Brovst friplejehjem
9460 Brovst
- Telefon
- 72625700
- Virksomhedsform
- Friplejebolig
- leder@brovstfriplejehjem.dk
- Hjemmeside
- Brovst friplejehjem
Om os
Boliger
30Beboere
31Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 2-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
- Eget dyr tilladt (Ikke oplyst)
I området
- Afstand til indkøb 500 - 1000 meter tilgængelig
Mad
- Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
Ydelser
- Mulighed for tilkøb tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
Faciliteter
- Fælles dyr tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
- Sansehave tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
Aktiviteter
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Pårørenderåd tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Her skal alle føle sig velkomne i fællesskabet, hvor nære relationer og samvær vægtes højt.
Omgivelser
Brovst friplejehjem ligger i naturskønne omgivelser på en 20.000 m2 stor grund, hvor vi har god plads til både frugttræer, orangeri på 70 m2 og dyrehold i form af høns og får. I nærheden af demensafdelingen ligger en sansehave. De store grønne områder giver mulighed for eksempelvis gåture samt udfordre alle sanser. Brovst friplejehjem ligger ca 500 meter fra centrum. Men med vores egen bus og en el-cykel er der aldrig langt til en shoppetur i en af byens butikker.
Værdier og holdninger
Brovst friplejehjem bygger på de værdier bestyrelsen for Brovst friplejehjem definerede, da man satte sig for at etablere plejehjemmet. Bestyrelsen for friplejehjemmet besluttede, at det skulle være et non-profit plejehjem, der økonomisk hvert år hviler i sig. Det betyder, at det økonomiske overskud, der måtte være i driften, ikke skulle gå til aktionærer, andre interessenter eller dække et underskud ved et andet plejehjem. Et eventuelt overskud skal i stedet gå tilbage til beboerne og personalet. Det er klart, at dette bringer en anden forståelse ind til det personale, der arbejder på Brovst friplejehjem, at samarbejdet om den daglige drift er et fælles anliggende i højere grad end på et offentligt drevet plejehjem. Dette giver mere energi, hvilket også har været bestyrelsen ærinde med at etablere et friplejehjem.
Bestyrelsens overordnede værdi for beboernes liv på Brovst friplejehjem er: "Værdighed og selvværd for den enkelte beboer. Selvom du er blevet gammel og svagelig, og derfor har behov for hjælp til den personlige pleje og omsorg, er det ikke ensbetydende med, at dine intellektuelle, personlige behov af den grund er blevet mindre. Det er derfor vigtigt at tilgodese den enkelte beboer."
Hvis man ønsker at læse mere om de værdier, Brovst friplejehjem bygger på, henviser vi venligst til Brovst friplejehjems hjemmeside under menupunktet "Om os".
Aktiviteter
Vi har en socialpædagog ansat, der koordinerer og planlægger aktiviteter og arrangementer. Hver måned udgives en oversigt over de aktiviteter og arrangementer, der er planlagt for den kommende måned. Således kan den enkelte beboer orientere sig om, hvad man ønsker at deltage i samt glæde sig til det. Der er planlagt arrangementer og aktiviteter såvel formiddag som eftermiddag alle ugens hverdage. Der er faste arrangementer eksempelvis tirsdag formiddage, hvor de frivillige tilbyder sang og musik. Et andet eksempel er busture mandag, onsdag og fredag formiddage, hvor to frivillige sammen med en medarbejder kører ud i det blå, til arrangementer uden for plejehjemmet, på restaurant eller det som årstiderne tilskriver.
Relation til beboerne
I henhold til vores ansvar for beboernes sundhed og helbred har vi stort fokus på en faglig stærk og professionel relation til beboerne.
Den professionelle relation er et vigtigt arbejdsredskab, da en mere privat relation vil gøre, at dømmekraften og dermed evnen til at se helheden i beboerens tilstand meget nemt vil være påvirket.
Den professionelle relation derimod giver et ligeværdigt og troværdigt samarbejde mellem beboer og personale om de fysiske, psykiske og sociale udfordringer, den enkelte beboer måtte have.
Dette betyder konkret, at personalet på Brovst friplejehjem respekterer den enkelte beboers ønsker og behov indenfor såvel Service- som Sundhedslovens rammer, da personalet er forpligtet til at arbejde samvittighedsfuldt i henhold til de opgaver, der kræves og forventes udført.
Samarbejde med pårørende
Da vi er forpligtet til at informere pårørende, om undersøgelser og behandling, hvis beboeren ikke selv er i stand til at give det fornødne samtykke, er et godt samarbejde med pårørende en vigtig forudsætning.
Samarbejdet med pårørende starter ofte længe inden indflytningen på hjemmet, da mange af vores beboere og deres pårørende allerede inden beboeren er visiteret til plejehjemsbolig har set Brovst friplejehjem.
Et stykke tid efter indflytningen holdes der indflytningssamtale, hvor alle tænkelige forhold fremlægges med henblik på afstemning af forventninger til samarbejdet. Her får vi også snakket om de helbredsmæssige forhold, der skal være opmærksomhed på.
