet med andre beboeres tøj, og det behøver derfor
ikke at blive mærket. Du skal være opmærksom på, at vi vasker tøjet på dit
ansvar, og selvom vi er omhyggelige, kan vi komme til at fejlsortere tøj.
Derfor er det en hjælp, at vaskemærkerne ikke klippes ud af tøjet.
Det kan være en fordel, at du køber tøj, der holder sig pænt
ved 40° maskinvask.
Af hensyn til medarbejderne skal vasketøjskurven være på
hjul, derfor stiller Byageren en vasketøjskurv til rådighed.
Du har mulighed for selv at købe og opsætte vaskemaskine i
dit badeværelse, hvis du gerne vil have din egen maskine.
Har du tøj eller gardiner, der skal renses, vil vi hjælpe dig med at få det
sendt til renseriet for din egen regning.
Du får gjort rent i henhold til Rudersdal Kommunes standard af et privat
rengøringsfirma hver 2 uge, dog vil badeværelset blive rengjort 2 gange
ugentligt. I dørkarmen til din lejlighed er der markeret, hvilken dag du vil få
gjort rent.
Rengøringsartikler og toiletpapir betales via Servicepakken,
som aftales i forbindelse med indflytning.
Der bliver pudset vinduer af vores firma 2 gange om året. Det betales også over
Servicepakken.
Kontakt
2850 Nærum
- Telefon
- 46113850
- byageren@rudersdal.dk
- Hjemmeside
- www.rudersdal.dk/byageren