Louise Mariehjemmet

louise marie11
Louise Mariehjemmet Svenskelejren 1
2700 Brønshøj
Telefon
38605500
Virksomhedsform
Friplejebolig
E-mail
louise@mariehjem.dk
Hjemmeside
www.louise.mariehjem.dk

Om os

Boliger

39

Beboere

39

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
  • Altan/terrasse (Ikke oplyst)
  • Eget dyr tilladt (Ikke oplyst)

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet tandlæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Sansehave (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

Livskvalitet og selvbestemmelse er omdrejningspunktet for arbejdet på Louise Mariehjemmet.
For os, handler det om at se det hele menneske. Vi mener at trivsel og glæde kommer, når man respekterer og lytter på det der er vigtigt for den enkelte.
For alle har drømme, og ønsker for sig selv, og for det liv man gerne vil leve til det slutter.
Vi har fokus på det man kan, og gerne vil, og derfra er det vores fineste opgave at skabe trivsel og livskvalitet for den enkelte.

Omgivelser

Huset har en dejlig tagterrasse med udsigt over det gamle Brønshøj. 

Vi bor få 100 meter fra Degnemosen og Brønshøjparken, også kaldt Louise hullet.

Tæt på Frederikssundsvej. Her er gå afstand til Bellahøj kirke og blot 100 meter til indkøb.

Vores nabo er børnehaven og vi har udsigt til deres skønne lejeplads.

Louise Mariehjemmets historie

  • I 1973 opførte Typografernes Stiftelse i samarbejde med Københavns Kommune plejehjemmet Degnemosegård.

     

  • I midten af år 2002 overtog Mariehjemmene driften af hjemmet, og i september 2002 skiftede plejehjemmet navn til Louise Mariehjemmet.

     

  • Louise Mariehjemmet er opkaldt efter Louise hullet, som er et lille mosehul øst for Frederikssundsvej, i Brønshøj parken.
  • I perioden 2007 – 2009 renoveredes ejendommen.

     

  • I dag findes 39 lyse og luftige 2-rumsboliger. Huset består endvidere af fælles lokaler på alle 3 etager, samt en stor tagterrasse som delvis er dækket. I kælderen findes frisør, fodpleje, køkken, kontor og personalelokaler.

     

  • Den 1. januar 2012 skiftede Louise Mariehjemmet driftsform og blev et friplejehjem efter Lov om friplejeboliger.

     

  • Louise Mariehjemmet er beliggende i Københavns Kommune og er det første friplejehjem i kommunen. Hjemmet modtager beboere fra hele landet som skal være visiteret og godkendt af hjemkommunen. Samtlige boliger er godkendt til at ægtepar har mulighed for at bo sammen. Dette under forudsætning at begge parter er visiteret til plejebolig.

     

  • Louise Mariehjemmet har en bestyrelse, der har det overordnede ansvar for, at hjemmet drives hensigtsmæssigt, og økonomisk i forhold til målgruppe og formål.  Til at varetage den daglige ledelse er ansat en forstander.

På bestyrelsesmøderne deltager, foruden bestyrelsens 5 medlemmer, en repræsentant fra Fonden Mariehjemmene, forstander og en personale-repræsentant.

Mariehjemmenes fællessekretariat står til rådighed med økonomistyring, lønudbetaling, faglig vejledning, udvikling samt IT-styring og support.

Mariehjemmene har siden 1958 drevet og etableret boliger til særlige målgrupper.

 

indhold i hverdagen

Træning

Vi tilbyder dagligt Fælles træning. Det kan være stolegymnastik, cykling, ståtræning.

Vi har fysioterapeuter ansat, der kommer i huset 2 x ugentlig.

Kreativ beskæftigelse Vi er et aktivt og kreativt hus.

Da beboernes ønsker om aktiviteter skifter er det de aktuelle ønsker som er på måneds planen.

Gudstjeneste og underholdning Hver måned afholdes gudstjeneste med den lokale præst Johanne Haastrup.

