Brovst friplejehjem

Brovst friplejehjem
Brovst friplejehjem Stationsvej 18
9460 Brovst
Telefon
72625700
Virksomhedsform
Friplejebolig
E-mail
leder@brovstfriplejehjem.dk
Hjemmeside
Brovst friplejehjem

Om os

Boliger

30

Beboere

31

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
  • Eget dyr tilladt (Ikke oplyst)

I området

  • Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Mulighed for tilkøb tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
  • Sansehave tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

Her skal alle føle sig velkomne i fællesskabet, hvor nære relationer og samvær vægtes højt.

Omgivelser

Brovst friplejehjem ligger i naturskønne omgivelser på en 20.000 m2 stor grund, hvor vi har god plads til både frugttræer, orangeri på 70 m2 og dyrehold i form af høns og får. I nærheden af demensafdelingen ligger en sansehave. De store grønne områder giver mulighed for eksempelvis gåture samt udfordre alle sanser. Brovst friplejehjem ligger ca 500 meter fra centrum. Men med vores egen bus og en el-cykel er der aldrig langt til en shoppetur i en af byens butikker.

Værdier og holdninger

sang_dans

Brovst friplejehjem bygger på de værdier bestyrelsen for Brovst friplejehjem definerede, da man satte sig for at etablere plejehjemmet. Bestyrelsen for friplejehjemmet besluttede, at det skulle være et non-profit plejehjem, der økonomisk hvert år hviler i sig. Det betyder, at det økonomiske overskud, der måtte være i driften, ikke skulle gå til aktionærer, andre interessenter  eller dække et underskud ved et andet plejehjem. Et eventuelt overskud skal i stedet gå tilbage til beboerne og personalet. Det er klart, at dette bringer en anden forståelse ind til det personale, der arbejder på Brovst friplejehjem, at samarbejdet om den daglige drift er et fælles anliggende i højere grad end på et offentligt drevet plejehjem. Dette giver mere energi, hvilket også har været bestyrelsen ærinde med at etablere et friplejehjem.

Bestyrelsens overordnede værdi for beboernes liv på Brovst friplejehjem er:  "Værdighed og selvværd for den enkelte beboer. Selvom du er blevet gammel og svagelig, og derfor har behov for hjælp til den personlige pleje og omsorg, er det ikke ensbetydende med, at dine intellektuelle, personlige behov af den grund er blevet mindre. Det er derfor vigtigt at tilgodese den enkelte beboer."
Hvis man ønsker at læse mere om de værdier, Brovst friplejehjem bygger på, henviser vi venligst til Brovst friplejehjems hjemmeside under menupunktet "Om os".

Aktiviteter

Vi har en socialpædagog ansat, der koordinerer og planlægger aktiviteter og arrangementer. Hver måned udgives en oversigt over de aktiviteter og arrangementer, der er planlagt for den kommende måned.  Således kan den enkelte beboer orientere sig om, hvad man ønsker at deltage i samt glæde sig til det. Der er planlagt arrangementer og aktiviteter såvel formiddag som eftermiddag alle ugens hverdage. Der er faste arrangementer eksempelvis tirsdag formiddage, hvor de frivillige tilbyder sang og musik. Et andet eksempel er busture mandag, onsdag og fredag formiddage, hvor to frivillige sammen med en medarbejder kører ud i det blå, til arrangementer uden for plejehjemmet, på restaurant eller det som årstiderne tilskriver.

Relation til beboerne

beboere_personale

I henhold til vores ansvar for beboernes sundhed og helbred har vi stort fokus på en faglig stærk og professionel relation til beboerne.
Den professionelle relation er et vigtigt arbejdsredskab, da en mere privat relation vil gøre, at dømmekraften og dermed evnen til at se helheden i beboerens tilstand meget nemt vil være påvirket.
Den professionelle relation derimod giver et ligeværdigt og troværdigt samarbejde mellem beboer og personale om de fysiske, psykiske og sociale udfordringer, den enkelte beboer måtte have.
Dette betyder konkret, at personalet på Brovst friplejehjem respekterer den enkelte beboers ønsker og behov indenfor såvel Service- som Sundhedslovens rammer, da personalet er forpligtet til at arbejde samvittighedsfuldt i henhold til de opgaver, der kræves og forventes udført.

Samarbejde med pårørende

Da vi er forpligtet til at informere pårørende, om undersøgelser og behandling, hvis beboeren ikke selv er i stand til at give det fornødne samtykke, er et godt samarbejde med pårørende en vigtig forudsætning. 
Samarbejdet med pårørende starter ofte længe inden indflytningen på hjemmet, da mange af vores beboere og deres pårørende allerede inden beboeren er visiteret til plejehjemsbolig har set Brovst friplejehjem.
Et stykke tid efter indflytningen holdes der indflytningssamtale, hvor alle tænkelige forhold fremlægges med henblik på afstemning af forventninger til samarbejdet. Her får vi også snakket om de helbredsmæssige forhold, der skal være opmærksomhed på.
Den løbende dialog mellem personalet og de pårørende sikrer, at alle har samme vidensniveau om, hvordan det går, så der ikke pludseligt opstår situationer, der kan  kompromittere den tillid, der er afgørende for at godt samarbejde. Samarbejdet med pårørende sker altid i gensidig forståelse mellem personalet og den enkelte beboer.
De pårørende er orienteret om deres mulighed for at give deres mening til kende i blandt andet bruger/pårørenderådet.