Den løbende dialog mellem personalet og de pårørende sikrer, at alle har samme vidensniveau om, hvordan det går, så der ikke pludseligt opstår situationer, der kan kompromittere den tillid, der er afgørende for at godt samarbejde. Samarbejdet med pårørende sker altid i gensidig forståelse mellem personalet og den enkelte beboer.
De pårørende er orienteret om deres mulighed for at give deres mening til kende i blandt andet bruger/pårørenderådet.
Personalet har i gennemsnit 6,3 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2024
Dokumenter
Tilsynsrapporter
- Tilsynsrapport Styrelsen for Patientsikkerhed 2024.pdf Tilsynsrapport Styrelsen for Patientsikkerhed 2024
- Tilsynsrapport Styrelsen for Patientsikkerhed 2023.pdf Tilsynsrapport Styrelsen for Patientsikkerhed 2023
- Tilsynsrapport BDO Brovst Friplejehjem 2024.pdf Kommunalt tilsyn 2024
- Tilsynsrapport BDO Brovst Friplejehjem 2023.pdf Kommunalt tilsyn 2023
Demensmærkning
Om os
Boliger
30Beboere
31Om boligerne
De 30 boliger er fordelt på 3 afdelinger med 10 lejligheder i hver afdeling. Hver afdeling har 5 boliger på 2 gange, hvor der mellem de to gange er en åben atriumgård. I enden af her afdeling en integreret køkken/alrum med spiseplads til alle beboere. Fra køkken/alrummet er der udgang til stor overdækket terrasse. Terrassen giver fri adgang til de grønne udenomsarealer, der er omtalt andet steds på denne hjemmeside og vil kunne ses i de billeder, der forefindes i galleriet.
Boligen
De enkelte boliger er to værelses. Der er en stue med lille tekøkken. Det andet værelse er soveværelse. Soveværelset har en sådan størrelse, at det dækker det behov, personalet skal have i henhold til varetagelsen af personalets arbejdsmiljø. I forbindelse med soveværelset er der direkte adgang til bad og toilet. For at gøre fællesarealerne så store som muligt er der lidt mindre plads i de enkelte lejligheders stuer. Fra stuen er der udgang til selvstændig terrasse. Terrassen giver fri adgang til de grønne udenomsarealer, der er omtalt andet steds på denne hjemmeside og vil kunne ses i de billeder, der forefindes i galleriet.
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) 7272 kr.
Huslejekontrakt samt øvrige ejendomsadministration varetages i samarbejde med Danske Diakonhjems administrationsafdeling.
Ud over indskud og husleje, skal der betales for følgende:
El
Varme
Vand
Medicin
Afhentning/udbringning af akut medicin
Medicindoseringsæsker
Elpærer m.v.
Toiletartikler
Aviser og blade
Frisør
Fodpleje
Fødselsdagsarrangementer o.l.
Mad til gæster
TV/radiolicens
samt øvrige personlige fornødenheder.
Øvrigt:
Ønsker du at tilkøbe TV-pakke kan du kontakte f.eks. Norlys på tlf.: 70114040
Husk at kontakte EL-selskabet når du ind- og fraflytter lejligheden
Kontakt
9460 Brovst
- Telefon
- 72625700
- leder@brovstfriplejehjem.dk
- Hjemmeside
- Brovst friplejehjem
Mad
Al maden på Brovst friplejehjem er tilberedt i eget køkken. Der betyder, at køkkenlederen sammen med øvrig pernale, herunder bager tilbereder varm mad hver dag til aften i hverdagene. Køkkenet er fuldt moderne med alle faciliteter.
Køkkenet er en integreret del af plejehjemmet, hvor beboerne kan se maden blive tilberedt. Morgenmaden serveres på de enkelte afdelinger mens frokosten serveres i fælles spisestuen. Aftensmaden serveres på afdelingerne.
Der tilstræbes lokale indkøb til køkkenet. I perioden, hvor tomaterne, agurkerne, fignerne, nektarinerne og fersknerne giver i orangeriet, bruges disse i køkkenet. Køkkenet har elite smiley fra Fødevarestyrelsen.
Om ydelser med egenbetaling
Der er ingen ydelser udover nedenstående, der kræver egenbetaling. Der skal naturligvis betales for blandt andet døgnkosten, der følger den pris, der er fastsat af Jammerbugt kommune.
Forplejning pr. døgn |
115,42 kr. |
Rengørings- og toiletartikler pr. Rengøringsartikler fællesarealer m.m. pr. md |
Efter forbrug
|
Vask af linned/håndklæder egen maskine Ansvars- og løsøreforsikring, pr. md. |
Beboer betaler for vaskepulver
|
Småinventar pr. md. |
99,90 kr. |
Arrangementer pr. md. |
51,19 kr. |
Vask af eget tøj |
Beboer betaler for vaskepulver |
Kontakt
9460 Brovst
- Telefon
- 72625700
- leder@brovstfriplejehjem.dk
- Hjemmeside
- Brovst friplejehjem