Gudstjenesten finder sted i Bellahøj kirke, der ligger 5 min. gang herfra. Beboere der ikke selv kan gå, tilbydes kørsel med husets egen bus.

Mindst 4 gange om året har vi inviteret gæster til at underholde. Det er typisk solistmusik eller et kor, som kommer og synger for og med os.

Bankospil afholdes en til to gange pr. uge.

Udflugter med bus

Vi har vores egen bus, og har dermed mulighed at tage ud på ture.

Alle aktiviteter og ture planlægges ud fra beboernes ønsker og behov af husets team koordinatorer.

Vi har tur en gang om ugen, pt. torsdage.

Vi slår gerne turen op på Louise Mariehjemmets facebook side.

Opslag om ture er i øvrigt altid i husets blad og sat på tavlerne rundt om i huset. Aktiviteter og tilbud

Relation til beboerne

På Louise Mariehjemmet er relationen imellem medarbejder og beboer ligeværdigt, og man respekterer hinanden.

Dette gælder også personalet imellem. Vi anerkender at professionelle relationer er asymmetriske, da den ene er der for den anden, og derfor retter sin opmærksomhed mod dennes situation og behov Den gode professionelle relation indebærer derfor at de ansatte har egenskaber som nærvær, empati, involvering og personlig integritet, men også viden, overblik og distance. Man ved godt at det er vigtigt at kunne være motiverende, og vejledende i samtaler, hvor det er svært for beboeren at skulle tage stilling. Når en medarbejder har en personlig samtale med en beboer, er det ikke fordi de er veninder, men fordi medarbejderen er der for at hjælpe. Relationer til beboerens netværk er også vigtig for den samlede kvalitet. Personalet er opmærksom på de tætte relationer beboeren har, og forsøger at være bindeled mellem disse. Som menneske har man behov for at være fortrolig med nogen. Dette er ikke altid hverken sønnen, eller datteren der er behov for, men en gammel veninde/ ven man kan betro sig til. Vi spørg altid om beboeren have en samtale om sit liv, og derigennem fortælle hvad, og hvem der er vigtig. Vi er meget bevist om relationen mellem beboer og deres pårørende. Vi ved det kan være svært, at være den pårørende der skal varetage vigtige beslutninger, når det ikke længere er muligt for beboeren. Personalets samarbejde med pårørende er derfor en vigtig faktor, for at få skabt de bedste rammer for svære beslutninger. Personalet skal navigere mellem beboerens tarv, og hensynet til de pårørende. I tilfælde hvor en beboers ret skal respekteres er dialogen mellem alle parter den faktor der skaber tillid og forståelse. Personalets fag professionelle viden, er i disse tilfælde styrende for de valg, eller muligheder der skal træffes. En pårørendes beslutninger og valg, kan aldrig tilsidesætte beboerens selvbestemmelsesret. 

Samarbejde med pårørende

Det vigtigste, for at få et fungerende samarbejde, er altid at være lyttende til beboernes ønsker og idéer.

Når vi formår at fange idéerne i den spæde start, har vi mulighed for at udvikles og trives i fællesskab.

Det er Louise Mariehjemmets ønske, at beboernes ønsker om indhold i hverdagen skal tilgodeses.

Vi vægter samarbejdet med de pårørende højt, og i fællesskab højner vi livskvaliteten hos den enkelte.

Vi holder beboermøder hver måned, hvor stort og småt er på dagordenen.

Alle er velkommen at deltage. Det er ofte på disse møder at maden diskuteres, hvilke aktiviteter beboernes ønsker sig, hvilke tiltag beboerne kunne tænke sig der blev lavet. Forstander deltager på møderne, sammen med en repræsentant fra hvert plejeteam. På denne måde er alle informeret omkring ønsker og igangsatte projekter.

Personalet har i gennemsnit 2 % sygefraværsdage pr. år.

Dokumenter

Demensmærkning